Google Facts: over core-updates, shortnames en diversiteit

2 juli 2019, 09:00

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Google kondigde warempel een algoritme-update aan. Better check yourself, before you wreck yourself. Hoewel te bezien valt of je bij voorbaat al maatregelen kunt nemen tegen updates, natuurlijk. Toch was iedereen er wel blij mee. Of de schade ook meeviel? Dat lees je verderop. Wat ook opviel afgelopen maand is dat Google linksom of rechtsom maar blijft proberen om gebruikers binnen Google te houden. Zo werd er even kort getest met featured snippets zonder bronvermelding (los van dat dit niet mag), waarna wederom alle SEO’s hun hart even uit hun tenen moesten opvissen. Hoe dan ook, alles wat je zou moeten weten over de updates van Google, in 3…2…1…

De ‘June 2019 Core Update’

Omdat Google iets pro-actiever wil gaan communiceren over updates, werd dit keer aangekondigd dat er iets aan zat te komen. Met als topadvies: maak je website gewoon goed. Had ik zelf niet kunnen bedenken. De eerste checks van grote SEO-tools als RankRanger, Sistrix en SearchMetrics lijken erop te wijzen dat de impact (inderdaad) heel breed is. Waar vorig jaar en in maart nog vooral YMYL-websites de dupe waren van de core-updates, is het nu van invloed op meer websites. Bijvoorbeeld The Daily Mail, toch geen kleintje, gaf aan behoorlijk organisch verkeer te hebben verloren, met name op non-brand zoektermen. Als je grote verschillen in je eigen data in Search Console of andere tool opmerkt, tussen de periode voor 3 juni en na 6 juni, dan komt het mogelijk door de update. Bij onze klanten zien we tot nu toe geen gekke stijgingen of dalingen, dus het lijkt mee te vallen.

“De eerste checks lijken erop te wijzen dat de impact van de nieuwe update heel breed is”

Ondertussen aan de bedrijfskant

Waze, je weet wel, die gave app die heel handig waarschuwt voor te hard rijden, flitsers meldt en bovendien extreem goed is met het bedenken van alternatieve routes, wordt nog verder geïntegreerd in de producten van Google. In Maps zie je bepaalde ideeën uit Waze al terug, waaronder de snelheid waarmee je rijdt. Nu gaat de integratie ook andersom. In Waze kun je nu gebruik maken van de Google Assistent om bepaalde commando’s te geven. Je kunt nu ook bellen, muziek luisteren, de standaard Waze commando’s uitvoeren, evenals files rapporteren, vragen om tolwegen te vermijden, politiecontroles melden en alternatieve routes opvragen. Tof! Nu alleen nog in de VS, in het Engels, op Android, maar het valt te verwachten dat het binnenkort ook naar andere landen en talen wordt uitgerold. Waarom is dit interessant? Omdat Waze door Google wordt gebruikt om bijvoorbeeld nieuwe advertentiemogelijkheden te testen, die later ook binnen de eigen Google-producten worden uitgerold. Google Assistent en in elk geval voice search zijn belangrijke ontwikkelingen om in de gaten te houden.

Updates aan tooling

Je favoriete tools krijgen ook elke maand updates. Afgelopen maanden heeft Search Console met name veel nieuwe features gekregen en het eind is nog niet in zicht. Zo wordt de voorkeursdomein-instelling opgeheven. Onderstaand scherm kom je dus niet meer tegen bij je instellingen:

preferred domain

Dat betekent dat Google nog meer gaat leunen op bijvoorbeeld canonicals en redirects, om de URL’s goed in Search Console te krijgen. Zorg dus dat je goed je website scant met een tool als Screaming Frog en de canonieke URL’s even goed controleert.

Wat Google ook heeft verbeterd, is de Rich Results Testing Tool. Hiermee kun je structured data testen. Een reden waarom Google je site tot nu toe nog niet standaard met Googlebot Smartphone bezoekt (mobile-first indexing) kan zijn dat je structured data op mobiel anders eruit komt dan op desktop. Door de nieuwe mogelijkheid in de testing-tool om het ook voor mobiel te checken, kun je nu zien of je structured data ook op mobiel nog goed staat. Nu Google vanaf 1 juli standaard mobile-first gaat indexeren, sowieso wel goed om alles goed te checken!

Binnen Google Search Console is ook verbetering doorgevoerd met betrekking tot structured data. Je kunt nu per URL bij het inspecteren ervan direct zoeken binnen de gegenereerde code, aanpassingen maken en kijken of het daarna valideert. Dit geldt voor AMP-test, URL Inspecteren en Rich Results.

Ook handig is dat je nu beter kunt zien dat je website door Googlebot Smartphone wordt gecrawld en wanneer je site is omgezet. Mocht je daarover vragen krijgen van klanten (vaak het geval) dan kun je nu antwoord geven en ook kijken of de switch nog invloed heeft gehad op dekking of ranking. Daarom staat het ook specifiek bij bepaalde rapportages vermeld uit welke crawler de meeste data afkomstig is (vooral relevant als je nog maar kort naar mobile-first bent).

Kleine update aan Google My Business

Klein, maar fijn: je kunt nu eindelijk je korte naam bij Google My Business claimen. Hij zat er al aan te komen, begin mei schreef ik hierover al. Met deze korte URL kun je de link naar jouw Google My Business-profiel in Maps delen. Dat is handig, bijvoorbeeld als je consumenten om een review wilt vragen, ook in de winkel. De URL is makkelijk te onthouden als je het goed doet. Je kunt hem claimen per vestiging.

Ook nieuw is dat je een logo en coverafbeelding kunt uploaden. Deze wordt dan getoond in het hierboven benoemde profiel. Zeker die afbeelding is een lang gekoesterde wens van veel local SEO’s. Tot op heden werden populaire foto’s getoond, maar dat kon ook een belabberde afbeeldingen van een boze klant zijn. Daarnaast kun je nu ook een carrousel/slideshow neerzetten, en je kunt aanbiedingen communiceren naar personen die jou gaan volgen op Google. Tot slot kun je nu ook een soort badge krijgen als ‘lokale favoriet’, maar bij welke criteria je die krijgt, dat is nog vaag. Ik vind het goede nieuwe mogelijkheden en zeker iets om direct mee aan de slag te gaan!

Updates aan de SERP

Om volledig te zijn ook nog een paar fijn-om-te-weten updates over de zoekresultatenpagina van Google. Mij viel het meteen op: er staan nu pictogrammen voor de verticals in Google. Of het ook zorgt dat mensen makkelijker dan wel sneller hun heil zoeken op de andere pagina’s, dat waag ik toch te betwijfelen, maar het ziet er wel aardig uit. Ze zijn standaard grijs en als je erop klikt, krijgt het aangeklikte pictogram kleur. Wow.

Meer diversiteit

Eindelijk gaat Google iets doen aan een frustratie die al jaren bestaat, steeds weer zogenaamd wordt opgelost, en steeds weer de opduikt. Het was tóch mogelijk om met één domein meerdere zoekresultaten achter elkaar te claimen. Dat is natuurlijk niet heel lekker qua diversiteit, dus Google heeft aangekondigd ervoor te gaan zorgen dat de zoekresultaten wat meer diversiteit gaan bevatten. Dat zou volgens eigen zeggen moeten betekenen dat er niet meer dan twee resultaten van een website in de top tien mogen voorkomen. Ook subdomeinen vallen hieronder. Toch houdt Google wel een slag om de arm en wil nog steeds in specifieke (bijvoorbeeld branded) gevallen meer resultaten van hetzelfde domein tonen. Deze update is ook in juni uitgerold, en zou volgens Google niet heel veel impact moeten hebben. Onder de noemer Diversity Update is er her en der meer informatie over de impact te vinden.

“Google heeft aangekondigd ervoor te gaan zorgen dat de zoekresultaten wat meer diversiteit gaan bevatten”

Dat was hem weer even voor juni. Natuurlijk is er nog veel gebeurd en zijn ook de mogelijkheden binnen Google Ads weer uitgebreid of aangepast, maar daar is al het een en ander over geschreven op deze plek.

Heb jij iets gemerkt van de June 2019 Core Update?

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!