Google lanceert Flight Search nu ook in Nederland

21 maart 2013, 14:59

In 2011 introduceerde Google een eigen vergelijkingssite voor vliegtickets. Voorheen was deze dienst alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en Canada. Nu heeft Google Flight Search ook in enkele Europese landen – waaronder Nederland – gelanceerd. Gebruikers kunnen met Flight Search een overzicht vinden van verschillende vluchten en kunnen tickets voor deze vluchten rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij of reisaanbieder boeken.

Flight Search voor de consument

De Nederlandse consument ziet weer een extra dienst op het gebied van vliegtickets verschijnen naast partijen als CheapTickets.nl en Tix.nl. Vanuit een zoekresultaat is de consument nu in staat sneller de gewenste tickets te boeken. Zoals we gewend zijn van Google is Flight Search erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het biedt de gebruiker veel flexibiliteit om niet alleen de gewenste tickets te vinden, maar ook de prijzen te vergelijken. De gebruiker is niet alleen in staat om makkelijk de goedkoopste vlucht op een bepaald moment te vinden, bij een meer flexibele reisperiode is ook het vinden van de goedkoopste reisperiode voor een bepaalde vlucht mogelijk.

Deze mogelijkheid maakt Flight Search uniek ten opzichte van concurrenten, aangezien zij vaak slechts beperkte flexibiliteit bieden. Behalve het invoeren van specifieke locaties is het ook mogelijk om op een kaart alle mogelijke bestemmingen te zien die beschikbaar zijn vanaf een bepaald vliegveld. Hierbij kan eventueel ook gezocht worden binnen een bepaald budget of vluchttijd. Voor reizigers zonder bestemmingsvoorkeur een ideale manier om zo de reis te boeken.

Een nadeel voor de consument is dat niet de prijzen van alle luchtvaartmaatschappijen worden meegenomen in de zoekresultaten. Zo worden bijvoorbeeld vluchten van Ryanair, Lufthansa, Transavia, easyJet, Arkefly wél weergegeven, maar ontbreekt de prijs. Voor het boeken van de tickets word je wel doorverwezen naar de eigen sites van de betreffende luchtvaartmaatschappijen. Ook vluchten vanuit landen waar Flight Search nog niet is ingevoerd, zoals vanuit Duitsland, worden niet ondersteund.

Wat betekent Flight Search voor adverteerders?

Flight Search is binnen de zoekresultaten van Google een middenweg tussen betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten. Net als o.a. Google Shopping werkt Google Flight Search als een verticale zoekmachine. Deze verticale zoekmachines richten zich op slechts een specifiek segment producten/diensten of bijvoorbeeld een bepaald type bedrijven. In Google worden deze resultaten getoond tussen betaalde en organische zoekresultaten bij een verwante zoekopdracht (zie onderstaande afbeelding).

Volgens Search Engine Land gaat het hier om zogenaamde paid inclusion, waarbij zoekresultaten van vliegticketaanbieders hoger in de zoekresultaten verschijnen als zij betalen voor een hogere plaatsing in de verticale zoekresultaten van Google. Google verdient bij Flight Search aan de kliks op links naar luchtvaartmaatschappijen of reisaanbieders volgens het bekende CPC-model.

Buiten de plaatsing in de zoekresultaten van Google is er ook advertentieruimte naast de Flight Search-resultaten als er gebruik wordt gemaakt van de Flight Search-site (zie afbeelding hieronder). Deze ruimte wordt gebruikt om hotels te promoten op de geselecteerde locatie. Voor consumenten dus erg handig om direct een hotel te vinden bij de vlucht naar de desbetreffende locatie. En voor adverteerders een mogelijkheid om voor hun hotel gelijk de juiste consumenten te targeten. Deze hotels zijn allemaal selecties uit de Google Hotel Finder. Aanbieders van hotels kunnen dus via Hotel Finder hun hotel zichtbaar maken naast relevante vluchten.

Klik op bovenstaande afbeelding voor een grote weergave.

Onder de vluchtresultaten is er ook nog een advertentieruimte die door Google wordt gebruikt om links naar enkele vergelijkbare sites weer te geven. De weergegeven links zijn reisaanbieders waar ook vluchten vergeleken kunnen worden. Google biedt hier dus kansen voor concurrerende sites om ook zichtbaar te zijn in Flight Search. Vooralsnog biedt de Flight Search-site geen andere mogelijkheden van adverteren dan Google Hotel Finder en links naar andere prijsvergelijkingsites op het gebied van vliegtickets.

Naar verwachting gaat Flight Search de komende maanden nog verder uitbreiden. Met de lancering in vijf grote Europese landen is in ieder geval een volgende stap gezet in het profileren van Google in de reisbranche.

Rik Schelbergen
Junior SEA Consultant bij Expand Online

In februari 2013 afgestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ik na mijn bachelor Bedrijfskunde een Masteropleiding Marketing heb gevolgd. Ik ben eveneens in februari 2013 begonnen bij Expand Online, waar ik momenteel werkzaam ben als Junior SEA Consultant.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Annelies Verhelst

    Tjonge, als dit allemaal zo prettig werken als het doet overkomen is het wel cool natuurlijk. Vooralsnog wacht ik echter op de integratie met OV..


    21 maart 2013 om 15:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!