Google Facts: over reacties, rapportages en reviews

4 december 2018, 10:00

Het lijkt wel of voor het einde van het jaar alles wat Google had bedacht nog even uitgevoerd moet worden. De lijst met grote en kleine updates aan de Search-producten lijkt nagenoeg eindeloos. De focus om gebruikers vooral binnen Google te houden wordt steeds duidelijker door de nieuwe updates. Daarbij komt ook dat local niet alleen in de functietitels van topmannen bij Google staat, maar ook in de uitbreidingsplannen. Kortom, het was weer een drukke maand bij Google.

Reacties geven op zoekresultaten

Er gebeuren steeds vreemdere dingen bij Google. Hoewel het nog niet heel breed is uitgerold, is Google voornemens om je voortaan te kunnen laten reageren op zoekresultaten. Dit zal vooralsnog alleen bij sportuitslagen zijn, maar het zal niet lang duren voor ook andere featured snippets openstaan voor commentaar. Op deze manier fungeert Google weer als een community (Google Wave anyone?) en minder als pure zoekmachine. Beetje alsof je een boekclub hebt over Harry Mulisch en de bibliothecaris de gesprekken faciliteert en monitort. Betere vergelijkingen mag je zelf geven in de reactiemogelijkheid onder dit artikel? (see what I did there? Wink wink).

Eigen url versus AMP-url

Kort nieuws: Google gaat vanaf Chrome 71 de eigen url’s tonen van domeinen die AMP-versies van hun pagina’s in de zoekresultaten hebben. Het was namelijk een grote frustratie van ontwikkelaars dat je altijd de cache-url zag, in plaats van het domein dat bij de pagina hoort. Hoe het werkt, lees je hier.

Update van webdevelopment-tools

Mocht je hem nog niet kennen, de PageSpeed Insights Tool van Google geeft je een aardig beeld van hoe snel je website is, voor zowel desktop als mobile. Deze tool heeft in versie 5 de nodige nieuwe features gekregen, waaronder meer data uit Lighthouse (die ándere handige tool van Google Chrome). Kijk zelf maar. Verder heeft Google een losse webapp geïntroduceerd voor analyses en advies, vergelijkbaar met Lighthouse, op web.dev. Zo kun je de features uit Lighthouse ook op zichzelf gebruiken.

Alle ballen op lokaal

Ik had hier een enorme lap over alle nieuwe ‘local’ features van Google bedacht, maar ik heb het geprobeerd even plat te slaan. Komt ‘ie. Lokale vindbaarheid staat dus hoog op het prioriteitenlijstje van Google. Zowel in features als in daadwerkelijk de zoekopdracht goed kunnen beantwoorden. Zo is de GMB app (die voor mobiel) enorm verbeterd. Deze heeft nu functies waarmee je meer kunt doen aan klantbeheer en klantcontact. Ook kun je nu Google Posts maken en zien wie jouw bedrijf volgen (via de Follow-knop in Maps). Tevens kun je nu ook Berichten zien en beantwoorden. Die berichten worden gestuurd via Maps en Search (nieuwe feature). Je krijgt van alle klantinteracties (reviews, Q&A, follow) nu ook real-time notificaties. Overigens is ook het woord ‘listing’ (Engels weliswaar, maar ook hier in Nederland redelijk overgenomen) vervangen door ‘business profile’ in Maps en Search (bedrijfsprofiel dus).

Lever je diensten in een bepaald gebied? Dan kun je nu in een apart veld in Google My Business je ‘service area’ toevoegen. Voorheen kon je dat doen bij het adresveld en dan in een straal rondom je adres. Nu hoef je niet per se meer een adres in te voeren als je alleen een postadres hebt, maar wel een servicegebied bedient. Je kunt kiezen voor een steden, postcodes of een regio.

Nieuw voor klanten van je bedrijf is dat ze nu hashtags kunnen toevoegen in hun reviews. Dus kijk niet gek op als ze net als op Twitter en Instagram je review gaan volproppen met allerhande tags. Deze functie is momenteel alleen nog beschikbaar voor Android-gebruikers die een bedrijfsprofiel bezoeken. De hashtags worden klikbaar en doorzoekbaar (vergelijkbaar met Instagram waarschijnlijk).

Wil je meer halen uit de cijfers van Google My Business, ook dat kan binnenkort. Google gaat de Insights verbeteren. Je moest voorheen een paar dagen wachten voordat je data up-to-date waren. Binnen nu en pakweg een half jaar (duurt mijns inziens nog steeds te lang) kun je data terugzien tot en met gisteren. Een flinke stap vooruit als je leunt op de data uit Google My Business. Maar helaas nog even wachten.

Search Console verbeterd

Een heel belangrijke verandering zit in betaalprocessen. Google gaat website-eigenaren die (vooral op mobiel) een onduidelijk proces hebben voor automatische of eenmalige betalingen waarschuwen via Search Console. Ook geeft Google de gebruiker een melding in de nieuwste Chrome-browser dat de website probeert hen geld afhandig te maken. Een melding vergelijkbaar met onveilige websites. Ik vind het een goede stap vooruit, want zeker op mobiel kunnen sommige betaalprocessen stukken beter worden ingericht.

“Een goede stap vooruit, want zeker op mobiel kunnen betaalprocessen stukken beter worden ingericht”

Een opvallende verandering afgelopen weken was dat website-eigenaren in Google zelf meldingen vanuit Search Console zagen verschijnen over bepaalde zoekopdrachten. Als je ingelogd bent in een property in Search Console en je bent zelf aan het googelen, kun je dus zien wat je eigen website doet in de SERP’s voor die keyword phrase. Ik vind zelf het nut ervan minimaal. Het lijkt mij een manier van Google om het gebruik van de nieuwe Search Console een beetje te stimuleren.

Je kunt nu ook rapportagefilters maken voor Event Listings en Event Details, als je pagina’s hebt met Event Markup (structured data). Vergelijkbaar met de rapportages voor Rich Results en AMP pages zie je dan ook impressies, klikken, CTR en gemiddelde posities voor specifiek de eventpagina’s die je hebt.

Wat ook logischerwijs is aangepast, is dat je index coverage report nu data bevat uit de mobile-first index, als je website is overgezet naar mobile-first indexing. Niet gek, maar wel even schakelen als je ineens andere cijfers ziet dan je gewend was.

Veranderingen bij Google Ads

Google Ads heeft ook enkele belangrijke updates gekregen. Ikzelf vond het meest opvallend dat Seller Ratings nu alleen per land worden weergegeven. Je moet nu honderd reviews per land hebben, wil Google de Seller Rating gaan tonen bij advertenties die getarget zijn op dat land. Voorheen was 150 in totaal. Behoorlijke verandering, dus vergeet niet je Ads na te lopen als je een internationaal bedrijf hebt dat zich richt op verschillende landen.

“Ben je afhankelijk van telefoontjes, dan heb je nu geluk: Google Ads rapporteert calls”

Google heeft tevens een nieuwe Smart Bidding optie geïntroduceerd: Target Impression Share. In plaats van te focussen op gemiddelde ad-positie, richt dit zich op de impression share op een bepaald gebied van de pagina. Misschien is het veel beter om onderaan de SERP te staan met bepaalde groepen keywords. Deze optie geeft je de mogelijkheid om je aandeel te pakken waar dat het meeste resultaatn oplevert.

Ben je afhankelijk van telefoontjes, dan heb je nu geluk. In Google Ads kun je nu rapportages vinden voor Calls vanuit de Locatie-extensies. Standaard staat deze ingesteld op 60 seconden na klik, maar kun je handmatig ook instellen op een timeframe dat beter past bij je business (als je binnen 1 seconde de telefoon kunt opnemen is dat natuurlijk logischer). Ook zijn de rapportages voor Calls en Chats nu toegevoegd aan de Extension tab in Ads.

Behalve in Google Posts voor Google My Business kun je nu ook Promoties/Coupons/Aanbiedingen toevoegen aan je Shopping advertenties via Shopping Actions. Dat kan zowel met een extra feed als handmatig. Dit kan al vanaf één product, alleen moet je dus wel een Merchant Center account hebben. Toffe optie als je bezoekers uit Google Shopping sneller wilt converteren zonder tussenkomst van een kortingscode-website bijvoorbeeld.

Dit was weer de lange lijst met de belangrijkste updates bij Google. Er zijn er ongetwijfeld nog veel meer geweest. Welke update ben jij tegengekomen afgelopen maand die ik heb gemist? Ik ben benieuwd!

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!