Google nieuwsoverzicht week 14

9 april 2006, 08:38

In een razendsnel tempo maakt Google nieuwe producten, search features, updates en partnerships bekend. Ook de media schrijven vele artikelen over de zoekgigant uit Mountain View. Echter sommigen hebben nauwelijks nog tijd om al het nieuws in de media op de voet te volgen. Daarom iedere zondag een overzicht van het belangrijkste Google nieuws van de afgelopen week.

Maandag 3 april 2006

Nederlands duo wint Google Idol

Zembla-uitzending blaast Google-mug op tot olifant

Google Maps krijgt advertenties

Google spijst oorlogskas met 2 miljard USD

Interview Google’s Marissa Mayer

Google Maps API 2

George Clooney stalken via Google Maps

Dinsdag 4 april 2006

Google introduceert ‘Google related links’

Sony Ericsson introduceert Google Blogger

Landen willen afspraken voor censuur Google Earth

Vreemde Google zoekopdrachten

57% van de Adwords campagnes heeft géén landingspagina!

25 Things I Hate About Google

Indiase generaal boos op Google Earth

Woendag 5 april 2006

‘Google overweegt downloaddienst voor muziek’

Google neemt een steeds dominanter plaats in op de online zoekmarkt

Google gaat producten ontwikkelen voor consumentenelectronica

Problemen met Google Adwords

Google test nieuwe user interface google.nl

PageRank Update

Google Real Estate

Google aandeel weer boven $400

Google test Adwords positiebepaling

Web 1.0 stagneert, Web 2.0 explodeert

Google Italia lanceert eigen blog

Donderdag 6 april 2006

Honda krijgt Google Earth in Auto’s

Succesvolle test Google ‘Mobile Ads’ in Japan

Google AdWords Editor Screen

Telefonica/Google lanceren binnenkort Google Local Spanje

Clear Channel (radio) nieuwe partner Google

Google wint met Earthlink wifi-contract San Francisco

Vrijdag 7 april 2006

Nieuwe versie Google Talk

Firefox toolbar 2 met antiphishing en rss

eFocus is als eerste internetbureau Google Advertising Prof. Company

Google Earth video van Discovery

De Leugen Regeert over Google

Google Earth brengt WK beveiliging in gevaar

Chinese Adwords adverteerders klagen Google aan om klikfraude

Google maakt de Anita Borg Scholarship 2006 winnaars bekend

Google zoekt software engineers met IPTV kennis

CNET Page Creator (beta) Review

Google’s Blogger host pedofielen blog

Zaterdag 8 april 2006

Google Talk voor Blackberry

Berlusconi getroffen door Googlebom ‘fallimento’ (failure)

Eva Longoria in Google Earth

Google Codejam winnaars bekend

Privacy zorgen over Google’s Wi-Fi netwerk in San Francisco

Berlusconi wint van Google, verwijdering verwijzing ‘fallimento’

– Nieuw: Google USB Mousepad

– Nieuw: Google Icon Vase Speaker

Zondag 9 April 2006

Google verwerft geavanceerde algoritme Israëlische student

PCM stapt niet naar de rechter om Google news

Sergey Brin verkoopt Google aandelen

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

20 Reacties

    Paul van Veenendaal

    Even korte enquête: Wat vinden jullie van dit nieuwsoverzicht.

    A. Helemaal Top!

    B. Handig

    C. Overbodig

    D. Anders, namelijk …

    Is er eventueel ook interesse in een Yahoo! en MSN weekoverzicht?


    9 april 2006 om 09:07
    spijkertje

    A, helemaal top! Van Yahoo en MSN hoef ik het niet te zien want ik maak daar nooit gebruik van.


    9 april 2006 om 09:14
    Remi

    Paul, dat blijft een lastig punt. Ik zou er sowieso geen Google rubriekje van maken, maar ook MSN, Yahoo!, Ilse, Ask enz meenemen. Zelf probeer ik alleen het belangrijke zoekmachinenieuws eruit te filteren en hier te plaatsen. Maar er is inderdaad zoveel dat dat erg lastig is en dat ik ook niet overal aan toe kom.

    Nu heb je een hele lijst geplaatst met alle Google nieuws, dus de lezers moeten zelf nog gaan filteren. Maar is dat filteren niet (deels) onze taak? (Of onderschat ik de lezer nu?)

    Verder merk ik een behoorlijke Google-moeheid bij de lezers. Hierdoor wordt het extra belangrijk om alléén belangrijk Google nieuws te plaatsen. Aan de andere kant heb ik geen idee hoe ernstig die Google moeheid is. Zijn het een paar mensen, of heeft een groot deel van de bezoekers hier last van?


    9 april 2006 om 09:15
    wapjap

    C. Overbodig: Of je doet het voor elk bedrijf wat iets voorstelt, of helemaal niet. Dit smaakt een beetje naar Google geilen..


    9 april 2006 om 09:16
    Remi

    @ Spijkertje,

    Je zou ook kunnen zeggen dat Yahoo en MSN extra interessant zijn, juist omdat je er nog geen gebruik van maakt. Yahoo en MSN (vooral Yahoo) liggen op bepaalde gebieden voor op Google. Da’s dan toch juist interessant?


    9 april 2006 om 09:17
    robin

    Altijd handig dit soort overzichten; ik ga dus voor B.

    Maar om eerlijk te zijn zou ik liever een totaal overzicht zien van wat er gebeurt op gebied van zoekmachines (dus ook Yahoo, MSN, Ask, etc). En wat te denken van een overzicht uit de pers (TvM, Adformatie, Emerce, MarketingTribune, etc). Kom er niet meer toe om die allemaal te lezen dus een handig overzichtje van de meest relevante artikelen is zeker ook welkom!


    9 april 2006 om 09:20
    Kasper Katje

    C + D, namelijk overkill.

    Ik ben er al poepieflauw van maar wordt dit doorgezet dan volgen er volgens mij snel meer.


    9 april 2006 om 09:20
    Remi

    @ Kasper,

    Ben je moe van:

    A. al het Google nieuws

    B. de grote hoeveelheid Google nieuws

    Kortom: Moeten we stoppen met Google nieuws, of moeten we beter filteren en alleen de hoofdzaken en belangrijke dingen plaatsen?


    9 april 2006 om 09:27
    Roy Huiskes – chapter42

    Ik zou dit soort overzichten liever van de andere zoekmachines zien. Elke Googlescheet wordt toch als tot een atoombom opgeblazen.

    Echter vind ik wel handig om zo’n overzicht in alleen maar links te zien. (hoewel één regel beschrijving misschien nog wel beter is…)

    Ik zou dan iig Ask, MSN en Yahoo pakken. Ask is vooral best goed bezig, het is jammer dat er maar weinig mensen gebruik maken van Ask, (mede door de niet altijd even florisante resultaten), maar ik vind het wel een erg sympathieke zoekmachine…


    9 april 2006 om 09:40
    Remi

    @ Roy,

    Het algoritme van Ask is gebaseerd op communities van sites. Die communities ontdekken ze door berekeningen los te laten op zoekopdrachten. Doordat er nog maar weinig Nederlanders zoeken met Ask, kunnen ze dat nu nog niet goed berekenen. Als er dus meer mensen met Ask gaan zoeken, zal de kwaliteit van de zeokresultaten daardoor verbeteren.

    Da’s natuurlijk een kip en ei verhaal, want waarom zou je nu met Ask gaan zoeken als het resultaat minder is?

    Kijk je overigens naar Amerikaanse onderzoeken naar de relevantie van de zoekresultaten van de grote vier, (Google, Yahoo!, MSN en Ask) dan zijn er nog slechts minieme verschillen in kwaliteit.

    En inderdaad, Ask ik leuk bezig, maar MSN en Yahoo ook. Yahoo is vooral sterk in community intelligence en heeft daarmee in de US een fors marktaandeel. Alleen laten ze het in Europa volledig liggen. Waarom is me nog steeds compleet onduidelijk. Het lijkt haast alsof ze Europa helemaal niet interessant vinden.


    9 april 2006 om 09:52
    Kasper Katje

    Wat mij betreft mag alle berichtgeving over Google stopgezet worden, zo ver ben ik al. Maar om realistisch te blijven alleen het echt belangrijke uitlichten en niet, zoals Roy ook al aangeeft, elke poep en scheet van Google vol in de schijnwerpers.

    Uiteraard hoop ik ook dat Google zelf dergelijke signalen oppikt want volgens mij heeft men niet door dat men in haar drang te ontwikkelen en aandeelhouders tevreden houden een overkill creeert wat uiteindelijk het tegengestelde effect teweeg brengt.

    Daarnaast onstaat het gevaar dat Marketingfacts steeds meer begint te lijken op Googlefacts.


    9 april 2006 om 10:29
    Jacobien

    Eens met Kasper. De wereld is groot, maar soms lijkt het hier wel of het maar om een paar dingen draait.


    9 april 2006 om 11:28
    BasPaauw

    Als Yahoo! = community builder aanhanger heb ik uiteraard bezwaar tegen eenzijdig Googlenews. Alle search engine news zou weer te veel zijn. Search is qua financiele gelden binnen de online bestedingen een belangrijk onderdeel maar qua marketing vaak niet zo boeiend. Alleen voor de marketeer interessante zaken moeten daarom gemeld worden. Op die manier kan je 90 procent van het bovenstaande lijstje elimineren. Bovendien lees ik Marketingfacts voor meer nieuws, diepgang en discussie dan alleen het pure koppensnellen. Tenzij het nieuws nergens anders is te lezen dan heb ik voor het koppensnellen andere bronnen (RSS, Mail, collega’s, familie etc.). Voor complete overzichten kan natuurlijk ook een zoveelste searchblog opgezet worden.


    9 april 2006 om 14:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!