Google Adwords Quality Based Bidding een feit

17 augustus 2005, 07:06

Na de aankondiging van Quality Based Bidding bij Google Adwords is deze nieuwe feature vandaag dan eigenlijk gelanceerd. De wijzigingen stellen adverteerders in staat om meer controle uit te oefenen over de campagnes op keywords die zij belangrijk achten.

Adverteerders die gebruik maken van Google Adwords wordt aangeraden om in te loggen op het account om te zien of de keywords nog actief zijn. Door de nieuwe feature worden keywords namelijk niet meer “rated” zoals voorheen maar simpelweg op actief of non-actief gezet op basis van de maximale CPC en kwaliteit van de campagne.

De belangrijkste wijziging is wel dat het minimumbod niet langer ?0,05 is voor alle keywords. Het minimum CPC-bod is nu afhankelijk van de kwaliteit van de advertenties. Hierbij is de kwaliteit afhankelijk van onder meer de CTR van de advertentie, de relevantie van de advertentie ten opzichte van het keyword, historische performance en enkele andere indicatiefactoren waarover Google momenteel nog niets kwijt wil.

Nieuwe ronde, nieuwe prijzen dus, waarbij elke adverteerder campagnes opnieuw zal moeten gaan beoordelen. Goed lopende campagnes met een hoge CTR en een voldoende hoge CPC zullen momenteel gewoon doorlopen.

Meer informatie over wat er gewijzigd is is te vinden in de speciale Google FAQ.

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Patrick

    Daar ben ik lekker mee: 90% van mijn zoekwoorden zijn geblokeerd. Zelfs zoekwoorden met een CTR van meer dan 4% zijn geblokkeerd. Het gaat hierbij niet om veel gebruikte zoekwoorden: er zijn nu geen adverteerders op die zoekwoorden (op de Nederlandse markt).

    Als ik de campagnes door wil zetten mag ik tussen de 4 en 80 keer zo veel betalen.

    Kortom: einde Google Adwords wat mij betreft.


    17 augustus 2005 om 08:09
    trafficb

    Mag ik vragen om welke keywords het ondermeer gaat? Lijkt me dat er wel een mouw aan te passen valt namelijk.


    17 augustus 2005 om 08:26
    Patrick

    In een campagne om een formule 1 magazine (affiliate) te promoten had ik o.a. de volgende AdWords: (ook bij andere campagnes zijn +/- 90% van de woorden inactief)

    “Williams” nu: 4,14 (1 concurrent)

    “Albers” 0,83 (0 concurrenten)

    [BAR-Honda] €0,42 (0 concurrenten) –> CTR was 4,3%!!

    [Frits van Eldik] €0,34 (0 concurrenten)

    formule1 pics €0,34 (0 concurrenten)

    [Valentino Rossi] €0,25 (1 concurrent)

    “f1” €0,83 (3 concurrenten)

    [mclaren f1] €0,34 (1 concurrent)

    [Jan Lammers] €0,42 (1 concurrent)

    [Raikkonen] €0,83 (0 concurrenten)

    [formule 1 istanbul]; [racing for holland]; [rtl autosport]; [formule 1 nieuws]; [formule 1 crashes]; double dutch; [formule 1 agenda]; [formule 1 rotterdam]; [formule 1 wagens]; [minardi ps05]; [formule 1 magazine]; geschiedenis formule 1; [fernando alonso minardi] (de meeste naar zo’n 25 cent)

    (Wil je alle 1300 inactieve woorden weten?)

    Als max. heb ik altijd 5 cent, bij hogere bedragen is het niet winstgevend.

    Het aantal concurrenten is wel toeval-afhankelijk de ene keer krijg je meer resultaten dan de andere keer. Soms worden op inactieve woorden ook nog advertenties weergegeven.


    17 augustus 2005 om 09:01
    Bart

    Als 90% van je zoekwoorden uit is gezet heb je toch iets verkeerd gedaan met je teksten en zoekwoorden denk ik hoor.

    1 raar ding aan deze wijziging: Als een woord inactief is kun je dit weer actief krijgen door in te gaan op het door google voorgestelde min.CPC, terwijl ze juist zeggen: De kwaliteit en prestaties zijn nog steeds het belangrijkste. ik vraag me af of je woord weer op actief gaat als je je tekst aanpast…..ik denk het echter niet.

    Op deze manier lijkt het vooral op meer geld voor google, terwijl ze anders willen doen vermoeden.

    deze nieuwe regeling vind ik echter niet slecht. Het verlangt wat meer van de adverteerder, verminderd irrelevante advertenties bij zoekwoorden en helpt de adverteerder uiteindelijk wel doordat er meer kwalitatieve bezoekers naar de site komen. (wat ook kan betekenen dat het totaal aantal bezoekers via adwords wel daalt).

    we zullen zien….


    17 augustus 2005 om 09:03
    M.Roelofs

    Laten we een spelletje doen: Wat is het duurste keyword?

    Ik heb alvast:

    autoverzekering : €6,32

    Wie overtoept me?


    17 augustus 2005 om 09:58
    Roy

    lenen €6.84 😉


    17 augustus 2005 om 10:26
    bart

    ik denk hypotheek? of ringtones?


    17 augustus 2005 om 10:32
    M.Roelofs

    Ook leuk: ‘cheap traffic’ €4,29


    17 augustus 2005 om 11:26
    Patrick

    @ Wolter Tjeenk Willink:

    Nieuwe advertentie groep aangemaakt speciaal voor “BAR-Honda” en “BAR Honda” met een max cpc van 5 cent. Ben nog steeds inactief, maar mag nu voor €0,17 CPC door gaan.


    17 augustus 2005 om 12:37
    Patrick

    Nog iets apparts. Heb net om te testen in een Campagne voor een RFID site de volgende keywords toegevoegd:

    lenen – 5 cent

    hypotheek – 5 cent

    cheap traffic – 5 cent

    ringtones – 17 cent

    zowel de landingspage als de ad hadden deze woorden er niet in staan.


    17 augustus 2005 om 12:43
    Roy

    welk land patrick?


    17 augustus 2005 om 12:45
    Patrick

    @Roy: Nederland & Belgie (taal: Nederlands)


    17 augustus 2005 om 15:35
    Roy Huiskes – chapter42

    vaag. 😛


    17 augustus 2005 om 15:41
    Vincent

    Kan iemand checken wat ‘mesothelioma’ doet bij AdWords? Heb geen campagne lopen op dit moment.


    17 augustus 2005 om 15:57
    trafficb

    Gezien het beperkte aantal adverteerders op mesothelioma vermoed ik (zonder dit overigens in Adwords te hebben gecontroleerd) dat je voor een bedrag van tussen de €0,07 en €0,10 wel bij de eerste paar adverteerders zit. Zo gek veel zijn er niet in Nederland namelijk. Denk wel om de relevantie van de Ad en de landingspagina die je hieraan koppelt.


    18 augustus 2005 om 04:27
    Vincent

    In de US moet dit keyword het hoogste bedrag opleveren; in het oude systeem rond de $50 per klik.


    18 augustus 2005 om 06:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!