Google, kun je mij horen?

8 juni 2020, 06:00

Voice search groeit minder hard dan verwacht, maar blijf de trend in de gaten houden

Er wordt al een aantal jaren gesproken over de opkomende voice search-trend, maar is hij ook daadwerkelijk opkomend? En wat zijn de gevolgen van het toenemende gesproken zoekverkeer? Het is een spraakmakend onderwerp. Vandaar dat we er in deze blog dieper op induiken en proberen te onderzoeken waar deze trend naar toe gaat en wat de gevolgen zijn voor online marketing.

Sanne Mondria schreef dit artikel samen met search stagiair Stijn Lucas

Voice search, wat is het en hoe werkt het?

Apple’s Siri, Amazons Alexa en Google Assistant, het zijn enkele voorbeelden van zoekmachines die voice search bedienen. De werking van een gesproken zoekopdracht via Voice Search is op onderstaande afbeelding uitgelegd.

De voice search-zoekmachine vangt dus de ingesproken woorden op en zet deze om in een zoekopdracht. Vervolgens komt de zoekmachine bij je terug met het beste antwoord en geeft deze weer. Dit verschilt per zoekmachine, maar dit kan in de vorm van spraak of in de vorm van tekst op een beeldscherm. Klinkt vrij simpel en dat is het ook, maar niet altijd. Zo zijn nog niet alle zoekopdrachten mogelijk via voice search en zijn met name vragen naar dieper liggende informatie moeilijk te beantwoorden. Ook is het voor de zoekmachine nog niet altijd mogelijk om ieder woord goed te verstaan, waardoor de zoekopdracht opnieuw moet worden ingesproken.

Het is voor de zoekmachine nog niet altijd mogelijk om ieder woord goed te verstaan

Al jaren wordt geschreven dat voice search het nieuwe online zoeken wordt en dat men er niet meer omheen kan. Wij vroegen ons af, is dat wel zo? Zo waren er in 2019 400.000 huishoudens die gebruik maakten van een smart speaker, ofwel een voice search-zoekapparaat. Volgens het PBL zijn er op dit moment zo’n zeven miljoen huishoudens in Nederland. Dit wil zeggen dat 5,7 procent van de huishoudens dus een smart speaker heeft. Nu is het niet alleen de smart speaker die voice search ondersteunt, maar zijn het ook mobiele telefoons, tablets, auto’s et cetera. Het niet hebben van een smart speaker wil dus niet zeggen dat er geen gebruik wordt gemaakt van voice search. Maar de adoptie is nog niet zo groot als twee jaar geleden werd verwacht.

Hé Siri, bel de bakker!

De grootste groep gebruikers van voice search zijn volwassenen in de leeftijdscategorie 45 tot 60 jaar. Kijken naar het gebruik van voice search valt op dat in beperkte situaties het gebruik ervan vaak een uitkomst biedt. Zo is het inzetten van voice search veel voorkomend in de auto, met als reden dat het niet mogelijk is om getypte zoekopdrachten in te voeren. Ook tijdens het koken wordt het vaak ingezet omdat men toch druk bezig is en een gesproken zoekopdracht relatief makkelijk gaat.

Voice search is ook een mooie oplossing voor mensen met een beperking

Daarnaast is voice search natuurlijk ook een mooie oplossing voor mensen met een daadwerkelijke beperking. Denk aan mensen die moeilijk of niet kunnen typen en mensen die bijvoorbeeld blind zijn en het antwoord door middel van voice search kunnen horen in plaats van zien. Opvallend bij het gebruik van voice search is de intensiteit waarmee tieners zoekopdrachten inzetten. Het is namelijk zo dat meer dan de helft van de tieners die gebruik maken van voice search dit op dagelijkse basis doen. Hoewel deze groep dus niet lang niet de grootste is, gebruiken zij hem wel het meest intensief!

Gesproken versus getypte zoekopdrachten

Wanneer we het hebben over gesproken zoekopdrachten gebruiken de meeste mensen dit op momenten dat ze gelijk een antwoord nodig hebben. Het moet snel, ze hebben meteen duidelijkheid nodig. Een groot voordeel van gesproken zoekopdrachten is dat het makkelijk en snel is. Dat komt doordat Google eigenlijk met maar één gesproken antwoord komt. Hierdoor hoef je zelf geen keuze meer te maken en de verschillende antwoorden te lezen op verschillende websites. Hierdoor hoef je zelf niet echt meer na te denken. Wel geeft Google in de vorm van tekst meerdere antwoordmogelijkheden, maar noemt deze niet op. Wanneer er dus gebruik wordt gemaakt van een Google Home Assistant of een apparaat zonder beeld (bijvoorbeeld in de auto), kan de gebruiker de andere antwoorden van Google niet zien en zal deze enkel het gesproken antwoord te horen krijgen.

Volgens het National Center for Voice and Speech in de VS spreken mensen gemiddeld 150 woorden per minuut en typen zij er 40 per minuut. Gemiddeld zijn de zoekopdrachten via voice search dan ook een stuk langer. Wanneer iemand een gesproken zoekopdracht aan Google geeft zal hij of zij gebruik maken van een langere zin (longtail-zoekwoorden) dan wanneer deze persoon een zoekopdracht in zou typen waarbij hij of zij gebruikmaakt van slechts een paar keywords. Gesproken zoekopdrachten zijn daarom doorgaans drie tot vijf zoekwoorden lang, waar getypte zoekwoorden meestal één tot drie zoekwoorden bevatten.

Tevens zijn gesproken zoekopdrachten meestal erg gericht op de lokale omgeving en zijn de gestelde vragen belangrijk voor dat moment. Vragen als “waar is de dichtstbijzijnde cafetaria?”, “is de supermarkt nog open?” en “waar is het goedkoopste tankstation?” zijn voorbeelden van gesproken zoekopdrachten. Verder worden er via voice search met name open vragen gesteld die beginnen met “hoe”, “wat” en “waar”.

Voice search en SEO

Dus er kan gezegd worden dat de gesproken zoekopdrachten verschillen van de getypte zoekopdrachten. Dit heeft logischerwijs ook impact op de zoekresultaten. Doordat het zoekgedrag dus langzamerhand veranderd is het goed om na te denken over de SEO van je website. Dus hoe zorg je ervoor dat je nog steeds goed vindbaar bent wanneer men met gesproken zoekopdrachten zoekt? Het is namelijk key dat je juist met gesproken zoekopdrachten goed gevonden kunt worden, omdat Google maar één antwoord geeft aan de gebruiker, it’s all or nothing. Hierbij vijf tips waarmee je de SEO van je website kunt verbeteren om beter vindbaar te zijn voor gesproken zoekopdrachten:

  1. Maak gebruik van vragen in je content
  2. Zorg voor een snelle website
  3. Schrijf content op een gesproken toon/manier
  4. Wees precies in de formulering van je antwoorden
  5. Locatie targeting om lokaal goed gevonden te kunnen worden

Wat zijn de verwachtingen voor voice search?

Het blijft een interessante ontwikkeling aangezien men tegenwoordig graag snelle antwoorden wil, maar men wordt ook steeds kritischer. Denk daarbij ook aan het fenomeen ‘fake news’ wat het laatste jaar een steeds groter begrip is geworden. Ook is het goed om te vermelden dat voice search nog lang niet altijd 100 procent het goede antwoord geeft op de gestelde vraag. Zo blijkt dat spraakassistenten gemiddeld 75-90 procent van de vragen correct beantwoord. Een kritische blik van de consument is dus niet zo gek.

We kunnen stellen dat voice search nog steeds upcoming is, echter is het wel minder hard gegroeid dan verwacht. Er wordt nog steeds wel verwacht dat de markt van voice search in 2022 een omvang heeft van 40 miljard.

Of dit daadwerkelijk gebeurt, valt nog te betwijfelen. Van alle zoekopdrachten wordt 72 procent namelijk nog altijd met de hand ingevoerd en is het gebruik van voice search momenteel 19 procent. Maar dit is zeker wel een trend om in de gaten te houden.

Sanne Mondria
Online Marketeer bij Pink Marketing

Sanne Mondria is SEA-specialist bij online marketingbureau Pink Marketing. Pink Marketing is een online marketingkantoor gevestigd in Groningen. Op ons kantoor zitten specialisten in zoekmachine marketing, social media marketing en display advertising. Daarnaast zijn er ook nog onze collega’s van Pünktlich die dagelijks de meest vette creaties maken!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!