Google for Jobs: heilige graal of grote bedreiging?
Een plek waar alle vacatures online zullen samenkomen
In het buitenland heeft Google for Jobs zich al laten horen en sinds januari 2020 is Google for Jobs ook in Nederland de recruitmentmarkt flink door elkaar aan het schudden. Wat betekent dit voor de baanzoekende Nederlander en de diverse job boards?
Gerry van Dijk schreef dit artikelen samen met collega en online marketeer Sanne Mondria.
Google for Jobs, wat is dat?
Voor de onwetenden, Google for Jobs is hét vacatureplatform van Google. Dit platform komt naar voren in de zoekresultaten op de zoekresultatenpagina (SERP) van Google in de vorm van een snippet/widget met daarin een selectie van vacatures. Vanuit deze widget kun je doorgaan naar het Google for Jobs-platform met daarin een uitgebreider vacature-overzicht. De vacatures zijn afkomstig van meewerkende vacaturesites (hierover later meer). Heb je de vacature gezien en wil je uiteindelijk solliciteren? Dan word je doorverwezen naar de oorspronkelijke website van de vacaturesite. Google for Jobs wordt nog lang niet altijd vertoont in Nederland wanneer men zoekt naar een vacature, maar dit zal in de toekomst steeds vaker gebeuren.
Voor- en nadelen
Maar wat zijn nu precies de voordelen van Google for Jobs? Er zijn meerdere redenen waarom Google for Jobs uitkomst biedt voor jouw vacaturesite. De belangrijkste reden is zichtbaarheid.
Bijna alle zoekopdrachten (dus ook naar vacatures) beginnen via Google en de resultaten van Google for Jobs staan bovenaan de SERP. Volgens Careerbuilder start 73 procent van de werkzoekenden hun zoektocht via Google. Door goed zichtbaar te zijn in Google for Jobs, sta je automatisch boven de zoekresultaten van grootmachten zoals Indeed. Dus door Google for Jobs op de juiste manier in te zetten voor je vacaturewebsite of job board, is er veel winst te behalen op het gebied van zichtbaarheid.
Google zal al zijn mogelijkheden en macht gebruiken om Google for Jobs van de grond te krijgen
Enkele job boards zijn toch niet zo blij met deze aanwezigheid van Google for Jobs. Dit blijkt uit een klacht tegen Google die ze hebben ingediend bij de Europese Commissie. Wanneer hier uitsluitsel over wordt gegeven is onduidelijk. Indeed & co verliezen door de aanwezigheid van Google for Jobs aanzienlijk veel van hun macht en zichtbaarheid. De hoge positie die ze in de afgelopen jaren door SEO hebben opgebouwd, wordt door Google met de introductie van Google for Jobs overruled. In het Verenigd Koninkrijk is Google zelfs al het op één na grootste banenplatform en het lijkt een kwestie van tijd voordat ze de grootste zijn.
Uitgelezen kans
Google zal net als bij Shopping al zijn tools, mogelijkheden en macht gebruiken om Google for Jobs van de grond te krijgen. Of dit eerlijk is, valt nog te bezien maar het zal wel genoeg zijn om de macht in de vacaturemarkt te grijpen. Voor kleine individuele partijen is Google for Jobs juist een uitgelezen kans om zichzelf in de kijker te spelen. Kleine partijen met niche vacatures zullen altijd wel zichtbaar blijven door het unieke aanbod dat zij bieden, in zowel Google for Jobs als de organische zoekresultaten. Voor intermediairs is het een ander verhaal. Zij kunnen gratis hun aanbod op Google for Jobs zetten. Doen ze dit bij Indeed dan moeten ze hiervoor betalen (voor individuele werkgevers is dit gratis).
Wil jij ook gebruikmaken van Google for Jobs, dan moet je je website aanpassen
De vereisten
Wil jij als aanbieder van een vacature ook gebruikmaken van Google for Jobs dan is het zaak om enkele aanpassingen te doen aan je website. Zorg ervoor dat je structured data allemaal op orde is en dat Google je website dagelijks kan indexeren, het hebben van een goede sitemap helpt hierbij. Of je structured data goed staan, kan je testen met de volgende tool.
Naast de technische voorwaarden is het ook belangrijk om aan de inhoudelijke voorwaarden te voldoen. Zo moet je vacature aan de volgende randvoorwaarden voldoen:
● Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is
● Omschrijving: de volledige vacaturetekst
● Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature
● Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk)
● Titel: de titel van de vacature
Daarnaast is het ook goed om je vacature van extra informatie te voorzien. Google waardeert namelijk zoveel mogelijk transparantie en vindt het daarnaast ook belangrijk dat jouw vacature zich onderscheidt. Deze extra’s kunnen zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten of betere zichtbaarheid:
● Salarisrange: wat de kandidaat gaat verdienen
● Dienstverband: het contracttype, bijvoorbeeld fulltime
● Vacature ID: uniek nummer voor iedere vacature
● Einddatum: datum tot wanneer de vacature actief is
Naast het vermelden van alle bovenstaande punten is het natuurlijk belangrijk dat je sterke, originele vacatureteksten hebt die volledig zijn gericht op je doelgroep. Zorg ervoor dat je teksten alle mogelijke vragen beantwoorden en dat de teksten geen vragen oproepen en geen onnodige open eindjes hebben. Benoem daarnaast duidelijk de USP’s van je bedrijf of van de functie. Hiermee onderscheid je je van je concurrenten die wellicht een soortgelijke vacature hebben openstaan. Daarnaast kijkt Google uiteraard ook naar de structuur en opbouw van de vacatureteksten (SEO).
Een andere optie om zichtbaar te zijn in Google for Jobs is door je advertenties te plaatsen op een aangesloten Job board (zoals LinkedIn of Jobbird). Google for Jobs neemt deze feed automatisch mee in hun database.
Gevolgen voor baanzoekenden en vacaturewebsites
Voor de baanzoekende Nederlander heeft Google for Jobs veel voordelen zoals een groter aanbod en een algoritme dat zich aanpast op de gebruiker en de baanzoekende de optimale ervaring biedt. Wanneer de consument een goede ervaring heeft met Google for Jobs, zal hij of zij sneller geneigd zijn om terug te keren naar het Google for Jobs platform. Het idee is namelijk dat de baanzoekende via Google for Jobs op een makkelijke manier alle aangeboden vacatures in één overzicht bij elkaar heeft en daardoor sneller en efficiënter kan solliciteren.
Voor kleinere partijen zal het overstappen naar Google for Jobs een abc’tje zijn
Kleinere partijen zijn natuurlijk al afhankelijk van een Indeed. Voor hun zal overstappen naar Google for Jobs een abc’tje zijn. Voor kleinere partijen die zich weinig aantrekken van Google for Jobs, zal het lastiger worden om zichtbaar te blijven. Grotere partijen als Indeed zullen zich uiteindelijk ook aan moeten sluiten bij Google for Jobs om hun succes te kunnen behouden en willen ze niet worden ‘weggedrukt’ door Google. Al zal het overstappen voor de Indeed gepaard gaan met zeer veel hangen en wurgen en zal het bedrijf moeten kijken naar manieren om zijn verdienmodel in de toekomst in stand te kunnen houden.
De verwachtingen
De verwachtingen zijn dat Google for Jobs het nieuwe centrale platform voor vacatures wordt net zoals wat Google Shopping nu voor online producten is (er gaat bijvoorbeeld steeds minder traffic naar websites als www.kieskeurig.nl). Google for Jobs is een plek waar alle vacatures zullen samenkomen.
Verder zal Google for Jobs waarschijnlijk een alleenheerser worden en alleen nog maar verder groeien in macht en aanbod. Dit hebben we voorheen ook bij Shopping gezien (en afbeeldingen en videos/ YouTube, etc). Als we hiernaar terugkijken kan het niet anders dan dat Google for Jobs een groot succes zal worden in Nederland, ook kijkende naar landen waar Google for Jobs al een tijd actief is. Google is in it to win it.
Krijg je zelf ook Google jobs in de zoekresultaten? Want ondanks dat iedere marketingblog al vanaf januari roept dat Google for jobs in Nederland beschikbaar is zie ik er zelf nog (steeds) niets van terug.