Google Facts: over mobile-first, Maps en meer met Posts

4 april 2018, 06:00

De kogel is door de kerk: mobile-first indexing is er. Natuurlijk was optimaliseren voor mobiel al jaren een belangrijk issue voor online marketeers, maar vanaf nu kun je er niet meer omheen. Meer informatie hierover én over andere belangrijke updates van Google vind je weer in deze maandelijkse update van Google Facts.

Mobile-first indexing

Nu is het niet zo dat je als online marketeer in paniek moet raken als je website nog steeds niet helemaal mobielvriendelijk is. Je rankings gaan niet kelderen, je krijgt geen penalty, niks aan de hand. Toch gaan de factoren die specifiek gaan over mobielvriendelijkheid zwaarder wegen. Uiteraard kan dat wel tot gevolg hebben dat de concurrentie het beter gaat doen, wanneer die beter scoort op dat vlak. Google heeft de afgelopen maanden dan ook diverse tools geïntroduceerd om je mobielvriendelijkheid inzichtelijker en zelfs in geld tastbaar te maken. Kijk hiervoor ook even in de vorige Google Facts.

Google Maps

De zoekgigant steekt dit jaar veel energie in het verder verbeteren van Maps. En niet alleen aan de voorkant, ook in Google My Business is daarvan zo langzamerhand meer terug te zien. Aan de voorkant kun je sinds kort in 39 extra talen Maps bezoeken, waaronder in het Indonesisch, Vietnamees, Zweeds (nee, dat was er dus nog niet!) en Sloveens.

Wat handig is en wordt uitgebreid de komende tijd, is dat je in grote steden in de wereld nu ook kunt zien welke OV-routes geschikt zijn voor rolstoelen. Uitermate handig als je afhankelijk bent van het OV en jezelf in een rolstoel moet voortbewegen. Wat heeft een bedrijf hieraan, is je vraag? Local Guides overal ter wereld werd afgelopen tijd al gevraagd naar de toegankelijkheid van locaties en routes, dus het blijft niet bij het OV. Heb je een winkel of ander gebouw, dan is het goed om informatie over toegankelijkheid toe te voegen aan je Google My Business-listing, zodat dit later goed gebruikt kan worden door Google.

Meer met je Business

Over Google My Business gesproken, je kunt nu toevoegen wanneer je vestiging is geopend (standaard maand/jaar, maar eventueel tot op de dag) én je kunt een beschrijving van maximaal 750 karakters toevoegen. Hoe en waar dit wordt gebruikt aan de voorkant is nog niet helemaal duidelijk. Sommige GMB-listings kregen vanuit ‘de community’ al een beschrijving mee, maar dat was zeker niet standaard. Heb je al voorbeelden kunnen vinden van hoe deze gegevens gebruikt worden, deel het dan even in de comments hieronder.

Daarnaast krijgen steeds meer locatie-eigenaren beschikking over een nieuw dashboard voor GMB. Dit dashboard maakt het iets makkelijker om locaties te beheren. Daarnaast kun je nu voor elke vestiging een heatmap zien, met waarvandaan er gezocht is toen jouw vestiging werd getoond. Dat is best interessant als je op hyperlokaal focust.

Google Image-captions

Misschien was het je al opgevallen als je afbeeldingen zocht op Google: je krijgt er nu een uitgebreide caption van de website waarop de afbeelding staat bij (ik zie het zelf alleen op mobiel). Zo krijg je meer context over de afbeelding en kun je beter beslissen of het zinvol is om door te klikken naar de website, of dat je nog even verder moet zoeken. Dat betekent ook dat het nóg belangrijker wordt om je afbeeldingen van goede context te voorzien. Met name de title-tag van de pagina is belangrijk. Ik zie hier leuke extra kansen voor afbeeldingsoptimalisatie!

GIF’s

Nog meer Google Image nieuws. Je krijgt vanaf nu meer en betere GIF’s in Google Images en andere plekken, zoals het Gboard toetsenbord in je Android telefoon. Google heeft Tenor gekocht, een bedrijf dat in gifjes doet. Ik denk dat Giphy het zwaar gaat krijgen…

Winston Ok GIF from Winston GIFs

Artiesten in Posts

Dit is een update die ik best wel interessant vind. Waar bedrijven een weggestopte Google Post hebben in hun GMB-listing, krijgen artiesten wereldwijd nu de optie om in hun Knowledge Panel een Google Post aan te maken met updates, voorzien van afbeeldingen of video’s. Ze kunnen zoeken op hun eigen naam en hun naam claimen of verifiëren en daarna dus direct updates posten, die verschijnen in hun Panel. Dit is nu mogelijk voor artiesten, maar volgens Google is het mogelijk in diverse categorieën in diverse landen. Dus het kan zomaar zijn dat je ook als museum of andere instelling met een Knowledge Panel ineens een optie ziet om je naam te claimen, als je op jezelf zoekt. Ik ben benieuwd of dat er ook voor zorgt dat je als gebruiker wéér langer in Google blijft hangen in plaats van dat je doorklikt naar een website.

Analytics

Ook twee keer nieuws op het vlak van Analytics. Je kunt vanaf nu in de Analytics Academy een cursus ‘Starten met Google Analytics 360‘ doen. Wat ga je daar in leren?

  • Roll-Up Reporting configureren
  • Custom funnels aanmaken om de customer journey te analyseren
  • Alles halen uit Unsampled Reports en Custom Tables
  • Big data analyses met BigQuery Export (daarover zometeen meer)
  • Performance van DoubleClick reporting evalueren

Best handig, zeker als je met e-commerceklanten bezig bent of gaat.

Met betrekking tot BigQuery heeft Google bedacht dat het handig is om te kunnen werken met een sample set aan data. Aangezien je zelf misschien niet direct zoveel data beschikbaar hebt om te testen wat je ermee kan of hoe het werkt, heeft Google daarom een set beschikbaar gemaakt. Hoe dat werkt lees je hier.

Uitsmijter

Omdat het leuk is: je kan in Street View in alle Disney parken rondkijken!

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

5 Reacties

    alicekaal

    Hoi Annelies,

    Leuk die Google Streetview in Disneyparken; ik ga er eens goed voor zitten 😉

    Klopt het dat de Google Plus pagina’s van locaties zijn verwijderd? Ik kan ze niet mer vinden voor onze 40 winkels. Alleen nog de locatiepagina waar je openingstijden etc. kunt aanpassen. Weet jij hier meer over? 🙂

    Thanks alvast!


    4 april 2018 om 08:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!