Google Analytics-data automatisch inlezen, tijd voor tablet-commerce en ClickTale
Nieuws van webanalisten (deel: 135)
Is het eindelijk tijd voor tablet commerce? De tablets krijgen een steeds groter aandeel in de online statistieken, maar nog niet iedereen heeft zijn site daar op aangepast. Daarnaast legt Jules Stuifbergen uit hoe je Google Analytics data automatisch in kan lezen in Google Docs en Gerard Rathenau beschrijft hoe je ClickTale kunt gebruiken om te zien hoe bezoekers door je site navigeren.
Google Analytics-data automatisch inlezen in Google Docs – deel 1
Als webanalist ben je elke dag bezig met data en cijfers. Een boel van ons werk is natuurlijk geautomatiseerd, maar als je de data van je analytics in een Excel-file wilt hebben, is dit voor veel mensen toch nog steeds handmatig knip- en plakwerk.
Dat kan veel makkelijker! Namelijk door je Google Analytics te koppelen aan Google Docs. In dit eerste deel legt Online Dialogue's Jules Stuifbergen stap voor stap uit hoe je deze koppeling kan maken. In een volgend deel zal hij laten zien wat voor gave dingen je er mee kan doen, zoals het analyseren en visualiseren van een A/B-test.
Wat gaan we doen, een samenvatting:
-
installeren van het Google Analytics report automation (magic) script
-
koppelen van je Google Analytics account aan een Google spreadsheet
-
je Google Analytics ID geautomatiseerd opvragen
-
een eerste query bouwen en uitvoeren
Lees op Webanalisten.nl het hele stappenplan om Google Analytics data automatisch in te lezen.
Is het eindelijk tijd voor tablet-commerce?
De afgelopen 5 jaren worden veel geprezen als ‘De Jaren van Mobile’ op het gebied van e-commerce. Nog meer dan vanuit de smartphones, is deze mobiele groei vooral gekomen vanuit de hoek van de tablets.
Adobe Digital Index analyseerde 23 miljard visits aan websites over de hele wereld en zag dat het aandeel visits vanaf een tablet ongeveer 10 keer sneller groeiden dan smartphones in minder dan 2 jaar na de introductie, en een groei van meer dan 300% alleen al in het laatste jaar. Adobe voorspelt dat in 2014 het aandeel van tablet-visits ongeveer 10% van het totale verkeer aan een website zal zijn.
Volgens onderzoek door Skava, heeft echter maar 7% van alle retailers tablet-vriendelijke websites. Get Elastic analyseerde deze trend en kwam tot de conclusie dat het neerkomt op 4 dingen:
-
Groei van tabletgebruik
-
Hogere gemiddelde waarde per bestelling
-
Hoger gebruik in het weekend tegenover de desktop
-
Tablets zijn net zo effectief als PCs
Lees meer over de cijfers van Tablets, en wat het betekend voor je aanpak van ecommerce, op Webanalisten.nl
Gebruik ClickTale om te zien hoe bezoekers door je site navigeren
Met webanalytics data kun je haarfijn zien wat er gebeurt op je site. Je wilt echter ook zien hoe de bezoekers door de site heen gaan. Deze data kun je moeilijk achterhalen via je webanalytics pakket. Gelukkig zijn er tools waarmee je dit wel kan meten. ClickTale is hier een voorbeeld van. ClickTale is een real-time user monitoring tool, waarmee je de interactie op een pagina of formulier kunt bekijken. Hiermee kun je sessies van jouw gebruiker naspelen.
Hoe werkt deze tool en wat voor inzichten kun je hieruit halen? Lees het op Webanalisten.nl