Google patenteert advertenties in RSS

29 juli 2005, 03:21

SearchengineWatch komt met het nieuws dat Google een patent heeft ingediend. ‘For incorporating targeted ads into information in a syndicated, e.g., RSS, presentation”.

Had Microsoft al briljante patentaanvragen, Google gaat vrolijk meedoen met die trend. Ik denk dat het absurd is om iets te patenteren wat al behoorlijk wijdverspreid raakt. Verder vraag ik me af of dit niet de ontwikkelingen tegenhoudt op het (commerciele) RSS-vlak?

Frank is sinds 2000 actief als blogger. De laatste jaren is hij een actief voorstander van het open internet en het indieweb: Hou controle over je eigen domein, je eigen data en eigen netwerk. Op zijn blog https://diggingthedigital.com/ schrijft hij over deze ontwikkelingen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Fantus

    Nu google rss feeds in mygoogle heeft gestopt en deze ook gaat volgen in de zoekmachine, kan ik me voorstellen dat ze hierbij gebaad zijn. Willekeurige advertenties zonder aanduiding dat het om een advertentie gaat kan de resultaten flink in de war schoppen. Het zal me dus niks verbazen als ze het patent gebruiken om advertenties binnen rss verplichte ontwerpfactoren mee te geven zodat deze makkelijk eruit te filteren zijn.


    29 juli 2005 om 08:02
    MarcoK

    altijd maar dat geneuzel over patenten, it happened, done, move on…feit : bedrijven zullen altijd vage patenten claimen. Klaar, dat was al nieuws vanaf toen Amazon one click shopping patenteerde en nog veel verder daarvoor…Niet elke vage patentaanvraag is nieuws…of wel? (blijkbaar…)


    29 juli 2005 om 09:44
    Jeroen Verkroost

    Vergeet het patent van Compuserve op .gif afbeeldingen en het patent van British Telecom op de hyperlink ook vooral niet in dit verband :p


    29 juli 2005 om 10:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!