Google-update treft vooral medische bedrijven

14 augustus 2018, 09:00

Google verraste de SEO-wereld begin augustus met een ‘broad core algorithm update’. Als een van de eersten meldde Barry Schwartz van SE Roundtable dat het erop leek dat er een grote update in de zoekresultaten van Google werd uitgerold. Diverse SEO-specialisten en webmasters speculeerden over de update op WebmasterWorld, vanwege de flinke dalingen in posities en verkeer. Pas daarna kwam Google met de bevestiging. Opmerkelijk is dat vooral medische bedrijven last lijken te hebben van het nieuwe algoritme.

Bij de bevestiging later op die eerste dag van augustus gaf Google aan dit soort updates meerdere keren per jaar doen. Ook verwezen ze voor meer informatie over dit soort updates naar deze tweet uit maart:

“Each day, Google usually releases one or more changes designed to improve our results. Some are focused around specific improvements. Some are broad changes. Last week, we released a broad core algorithm update. We do these routinely several times per year…” – Google SearchLiaison (@searchliaison), 12 maart 2018

Google geeft hiermee eigenlijk geen inzicht in de gevolgen van de update. Broad core algorithm updates richten zich op meerdere aspecten van Google Search. Om diezelfde reden besloot Barry Schwartz de getroffen websites te onderzoeken om te achterhalen op welke aspecten de update zich richt.

Fluctuaties in zoekresultaten

Een aantal tools maken metingen van fluctuaties in de zoekresultaten van Google. Bij hoge fluctuaties is de kans groot dat een belangrijke update heeft plaatsgevonden. Bij vrijwel alle tools is te zien dat de grootste impact rond 3 augustus werd gemeten. Onderstaand voorbeelden van de metingen van SEMrush en RankRanger.

SEMrush

Serp volatility SEMrush

RankRanger

Risk level - RankRanger

Eerste resultaten van Google-update

Ondertussen tweetten een aantal bekende SEO-specialisten over klanten die positieve resultaten behaalden na de update.

Was up early digging into my data based on the major Google algorithm update yesterday. As I thought there would be, I’m seeing a boatload of significant volatility across sites. And many were impacted by the March or April updates as well. Here are some surges: pic.twitter.com/dw8JXcWSo6 – Glenn Gabe (@glenngabe) 2 augustus 2018

Ook Marie Haynes twitterde dat een klant aanzienlijk gestegen was. Zij deed vervolgens ook een vroege poging om te achterhalen welke impact de 1 augustus-update had. De eerste observaties die zij deed, waren:

  • De update richtte zich voornamelijk op YMYL (Your Money or Your Life)
  • Veel websites die zich richten op medische apparatuur, diëten en voeding werden sterk beïnvloed
  • Veel grote bedrijven met meerdere vestigingen hebben posities verloren, in het voordeel van kleinere, lokale bedrijven

Lees het hele artikel met haar bevindingen hier.

Nadien heeft Danny Sullivan, Google’s public Search Liaison en Search Engine Land-journalist, bevestigd dat het uitrollen van de update is voltooid.

Beïnvloeding door update

Barry Schwartz heeft inmiddels de eerste resultaten van zijn onderzoek gepubliceerd. Daarvoor analyseerde hij meer dan driehonderd websites die zouden zijn beïnvloed door de update.

Het eerste dat opviel was dat 42 procent van de getroffen websites zich bevinden in de gezondheidssector. Het ging met name om websites die zich bevinden in de medische, gezondheids-, fitness- en gezonde levensstijl-sector. Daarbij komt dat een groot gedeelte van de getroffen e-commerce-websites zich ook in de gezondheidssector bevinden. Hiermee komt het totaal op bijna 50 procent.

In onderstaande diagram is de verdeling naar sectoren te zien.

De opvallende data kwam terug in verschillende landen, talen, type websites, dokterspraktijken, e-commerce, advieswebsites en lifestyle-tips.

Google Medic Update

Het is voor het eerst dat een update zich zo sterk concentreert rond één specifieke niche. Om die reden is deze update door Schwartz de Google Medic Update genoemd. De update staat in groot contrast met de melding die Google eerder deed. Het bedrijf gaf namelijk aan dat het een wereldwijde core-update betrof. Alhoewel de update wel over verschillende landen en talen dezelfde impact heeft, beïnvloedt de update met name de gezondheidsniche.

Het is echter te makkelijk om simpelweg te stellen dat de update zich richtte op de medische en gezondheidssector. De andere helft van de getroffen websites richt zich namelijk op uiteenlopende branches. Het lijkt er dus op dat de impact van deze update breder ligt, maar dat de gezondheidssector het sterkst is beïnvloed.

Jasper Knuvers
Senior SEO-specialist bij Brandfirm

Jasper Knuvers is SEO specialist bij Brandfirm. Daar werkt hij dagelijks aan de online vindbaarheid van zijn klanten. Leergierig als hij is, leest hij veel over de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing. Deze kennis deelt hij graag met anderen. Brandfirm is een online marketing bureau gevestigd in Amsterdam. Gedreven door de ambitie van de klant streeft het team van specialisten naar duurzame relaties en groei.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jorn

    Kan iemand mij vertellen wat de belangrijkste wijzigingen zijn geweest. Mijn site heeft ook last van de update. Ik heb vernomen dat grote sites met veel pagina`s hun pagina`s meer moeten updaten, dat zou kunnen helpen. In hoeverre is dat zo?


    16 oktober 2018 om 20:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!