Google UI tests

22 augustus 2005, 13:59

Google is een aantal interessante testjes aan het doen met de user interface. Zo worden aan de snippet bij het zoekresultaat in sommige gevallen extra links toegevoegd. Het gaat hier om een aantal steden waarbij niet alleen de link naar de site wordt getoond, maar ook naar een aantal andere pagina?s in de site. Verder zijn (eindelijk) suggesties aan het zoekresultaat toegevoegd.

Zo bleek de zoekopdracht to be or not to be een heel slecht resultaat op te leveren. Google komt nu zelf met de eerste drie resultaten van de zelfde zoekopdracht met aanhalingtekens en worden termen als ?hamlet? en ?.. that?s the question? aan de query toegevoegd.

Google is overigens erg laat het met testen van dit soort suggesties. Ilse heeft het inmiddels al een tijdje en noemt het associatief zoeken en Ask Jeeves gaat nog veel verder met Zoom. Ask Jeeves toont namelijk niet alleen gerelateerde zoekopdrachten, maar ook een verbreding of versmalling van de zoekopdracht. Een mooi voorbeeld is nog steeds een zoekopdracht naar de Beatles

Voorbeeld extra links

image

Voorbeeld suggesties

image

Bron: Matt Cutts

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!