Google komt snel met oplossing tegen JavaScript-cloaking

22 augustus 2005, 17:58

Het lijkt erop dat Google binnenkort met een oplossing komt voor het JavaScript-cloaking probleem. Matt Cutts van Google maakt een aantal sterke hints in die richting op zijn weblog.

JavaScript-cloaking is op dit moment een van de meest voorkomende vormen van zoekmachine spam. Het is erg moeilijk automatisch te detecteren omdat JavaScript natuurlijk meestal op een nette manier gebruikt wordt. Je kunt dus niet zomaar op het gebruik van JavaScript gaan filteren. Daarom werden tot nu toe alleen handmatig specifieke websites aangepakt.

Als we Matt’s hints goed begrijpen is het ze nu toch is gelukt iets in het algoritme te bouwen wat “sneaky JavaScripts” detecteert.

In fact, I’ll issue a small weather report: I would not recommend using sneaky JavaScript redirects. Your domains might get rained on in the near future.

Nu is het de vraag wat er zal gebeuren. Enkele jaren geleden kon je nog eenvoudig goed scoren met ip- of useragent-cloaking. Google bedacht een oplossing. En toen kwam het JavaScript-cloaking op. De ervaring leert dat er wel weer een nieuw trucje zal worden gevonden, al wordt dat wel steeds lastiger.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Ik vrees dat het een continue strijd zal blijven tussen ‘spammers’ en zoekmachines. De enige oplossing om de schade te beperken is m.i. dat zoekmachines en zoekmachinemarketingbureaus gaan samenwerken (bijv. via branche-organisatie) en bureaus die volgens de regels werken gaan accrediteren. Adverteerders die zeker willen zijn dat ze volgens de regels werken (en niet voor verassingen komen te staan) zouden alleen moeten werken met geaccrediteerde bureaus. Iniatieven van individuele zoekmachines die bureaus accrediteren is een aardig begin maar m.i. te beperkt om echt zoden aan de dijk te zetten.


    22 augustus 2005 om 18:16
    trafficb

    Het blijft zeker een kat en muis spelletje, maar dat neemt niet weg dat dit een teken is dat Google het spam probleem toch wel erg serieus neemt.

    Accreditatie kan helpen, maar heeft als bijkomend nadeel dat dit pas goed gaat lopen op het moment dat Google de geaccrediteerde zoekmachine optimalisatie bureaus ook pro-actief promoot. Uit gesprekken die wij met Google voeren blijkt dat ze zover vooralsnog zeker niet willen gaan, integenstelling tot geruchten die hierover (met name in de VS) de ronde doen.


    24 augustus 2005 om 06:44
    Simon

    Ok, wie is vergeten het spamfilter weer aan te zetten? 😉


    14 februari 2006 om 15:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!