Google neemt een Russisch advertentienetwerk over

22 juli 2008, 02:36

Google neem Russisch advertentienetwerk Begun overIn oktober 2007 schreef ik over de snelle groei van de zoekmachinemarketing in Rusland. En over het feit dat Rusland één van de weinige landen was waar Google geen marktleider was. Hier kan een verandering in komen. Want Google heeft Begun, het tweede advertentienetwerk van Rusland, overgenomen. Met deze overname wil Google de achterstand op de marktleider Yandex verkleinen.

Begun is opgericht in 2002, het concept was geïnspireerd door Overture (inmiddels Yahoo! Search Marketing). In 2003 was Begun verkocht aan de Russische investeringsmaatschappij Finam voor 200-300.000 dollar. In 2005 verkocht Finam 25% in Begun aan Rambler voor 750.000 dollar. In juli 2008 betaalde Google aanzienlijk meer voor 100% in Begun – 140 mln. dollar. De reden voor deze grote uitgave is dat het Google niet lukt om via organische groei de kloof met Yandex te overbruggen.

Het marktaandeel van Google in Rusland is wel gegroeid in de afgelopen 2-3 jaar van 15% naar circa 25%, vooral ten koste van Rambler, Mail en Aport. Maar dit was onvoldoende om de marktleiderschap van Yandex te bedreigen. Want Yandex heeft nog steeds circa 50% van alle zoekopdrachten op het Russische internet. Nog groter is de achterstand van Google in de Russische markt voor context reclame. Opbrengsten van Yandex Direct in 2007 waren veertien keer hoger dan die van Google AdWords en AdSense in Rusland – 145 mln. versus 10 mln. dollar (bron: Media Atlas en iConText). Na de overname van Begun krijgt Google circa 35-40% van de markt voor context en zoekmachine advertenties. De totale marktomvang van de zoekmachine marketing in Rusland wordt geschat op 225 miljoen dollar in 2007, een verdubbeling ten opzichte van 2006. Exacte cijfers zijn lastig te achterhalen omdat Russische bedrijven minder transparant zijn dan de Nederlandse. Marktaandelen van Google en Yandex kloppen wel met de statistieken die Novocortex te zien krijgt in het kader van marketing campagnes en Internet Strategie Audits in Rusland.

Overigens zijn we blij met deze overname, want Google heeft aangekondigd dat Begun en Rambler zijn technologie gaan gebruiken. Dit maakt de zoekmachine marketing in Rusland eenvoudiger voor westerse bedrijven. Je kunt straks vanuit je Nederlandse Google account 40% van de Russische markt bereiken. Voor de resterende 60% is kennis van Yandex Direct nodig. En van de Russische taal:-)

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    serge.fenenko@novocortex.com

    De overname van Begun door Google was geblokkeerd door FAS (de Russische mededingingsautoriteit). Google moet dus op eigen kracht proberen te groeien in Rusland.


    21 mei 2009 om 18:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!