Google update: dit moet je weten over de nieuwe richtlijnen voor meta-descriptions
De richtlijnen voor pagina-omschrijvingen die getoond worden in Google’s organische zoekresultaten, de zogenaamde meta descriptions, zijn door een recente update van Google veranderd. In deze blogpost lees je wat er is veranderd en hoe je hierop kunt inspelen.
Wat is er veranderd?
Google heeft onlangs een belangrijke update in zijn algoritme doorgevoerd, waardoor er meer tekst weergegeven kan worden onder een organisch zoekresultaat, op de plek van de paginaomschrijving, oftewel de meta description.
De meta-description is de omschrijving die je aan een pagina kan meegeven. De beschrijving bestaat hier uit vier regels tekst onder de URL.
Van gemiddeld 160 naar 230 tekens
Volgens een onderzoek van SiSTRIX had circa 90 procent van de getoonde meta-descriptions in de Google zoekresultaten tot midden november 2017 een lengte van maximaal 165 tekens; langere omschrijvingen werden door Google doorgaans afgekapt.
Sinds de update zijn er veel omvangrijkere zoekresultaten te zien, met meta-descriptions tot wel 320 tekens. Volgens onderzoek van RankRanger is de gemiddelde lengte van de meta description toegenomen van 160 tot 230 tekens.
Voor en na de update: oude meta-description (boven) en nieuwe, langere meta description (onder).
Niet alle zoekresultaten hebben een langere meta-description
Omdat veel bedrijven de pagina-omschrijvingen van hun website nog niet hebben geüpdatet, zie je in de zoekresultaten nog niet bij alle zoekresultaten een langere meta-description.
Pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor SEO, volgens de oude richtlijnen voor meta descriptions (ca. 145 – 160 tekens), behouden in de meeste gevallen namelijk hun ingestelde, korte paginaomschrijving.
Niet bij alle zoekresultaten wordt een langere meta-description getoond.
Betekent dit dat je nu al je meta-descriptions moet verlengen?
Door meta-descriptions te verlengen, kun je meer ruimte innemen in de zoekresultaten dan een concurrent die nog een korte omschrijving gebruikt. Het kan dus zeker interessant zijn om hiermee te gaan testen.
Wanneer je hiermee aan de slag wilt gaan, adviseren de onderzoekers van het toonaangevende Moz om circa 300 tekens aan te houden als nieuwe richtlijn voor de meta-description.
Het verlengen van je meta-descriptions betekent echter niet dat deze ook altijd zo getoond zullen worden in de zoekresultaten. De weergave van de zoekresultaten wordt namelijk steeds vaker dynamisch bepaald: afhankelijk van de zoekterm die je gebruikt, kun je verschillende omschrijvingen te zien krijgen bij een zoekresultaat, zoals hieronder te zien is.
Zoekresultaat voor de zoekterm ‘facings Amsterdam’ (boven) vs. ‘facings zetten Amsterdam’ (onder).
Wat zijn de gevolgen van deze update?
Het langer maken van je meta-descriptions kan drie mogelijke gevolgen hebben voor je website:
- Je ontvangt meer clicks naar je website doordat er meer ruimte in de zoekresultaten is om een zoeker ervan te overtuigen om te klikken naar jouw website, kan de click-through rate (CTR) van je website verbeteren. Zeker bij zoektermen die gericht zijn op de verkoop van producten is er nu meer ruimte voor unique selling points (usp’s).
- Je ontvangt minder clicks naar je website doordat er meer ruimte is voor een meta-description, is het mogelijk dat zoekers bij bepaalde zoekopdrachten minder snel geneigd zijn om door te klikken naar jouw website, omdat er in de zoekresultaten al een antwoord wordt gegeven op hun zoekopdracht. Bij informatieve zoektermen waarvoor er een kort antwoord is, zal dit waarschijnlijk gebeuren.
- De best rankende websites ontvangen (nog) meer clicks dan voorheen, omdat de websites die topposities in Google hebben door deze update nog meer ruimte in de zoekresultaten kunnen innemen, is het mogelijk dat ze nog meer clicks zullen ontvangen. De kans is namelijk aanwezig dat zoekers minder geneigd zullen zijn om door te scrollen naar zoekresultaten aan de onderkant van de zoekresultatenpagina.
De komende tijd zal duidelijk worden welke gevolgen de langere meta-descriptions in de zoekresultaten hebben voor jouw website. Voor nu: ga testen met je belangrijkste pagina’s en ontdek wat werkt voor jou.
Een top 3 positie is nu dus nog belangrijker. Snel aan de slag met die langere paginabeschrijvingen.
Interessant artikel. Wel jammer dat we nu alle meta-descriptions weer opnieuw kunnen gaan invullen. 😉
Dank voor dit interessante Artikel! Ik was het al een aantal keer tegen gekomen maar wist niet goed wat ik er mee aan moest.
Deze zet ik ook op mijn ’to do’ lijstje voor website ontwikkeling 2018. Bedankt voor het heldere artikel!
Ik ben dus heel erg in dubio met wat ik moet doen zolang Bing nog de kortere descriptions gebruikt en ik daar toch ook wel 10% van het zoekverkeer uit haal. Wat zijn de ervaringen hiermee?
@paul, als 90% dan van Google komt lijkt het mij een eenvoudige berekening. Als het een succesvolle verandering van Google is zal Bing het eventueel ook toepassen (kijk ook naar de wijzigingen in Adwords wat Bing ‘voor het gemak’ heeft overgenomen). Echter kan je het ook logisch combineren.
Concluderend zou ik zorgen dat in je eerste +- 160 tekens het belangrijkste hebt staan. Dit wordt dan (hopelijk) in Bing gewoon getoond. Vervolgens in het tweede deel kan je een extra USP voor de Google description plaatsen.
Zelf ben ik wel benieuwd naar de leesbaarheid van de tekst. Als de tekst nog langer is, dan kan de tekst moeilijker gescand worden. Vooral de ‘scanbaarheid’ van de middelste regel lijkt mij lastig.
Goed artikel! Wij zijn zelf ook meteen aan de slag gegaan met langere meta-omschrijvingen.
Onhandig dat er nu een variabel aantal tekens gehanteerd wordt. Goed in de gaten blijven houden hoe Google de omschrijving uiteindelijk toont in de resultaten dus!
ben ineens mijn direct links kwijt,…………. thank you google
f.y.
Denk dat het blogje geupdate moet worden. Want het heeft geen maand geduurd en google had de update weer teruggedraaid naar 160 tekens
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!