Google Engage 2012, een verslag – Deel 1

20 juni 2012, 06:34

Op dinsdag 12 juni jongstleden vond het tweede Google Engage Event in Nederland plaats in de Westergasfabriek. Het ochtendprogramma werd verzorgt door David Booth en stond volledig in het teken van Online Advertising & Business. Het middagprogramma, wat in het teken van Social Web Analytics stond, werd verzorgt door Stéphane Hamel. Beide sprekers werken overigens niet voor Google.

David Booth

David Booth nam in 2011 de eerste Google Engage dag geheel voor zijn rekening. Zijn presentatie werd toen behoordeeld met en 9,6 door de aanwezig bezoekers. David is een van de oprichters en consultants van Cardinal Path. Verder is hij auteur, docent, professor en is hij een regelmatige spreker op congressen.

Wie een aantal werken van David wil lezen kan zoeken op: Performance Marketing met Google Analytics (Wiley 2010), Google Website Optimizer Essential Training (Lynda.com 2010), Google AdWords Essential Training (Lynda.com 2011) en Google Analytics Essential Training (Lynda.com 2011). Momenteel werkt hij aan Display Advertising: An Hour A Day (Wiley/Sybex 2012).

David is een enthousiaste, energieke spreker die je als bezoeker continu weet te boeien ook al staat hij 4 uur achter elkaar op het podium. Naast zijn enthousiasme is hij tevens een inspiratiebron gezien zijn uitstekende kennis en is hij een fervent Mac gebruiker. Dit maakte hij al snel duidelijk door nadrukkelijk de quote “Every time you use flash, someware a puppy dies” te verkondigen.

State of the AdWords Unionwhat's important, what's new and what should you care about?

Tijdens het eerste gedeelte van David zijn programma kwamen alle nieuwe AdWords updates aan bod. Onderstaand een overzicht van deze updates:

AdWords Editor updaten

Per 12 juni heeft er een update van de AdWords Editor plaatsgevonden. Wanneer je deze update nog niet geinstalleerd hebt en je voert wijzigingen via de AdWords Editor door, zullen deze niet doorgevoerd worden in het AdWords account. Je krijgt hier overigens geen melding van.

Advertentieroulatie

Zoals waarschijnlijk de meeste van jullie wel weten kwam Google eind april met het idee om de “gelijkmatig rouleren” mogelijkheid voor advertenties te vervangen door een funtie waarbij advertenties na 30 dagen automatisch geoptimaliseerd zouden worden voor klikken. Dit zorgde voor erg veel opschudding binnen de AdWords community. Google heeft hier naar geluisterd en per 11 juni 2012 is de termijn van 30 dagen verlengd naar 90 dagen. Ook is er een opt-out mogelijkheid waardoor je als adverteerder weer ongelimiteerd kunt rouleren. Deze opt-out is, per Google AdWords account, aan te vragen via dit formulier.

Gerelateerde varianten opnemen

Sinds half mei koppelt Google, automatisch, passende varianten zoals foutief gespelde, enkelvoudige / meervoudige en afgekorte woorden aan de zoekwoorden binnen je Google AdWords account. De organische resultaten hielden al langer rekening met deze varianten en dat is nu ook doorgevoerd binnen het advertentieplatform van Google. Ook voor deze aanpassing is een opt-out mogelijkheid die je bij de je campagne instellingen kunt vinden, mocht je hier geen gebruik van willen maken.

Automated rules in het MCC

Daar waar je eerst automated rules per individueel Google AdWords account in moest stellen kan je dit nu via het MCC, voor meerdere accounts doorvoeren. Het voordeel van deze update is dat, wanneer je veel gebruik maakt van automated rules, je deze sneller bij meerdere accounts toe kan passen, wat dus tijd scheelt.

Display Campagin Optimizer (DOC)

Sinds begin april is de Display Campaign Optimizer, afgekort DOC, voor iedere Google AdWords adverteerder beschikbaar. Google beschikt over een enorme database en bij het gebruik van deze automatische optimalisatie tool zal Google de beste instellingen voor je display campagne gaan gebruiken. Let er wel op dat Google een bedrijf blijft met een winstoogmerk. Wat Google als “beste” bepaalt, hoeft voor jou als adverteerder niet de beste instelling te zijn. David gaf aan dat bij een minimum van 15 conversies deze mogelijkheid gebruikt kan worden, maar dat het verstandiger is om te gebruiken bij hogere aantallen.

Veilinggegevens per zoekwoord

Eind mei presenteerde Google de veilinggegevens per zoekwoord mogelijkheid. Met deze mogelijkheid kan een adverteerde zijn positie tenopzichte van de concurrentie bekijken. Data als concurrenten, vertoningspercentages, gemiddelde posities en overlappercentages zijn hierdoor zichtbaar. De gedachte achter deze update is dat jij als adverteerder betere beslissingen kunt nemen wanneer je weet wat je concurrentie doet.

Google Trusted Stores program

De consument vind het veilig online kunnen bestellen tegenwoordig erg belangrijk. Zeker bij online shops waar ze niet mee bekend zijn. Keurmerken en accreditaties geven de consument vaak een veilig gevoel en laten zien dat het veilig is om hier iets te bestellen. Google speelt hier op in met haar Google Trusted Stores program waarbij je als webshop, wanneer je een aantal eisen kan voldoen, je een badge mag voeren waarmee je de consument aan kan tonen dat deze zich in een veilige webshop bevindt. Opmerkelijk is dat, wanneer er een probleem met de aankoop is, Google, per consument, garant staat voor een levenslange dekking van $ 1.000,-.

Google products

Binnenkort zal er betaald moeten worden voor het tonen van producten in de SERP van Google. De gedachte van Google is dat wanneer commerciele bedrijven een verbintenis aangaan waarbij ze een bepaald bedrag moeten betalen voor het tonen van producten in de SERP, deze bedrijven er voor zorgen dat de getoonde informatie geheel up to date is. Op deze manier wil Google de bezoeker een kwalitatief beter zoekresultaat tonen bij een zoekopdracht. Meer hier over vind je hier.

Mobile marketing

De mobiele markt is een ontzettend snel groeiende markt met heel veel potentie. David had een aantal sheets waarbij hij de vehouding tussen het aantal mobiele telefoons en veel gebruikte producten liet zien. Ter indicatie: in 2011 waren er meer mobieltjes dan dat er toiletten waren.

Sinds kort is het mogelijk om specifieke mobiele apparaten en netwerken te targetten. Maak je bijvoorbeeld gebruik van flash banners? Zorg er dan voor dat je deze niet aan een Iphone gebruiker laat zien aangezien deze geen flash ondersteunt.

Google heeft AdMob sinds kort geintegreerd in de Google AdWords interface. Dit is een flinke stap vooruit aangezien je als adverteerde nu vanuit Google AdWords een specifieke mobiele campagne kan starten op de apparaten en netwerken die jij wilt bereiken met jou boodschap.

Een andere mobiele update is de mogelijkheid om een directe link naar de download pagina van je App in je mobiele advertentie te tonen. De huidige vormgeving laat een tekstregel onder de advertentie zijn waar op geklikt kan worden. De bezoeker wordt dan doorgestuurd naar de download pagina. David liet echter ook de nieuwe vormgeving van deze extensie zien. Deze is, wanneer er op het bekende + teken geklikt wordt, beeldvullend en toont direct alle informatie over de App. Ook staat er een grote Call-To-Action button in vermeld in plaats van een tekstlinkg. Vanuit AdWords kan er gemeten worden hoevaak een App gedownload is.

Website optimization – Running experiments to optimize value for your clients

De tweede presentatie van David ging over het optimaliseren van websites. Ik hoef jullie het belang van website optimalisatie niet uit te leggen aangezien jullie dit allemaal wel (moeten) weten. Een opmerking van David over het optimaliseren van websites was dat meningen tegenwoordig niet meer zo veel waard zijn. Hiermee doelt hij erop dat de statistische bewijzen, na een experiment, voor zich spreken. Jij kan een zwarte achtergrondkleur van je website niet passend vinden maar als blijkt dat hierdoor je conversies stijgen heb je geen poot om op te staan.

Content Experiments in Google Analytics

Begin juni heeft André Scholten in dit artikel al gesproken over het stopzetten van Google Website Optimizer. Hier voor in de plaats komt Google met Content Experiments in Google Analytics. Enkele voordelen van Content Experiments zijn: het gebruik van één script in plaats van meerdere scripts, geen multivariate mogelijkheid, ander statistisch model, maximaal vijf experimenten per keer. Voor meer informatie verwijs ik dan ook naar bovenstaand artikel en naar de uitleg van Google.

Design for Conversions – Best practice, tips and tricks for building pages that just work

Onderstaand een korte opsomming van een aantal tips en tricks van David:

– Geef aandacht aan contrast, denk hierbij wel goed aan de achtergrond. Kijk kritisch naar de achtergrond van de website en de achtergrond en vormgeving van je Call-To-Action buttons.

– Hou in gedachten wie de doelgroep is die je wilt bereiken. Bijvoorbeeld voor iPhone gebruikers, maak je website in Apple style want deze mensen houden van Apple.

– Hou rekening met de emotionele reactie van je doelgroep bij het ontwerpen van het concept van je product. Emotionele reacties kunnen het vertrouwen tot een product maken of breken.

– Laat mij als consument zien hoe ik mij probleem op los. Op deze manier krijgt de consument het idee dat er meer mensen zoals hem/haar zijn.

– The fold, de vouw op een pagina. Zet je conversie momenten boven de vouw aangezien niet iedere bezoeker van je website naar beneden scrolt.

– Iets gratis weggeven. Iedereen houdt van “gratis”. Een voorbeeld is het vermelden van een gratis verzending onder een bestelknop. Ook al hanteer je dit standaard al. De extra vermelding dat het gratis is heeft een positief effect op de consument. Gratis is en blijft een triggerwoord.

– In de online wereld moet de bezoeker verteld worden wat deze moet gaan doen. Wat wordt er verwacht van de bezoeker. Bijvoorbeeld: bestel deze schoenen nu! In de offline wereld is men daar niet op gesteld.

– 404 pagina's. Zorg voor nette 404 pagina. Laat de bezoeker niet landen op een error pagina of een pagina die niet bestaat. Bied de bezoeker een goede ervaring ook al bestaat de pagina niet. Ook kan je er voor kiezen om iedere 404 pagina, automatisch door te laten sturen naar de homepage van je website.

– Perceptual blindness. Maak gebruik van hetgeen dat bezoekers verwachten. Bijvoorbeeld bij het zoeken van een reis. Ieder reis zoek formulier beschikbaarheids formulier ziet er het zelfde uit, ongeacht op welke website je bent.

– De positionering van foto's en kijk richtingen op foto's met betrekking tot de Call-To-Action. Mensen kijken naar gezichten en volgen de richting van de ogen van de personen op dee foto's. Mensen kijken graag naar waar andere mensen heen kijken. Richt de ogen van een afbeelding dus altijd naar de gewenste Call-To-Action.

– Foveal view. Dit is het focuspunt van een pagina. Zorg ervoor dat er relevante informatie en een Call-To-Action binnen de focus afstand geplaatst wordt.

– Mensen kijken graag naar andere mensen. Maak hier dus gebruik van op website of in je banners. Zorg er wel voor dat je altijd “gebruik” maakt van vrouwen aangezien studies aantonen dat men het fijner vind om naar vrouwen dan naar mannen te kijken.

– Testimonials / reviews. Laat je bezoeker zien dat het probleem opgelost is of opgelost kan worden. Ook product beoordelingen zijn erg belangrijk.

– Formulieren. Zorg voor eenvoudige stappen in je formulier en toon deze stappen ook altijd. Op deze manier weet de bezoeker hoeveel stappen er nodig zijn om een formulier in te vullen en bij welke stap de bezoeker zich bevind. Bijvoorbeeld: koop dit product in 3 simpele stappen. De bezoeker weet dan hoeveel stappen deze door moet lopen om bij het einde te komen. Als je gebruik maakt van lange formulieren, breek deze dan op in korte overzichtelijke formulieren. Op deze manier is de kans groter dat de bezoeker de formulieren invult en doorklikt naar de volgende stap. Vraag alleen naar de echt noodzakelijke informatie. Privé informatie kan je beter later in een formulier vragen aangezien de bezoeker dan al in een vergevorderd stadium van het proces zit en minder snel geneigd is om te stoppen.

Stéphane Hamel

Stéphane Hamel is de “leading voice of Web Analytics”. Net als David Booth werkt Stéphane bij Cardinal Path. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring in het analyseren en optimaliseren van online bedrijfskanalen.

Stéphane is een frequente spreker op converenties en is al een lange tijd lid van de Digital Analytics Association en de International Institute of Business Analysis. Veder is hij in 2011 genomineerd als “most influential digital analytics industry contributor”, ontwerper van het Online Analytics Maturity Model en was hij de eerste persoon die de titel DDA Certified Web Analyst mocht dragen.

Campaign attribution, Campaign tagging and MultiChannel funnelsunderstanding and measuring media touch points

Stéphane gaf aan dat het belangrijk is om inzichtelijk te hebben welke kanalen er bijgedragen hebben aan het behalen van een conversie.

[VANAVOND AFMAKEN!]

Informatie over meerdere punten die geleid hebben tot het behalen van een conversie. Niet alleen het laatste medium heeft voor het behalen van een conversie gezorgd.

– bij het goed doormeten van de attributie heb je de mogelijkheid om het geld beter in te zetten om de media die rendabeler zijn.

– wat bij de ene klant werkt hoeft bij een andere klant niet te werken. Iedere klant is verschillend en het is en blijft testen, testen en testen.

Verzin het wiel niet opnieuw. Bedenk je wie je doelgroep is en waar deze zit. Wat kan je deze bezoeker aanbieden, wat zoeken ze op je site en tot slot worden er conversies behaald.

Makkelijkste model voor conversie attribution: rfm. Opzoeken wat dit is..

Customer life cycle van je klant bepalen.

1 attract

2 Engage

3 convert

4 retain

5 advocate, customers vinden je zo goed dat ze positief over je gaan praten.

Remarketing Lists

“capturing lost oppurtunities for conversions”

Uitleg over wat remarketing is en hoe dit werkt en hoe dit opgesteld moet worden.

– Doelgroepen, bepalen waar je doelgroep in geïnteresseerd zijn en die kan je toevoegen als intesse van de doelgroep die je wilt targetten.

waarom werkt remarketing? – 96% van de bezoekers op je website gaan weg zonder een doel te behalen, 70% van de mensen die wat in hun winkelwagen stoppen gaan hier niet mee door en haken dus af. Als je de bezoekers die uitstappen, terug kunt krijgen, kan je de conversies verhogen.

– remarketing op tv, real life, offline etc, zorg ervoor dat er een duidelijke url vermeld wordt zodat deze bezoekers online komen waar ze gemeten kunnen worden.

Bedrijf “target” houdt bij wat vrouwen kopen en sturen deze vrouwen specifieke coupons op. Specifieke targeting dus. Video van target opzoeken waarin een zwangere vrouw coupons mbt zwangerschap ontvangt.

Ongeveer 60% van de mensen weet dat ze online specifieke advertenties te zien krijgen. Bij oudere mensen ligt dit lager omdat zij denken dat het alle,al random is.

Tips om te beginnen met remarketing lijsten. Begin klein en werk daarna steeds door naar grotere lijsten toe.

1 begin met 1 marketinglijst tegelijk

2 voeg meerdere doelgroepen toe

3 verwijder geografische beperkingen, breder

4 verwijder advertentieplanning en freq caps

5 verhoog biedingen en budgetten, verhoog vertoningsaandeel

6 gebruik meerdere campagnes, online en offline, om de doelgroep te vergroten.

cookiewetgeving volgens Stéphane

Waarom een wet nodig? Omdat adverteerders nietbeerlijk zijn geweest dat ze mensen volgen. Mensen vinden het niet fijn dat ze gevolgd worden.

De wet is de wet. Die moet je opvolgen. Laat je bezoeker duidelijk zien welke cookies je gebruikt en waarom. Heb je echt 3e party cookies nodig? Nee, plaats ze dan ook niet.

Geen duidelijk antwoord over de cookiewetgeving in Nederland.

Pauze

Social analytics en flow reports

“a case in analyzing social and sem channels”

Heel verhaal over social media. Hoe bepaal je waar je doelgroep zit, hoe bereik je deze doelgroep.

Je wilt meten hoe vaak een artikel oid gedeeld wordt via social media en wat deze mensen doen. Komen de mensen die deze artikelen via social media naar je website en behalen ze uiteindelijk conversies? Zorg erevoor, wanneer je een url deelt op twitter, dat de utm tags bevat zodat dit in analytics terug te lezen is.

Hele uitleg over de social reports in analytics, verwijzen naar relevant artikel op mf

Opzoeken: Lean sixsigma

Thomas Donker en Steven Merckx

Google+: oppurtunities for you and your clients”

– Uitleg van Google over wat Google+ is. Sales verhaal. Incl ripples reports, opzoeken

Sebastiaan Hulshof
Teamlead Digital Marketing bij TRES

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!