Marketeer, deze innovaties van Google I/O 2018 moet je kennen
Google stelde niet teleur op zijn jaarlijkse I/O-conferentie voor ontwikkelaars afgelopen week. Spraakmakend was onder meer het moment dat topman Sundar Pichai liet zien hoe Google Assistent zelfstandig de kapper kon bellen voor een afspraak. Dit was de eerste keer in lange tijd dat ik echt onder de indruk was van een Google-event, vooral door de vele praktische demo’s rondom AI die werden gepresenteerd. Uit de enorme hoeveelheid aankondigingen heb ik een selectie gemaakt waar elke online marketeer van op de hoogte moet zijn.
Focus op Artificial Intelligence
Google kondigde nog voor het event aan dat het de naam van de Google Research-divisie verandert in ‘Google AI’. Deze verandering geeft aan hoe Google zich steeds meer richt op computer vision, natural language processing, neural networks en meer Artificial Intelligence hype-termen.
Doei Siri! Google-assistent belt namens jou
Misschien wel de meest indrukwekkende demo was die van de Google-assistent, die via een telefoontje een afspraak maakt bij de kapper en een tafel reserveert bij een restaurant.
De Google-assistent stelt de juiste vragen, pauzeert op het juiste moment en gebruikt een “Mm-hmm” voor extra realisme.
Als dit onbewerkte telefoongesprekken zijn, heeft Google een enorme voorsprong op de andere spelers in het veld. Voor mijn gevoel kunnen Apple, Amazon en Microsoft nu wel inpakken. Lees hier meer over Google Duplex, de technologie die het voeren van dit soort natuurlijke gesprekken mogelijk maakt. In mijn vorige blog over de Google-assistent kwam ik met de stelling: in 2020 zal de gemiddelde persoon meer gesprekken voeren met bots dan met hun echtgenoot. Na het zien van de demo denk ik niet dat mijn stelling er ver naast zal zitten.
Een groot contrast met Apple is dat Google volop samenwerkt met bekende hardware leveranciers, om ervoor te zorgen dat de Google-assistent straks leeft in zoveel mogelijk smart home-producten, bijvoorbeeld de nieuwe Smart Displays van Lenovo, LG en Sony.
Android P: App Actions & Slices
Met de nieuwe versie van Android, introduceert Google twee nieuwe functies voor ontwikkelaars:
- App Actions: app deep linking, maar dan voor acties
- Slices: soort mini informatie snippet uit een app
In het kort zijn het beide nieuwe mogelijkheden waar app-acties en informatie van derden, een plekje krijgen in de interface van Android P, met name in Google Search en de Google-assistent.
Google Lens
De ultieme link tussen Google Shopping en de wereld om je heen, naast directe product matches krijg je nu ook suggesties van producten in dezelfde stijl.
Het grote verschil met de versie van vorig jaar is dat de camera-apps van de Pixel, Nokia, LG, TCL, Xiaomi, OnePlus en Motorola straks standaard Google Lens bevatten. Daarmee kunnen gebruikers direct gebruikmaken van objectherkenning in realtime, tekst van echte objecten selecteren, kopiëren en plakken, documenten scannen en nog veel meer.
Google Maps met Augmented Reality
Google Maps gaat de camera gebruiken voor een AR-weergave met navigatie-aanwijzingen (inclusief dierengids om je op weg te helpen) en bedrijfsinformatie (reviews). Hoog tijd om je local SEO en Google Mijn Bedrijf-pagina op te frissen.
Food pick-up & delivery
Google gaat de concurrentie aan met Thuisbezorgd: “Hey Google, order my usual from Starbucks.” Iets waar Thuisbezorgd in achterloopt, is enige vorm van personalisatie en intelligentie. De Thuisbezorgd-app geeft nooit nuttige suggesties, vraagt niet wat ik van bestelde gerechten vond en zet nooit alvast enkele favoriete bestellingen klaar op avonden dat ik meestal wat laat bezorgen. Misschien kunnen ze in samenwerking met de Google-assistent een nog betere ervaring bieden.