Google koopt in-game advertising bedrijf Adscape

16 februari 2007, 15:02

{title}Een maand geleden was Google in gesprek met Adscape Media voor een overname en nu meldt Red Herring dat Google voor een bedrag van $23 miljoen Adscape Media, een in-game advertising bedrijf, heeft overgenomen. Google stapt dus definitief in de groeiende markt van in-game advertising.

Enkele kenners beweren dat deze overname alleen enkele patenten biedt, die mogelijk interessant kunnen zijn voor Google. De manier waarop Google op dit moment omgaat met advertenties is anders dan zoals dit gebeurt op Madison Avenue, aldus één van deze kenners. Ik ben het hier mee eens, maar ik denk dat we ook moeten beseffen dat dit een eerste stap is voor Google.

Een logische stap zou zijn dat Google via Adscape Media de markt van dynamsche in-game advertising betreedt. Deze bestaat voor het grootste gedeelte uit plaatsing van billboards en posters, een manier van adverteren die niet altijd even goed werkt. Aan Google en adverteerders dus om ervoor te zorgen dat het wel werkt, gezien de groei van games en de toename van het aantal (online) speeluren.

Ik denk dat het voor adverteerders interessant kan zijn om te starten met billboards en dynamische in-game advertising, waarbij Google een professionele partij kan zijn om bij aan te kloppen. Met de hulp van game-ontwikkelaars zelf is er echter meer mogelijk voor adverteerders. Dit is waar statische in-game advertising om de hoek komt kijken. Producten die een belangrijke rol spelen in een missie en vereist zijn om een level uit te spelen, een in-game toernooi powered by merk X, auto’s waarin je kunt rijden, sportschoenen waarmee je hoger kunt springen, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Ontwikkelaars worden steeds creatiever met de implementatie van merken en producten in games en dit zal voorlopig onbekend terrein blijven voor bedrijven als Massive, Double Fusion, IGA en nu dus ook Google. Voor de groei van de in-game advertising markt is er nu in ieder geval een nieuwe impuls, met de komst van een gigant als Google. Ik ben benieuwd wat het bedrijf precies gaat doen met in-game advertising, dus we zullen dit zeker in de gaten houden.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

8 Reacties

    CemYildiz

    @Ronald: De potentie is zeker groot, dus daarom vind ik het ook een verstandig besluit van Google om hier in te stappen. In wezen vormen games een nieuw medium voor adverteerders.

    Ik ben het echter niet helemaal eens met de term “advergaming”. Naar mijn mening duidt deze term op games specifiek gemaakt voor een merk of game, zoals bv. de nieuwe schaats-game van Gillette Fusion. Bij in-game advertising en product placement gaat het ook om “grote” games, vergelijkbaar met Hollywood speelfilms, waarbinnen adverteerders een positie kunnen krijgen.

    Google zal zich hierbinnen met name concentreren op billboards en misschien als volgende stap ook voorzichtige plaatsing (dynamisch) van 3D-objecten. Veel verder dan dit kan Google de komende jaren nog niet gaan, maar voor die business is dat voorlopig ook niet nodig.


    16 februari 2007 om 16:32
    ronaldtervoert

    @cem: geheel mee eens. mijn keuze voor t woord `advergaming` was idd niet juist en wellicht onzorgvuldig zo ah einde vd week.


    16 februari 2007 om 16:52
    Hanzel

    Zijn er ingame_casus binnen NL die zorgen voor ee significante omzetstijging? Ik ben oprecht benieuwd!


    16 februari 2007 om 18:19
    CemYildiz

    @Hans: omzetstijging voor wie? Game-uitgevers/ontwikkelaars of adverteerders?


    16 februari 2007 om 18:57
    Hanzel

    @Cem

    Adverteerders!


    16 februari 2007 om 22:13
    Linda

    Waar ik veel nieuwsgieriger naar ben is welke gedachte erachter ligt. Google wil alle informatie op het web toegankelijk maken via gestructureerde wegen welke voor iedereen toegankelijk en gratis zijn. Dat is haar missie en daar verdient ze haar geld mee. Op het gebied van in-game advertising zie ik dan nog niet direct een gat mbt die informatieverstrekking, maar ik denk dat er meer achter zit voor Google dan alleen het genereren van toekomstige advertentie-inkomsten. Wat dat moge zijn, geen idee maar het lijkt me een erg interessante combi. Maar aan de andere kant: gratis spelletjes voor Googlers is al een leuke optie. Ben benieuwd!


    16 februari 2007 om 22:37
    CemYildiz

    @Hans:

    Gelukkig is het niet zo simpel als “ïn-game advertising = significante omzetstijging”. Daar is veel meer voor nodig dan alleen een paar billboards in een game. Brand recall/awareness is een eerste stap en het is uiteindelijk aan de adverteerder om voor die “omzetstijging” te zorgen.

    Er zijn onderzoeken die de effectiviteit van product placement in games aantonen, maar ook dit is per geval verschillend. Je kunt in-game advertising dus ook niet op één hoop gooien. Dat is hetzelfde als zeggen dat adverteren op internet voor een omzetstijging zorgt.

    Wat ik me kan herinneren, is dat er wel een campagne is geweest van Radio 538 in een Fifa soccer game (EA) van enkele jaren geleden. Deze campagne was voor zover ik begreep vrij succesvol, maar om het nu meteen door te trekken naar een direct aantoonbare omzetstijging? Vind ik te ver gaan.

    We moeten in een bredere context denken: kijk naar Burger King, dat niet alleen aan in-game advertising doet, maar ook zelf games verkoopt. Hiermee is wel direct een omzetstijgijng gerealiseerd.

    Kijk ook naar Samsung, dat niet alleen aan in-game advertising doet, maar ook de World Cyber Games sponsort en specifieke producten voor gamers op de markt brengt (TFT-schermen, gamer LCD TV’s etc.), waarmee ook wederom wel een omzetstijging wordt gerealiseerd.

    Het is aan adverteerders om een lange adem te hebben, games als medium en gamers als consumenten daadwerkelijk te snappen.


    17 februari 2007 om 06:22
    David

    Jammer dat ze niet meer vertellen over hun beweegreden om in ingame advertising te stappen. Blijft dus nog even gissen wat motieven zijn van Google


    17 februari 2007 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!