Google for Jobs: gaat Google eindelijk de strijd aan met Indeed?

15 april 2019, 11:00

Het wervingslandschap verandert snel en het is steeds moeilijker om met vacatures goed vindbaar te zijn. Toen Google for Jobs vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk werd gelanceerd, werd er gewaarschuwd dat dit de online banenmarkt ernstig zou verstoren. Naar verwachting wordt Google for Jobs begin van deze zomer ook uitgerold binnen Nederland. Wat betekent dat?

Als je goed voorbereid bent op de komst van Google for Jobs, worden de vacatures van jouw bedrijf leidend en komen ze nog boven de vacatures van grote jobboards te staan. Mede door het tonen van een logo, komt het bedrijf top of mind van de kandidaten, en worden naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroot. Kandidaten kunnen rechtstreeks solliciteren, met als bijkomend voordeel dat de marketingkosten voor jobboards verminderen. Dit is hét moment om de juiste voorbereidingen te treffen.

“Je vacatures worden leidend en komen nog boven de vacatures van grote jobboards te staan”

Google for Jobs is een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen de zoekresultaten van Google. De komst van Google for Jobs is een stap voorwaarts voor werkzoekenden en maakt deel uit van het recruitment ecosysteem van Google, dat verder bestaat uit Hire by Google (ATS) en Google Cloud talent solution. Werkzoekenden zien na hun zoekopdracht een venster met gefilterde vacatures die voldoen aan hun vereisten. De Google for Jobs-widget wordt getoond onder de betaalde resultaten vanuit Google ads, maar boven de reguliere organische zoekresultaten. Gebruikers kunnen de zoekopdracht verfijnen met behulp van een groot aantal filters, zoals bijvoorbeeld locatie, functietitels en organisatietypes, die allemaal zijn gebaseerd op gestructureerde data.

Vacatures in Google for Jobs

De weergegeven vacatures komen vanuit verschillende bronnen zoals de Nationale Vacaturebank en Monsterboard, maar natuurlijk ook van de corporate website van bedrijven of uitzendbureaus (mits de structured data goed geïmplementeerd is). Belangrijk om hierbij te vermelden is dat er een verschil is tussen de jobboards en de vacaturezoekmachine Indeed. De vacatures die vanuit jobboards komen, worden wel getoond bij Google for Jobs, maar vacatures vanuit Indeed daarentegen (nog) niet.

Google for Jobs helpt werkzoekenden relevante banen te vinden en nieuwe kansen te benutten. Daarnaast helpt Google for Jobs ook werkgevers, door hen een kans te geven om zichtbaarheid te creëren bij meer kandidaten. Wanneer een kandidaat op een vacature klikt ziet hij direct de via welke verschillende bronnen er gesolliciteerd kan worden. Dit is vaak een combinatie van de corporate websites en jobboards waar de vacature ook zichtbaar is. Waar het voorheen bijna onmogelijk was om organisch te ranken met je vacature boven de grote jobboards, wordt nu de vacature leidend. De corporate website wordt dus als eerste getoond, daarna pas de grote jobboards. Een ultieme kans voor bedrijven!

“De corporate website wordt als eerste getoond, daarna pas de grote jobboards”

Creëren van zichtbaarheid is dan ook de voornaamste reden om je voor te bereiden op Google for Jobs. Een geoptimaliseerde vacature stelt een werkzoekende in staat om direct online een sollicitatie te doen. Zij hebben toegang tot alle vacatures op één plek, waardoor het aantal dubbele vacatures binnen de zoekresultaten van Google wordt teruggebracht.

Hoe werkt Google for Jobs?

De verantwoordelijkheid ligt bij de bedrijven zelf. Zij moeten ervoor zorgen dat er nauwkeurige informatie geleverd wordt en dat dit gecodeerd wordt volgens het schema van Google for Jobs, zodat Google de vacatures kan begrijpen en weergeven. Dit gaat allemaal aan de hand van gestructureerde data. Kort gezegd helpt structured data om de content op de vacaturedetailpagina te structureren zodat Google dit weer kan gebruiken in filters, zoals:

  • Locatie
  • Functietitel
  • Aantal uren
  • Vakgebied
  • Aanbevolen (op basis van machine learning)

Zonder het op orde hebben van deze gestructureerde gegevens, is het niet mogelijk om zichtbaar te zijn bij Google for Jobs. Het belang hiervan werd ook duidelijk op het moment dat Google for Jobs in 2017 werd aangekondigd in het Verenigd Koninkrijk: 47 van de top 100 wervingsbureaus beschikten niet over de technische vereisten om vacatures weer te geven in Google for Jobs.

Nóg meer zichtbaarheid voor vacatures, kan dat in Google for Jobs?

Google for Jobs is momenteel enkel een organische uitbreiding binnen Google. Het is nog niet direct mogelijk om te adverteren. Dit zal ongetwijfeld nog gebeuren. Wil je optimale zichtbaarheid van je vacatures via Google? Dan is het slim om gebruik te maken van Google Ads. Op deze manier heb je als bedrijf zekerheid dat je vacature getoond wordt. Dit is voornamelijk aan te raden voor moeilijk te vervullen vacatures. De focus dient hier dan echt te liggen op het structureren van de juiste data, zodat het adverteren ook daadwerkelijk in gang gezet kan worden. Daarnaast is het te adviseren om altijd een logo te gebruiken voor zichtbaarheid, vervallen vacatures te verwijderen en de richtlijnen van Google te volgen bij het plaatsen van vacatures.

Zichtbaarheid van de vacatures: resultaat en impact

In diverse landen is Google for Jobs al uitgerold, maar wellicht is het nog te vroeg om de werkelijke impact te kunnen bepalen. Aan de ene kant werd het in het Verenigd Koninkrijk duidelijk dat Google for Jobs niet veel impact heeft op het verkeer van Indeed, wat wel werd verwacht. Men ziet het directe verkeer naar Indeed niet kleiner worden, maar toch kan niet worden ontkend dat Google for Jobs wat organisch verkeer van Indeed heeft overgenomen. Ook kan het zo zijn dat mensen nog meer naar hun ‘vertrouwde’ kanaal gaan wanneer ze solliciteren naar een nieuwe baan, omdat ze denken dat ze worden verkocht aan Google advertenties.

“Google’s toetreding tot de arbeidsmarkt zal de strategie van sommige bedrijven veranderen om zichtbaarheid van vacatures te vergroten”

Aan de andere kant worden jobboards als winnaars gezien ten opzichte van Indeed, aangezien zij nu een alternatief platform hebben om verkeer naar hen toe te krijgen. Maar ook voor bedrijven kan Google for Jobs een uitkomst bieden, zoals bij Medical Supplies Company McKesson in het Verenigd Koninkrijk. Daar groeide het aandeel organisch verkeer vanuit Google binnen twee maanden met 15 procent toen Google for Jobs werd gelanceerd. Hierdoor konden zij hun uitgaven aanzienlijk verminderen, door niet te adverteren op vacaturezoekmachines. Daarnaast worden er nog meer indrukwekkende resultaten behaald, wat ook volgt uit de case-study van ZipRecruiter, waarvan hieronder de resultaten snel zijn weergegeven:

  • Drie keer hogere conversieratio van Google dan van andere zoekmachines
  • 4,5 Keer hogere Google organische conversieratio dan voorheen
  • 10 Procent lager bouncepercentage voor Google-bezoekers naar vacature pagina’s
  • 35 Procent meer organisch non-branded zoekverkeer in de maand

Ongeacht de verschillende resultaten zal Google for Jobs in ieder geval het wervingslandschap flink opschudden. Google’s toetreding tot de arbeidsmarkt zal, net als in het Verenigd Koninkrijk, de strategie van sommige bedrijven veranderen om zichtbaarheid van hun vacatures te vergroten. Met het oog op de livegang begin deze zomer is het dan ook goed om snel actie te ondernemen.

Merle is Digital Marketeer bij Adwise - Your Digital Brain. Naast een passie voor digitale marketing is ze erg geïnteresseerd in e-commerce en e-recruitment en volgt ze hierin de laatste ontwikkelingen. Adwise is één van de grootste digital marketing bureaus van Nederland en is gevestigd in Almelo en Utrecht.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Raymond Diemer

    Dit gaat voor heel wat opschudding zorgen op de vacaturemarkt. Uiteindelijk wordt het een 100% open arbeidsmarkt waar werkzoekenden en werkgevers elkaar volledig vrij en transparant kunnen vinden. op http://www.atmonday.nl doen we dat al een paar jaar met groot succes.


    12 mei 2019 om 21:22
    Peter Peeters

    Fijne disruptieve actie van Google. En zoals hier gezegd een goede zaak voor company job pages en niche job boards. Inzake knelpuntberoepen zie ik het succes eerder beperkt. Voor deze categorie was het aanbod nooit het probleem. Onderzoek leert dat de aanwervingen sneller en efficienter gebeuren dmv employee referrals. Deze blijken veel sneller ingevuld te raken, de WN’s blijven langer in dienst en het is een pak goedkoper. mijn klein job boardje heeft daarvoor enkele eieren in dat mandje gelegd. We’ll see. 🙂 groet, Peter. http://www.Sidejobs.be


    1 augustus 2019 om 15:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!