Google waarschuwt spammende webmasters

15 september 2005, 19:43

Het Google Search Quality Team is aan het testen met het versturen van emails naar webmasters waarvan de site niet aan de Google Guidelines voldoet. Sites met JavaScript redirects of hidden-text zijn als eerste aan de beurt. De mails bevatten uitleg waarom de site uit de index is verwijderd, met de vraag de site op te schonen en vervolgens een reinclusion request te sturen. De mails worden naar standaard adressen als webmaster @ spammendesite.com gestuurd en zien er als volgt uit:

[pre] Dear site owner or webmaster of [url removed],

While we were indexing your webpages, we detected that some of your

pages were using techniques that were outside our quality guidelines,

which can be found here: [link]

In order to preserve the quality of our search engine, we have

temporarily removed some webpages from our search results. Currently

pages from [url removed] are scheduled to be removed for at least 30 days.

Specifically, we detected the following practices on your webpages:

On [url removed], we noticed that pages such as

[url removed] redirect to pages such as

[url removed] using JavaScript redirects.

We would prefer to have your pages in Google’s index. If you wish to be

reincluded, please correct or remove all pages that are outside our

quality guidelines. When you are ready, please submit a reinclusion

request at [link]

You can select “I’m a webmaster inquiring about my website” and

then “Why my site disappeared from the search results or dropped in

ranking,” click Continue, and then make sure to type “Reinclusion

Request” in the Subject: line of the resulting form.

Sincerely,

Google Search Quality Team[/pre]

Google’s woordvoerder Matt Cutts verteld er het volgende over:

“Personally, I think opening up a line of communication to let webmasters know when we’re taking action is a really good thing—a site owner doesn’t have to guess about what happened.”

en hij beloofd binnenkort op zijn blog meer info te geven.

Het is vrij opmerkelijk dat Google nu mededelingen over penalties doet. Tot nu toe werken nooit mededelingen gedaan over welke sites een penalty of ban kregen. Dit onder andere om juridische zaken te voorkomen. Hierdoor was tot nu toe nooit met 100% zekerheid vast te stellen of een site een penalty of ban heeft. (Al merk je dat als site eigenaar snel genoeg aan je bezoekersaantallen)

Bron: Threadwatch

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Gertjan van Laar

    Best raar eigenlijk: je maakt en site en vindt het nodig om javascript-redirects o.i.d. toe te passen. Vervolgens komt er ongevraagd een zoekmachine langs die je een mail stuurt dat je niet in zijn index wordt opgenomen.

    Waarom zorgt Google er niet gewoon voor dat ze javascript-redirects volgen en hidden-texts negeren of op hun waarde schatten?


    16 september 2005 om 05:07
    Nick-E

    @Gertjan, Je hebt gelemaal gelijk! Hidden-tekst en Javascript-redirects negeren verkomt veel extra kosten. Er gaat veel tijd, kosten en personeel zitten in het sturen van al die emails. Het gaat tenslotte over tonnen/miljoenen webmasters en misschien wel miljarden pagina’s.


    16 september 2005 om 07:02
    Remi

    Ik neem aan dat ze dit niet handmatig doen maar geautomatiseerd, al zal daar in het begin waarschijnlijk handmatig het een en ander gechecked worden.

    Het zomaar negeren van hidden tekst en JavaScript is nogal lastig, omdat geen enkele techniek per definitie spam is. Alleen zijn veel technieken goed te gebruiken om mee te spammen.

    Zo is hidden tekst erg handig als je bijvoorbeeld van die uitklap menu’s maakt. In het begin is de tekst hidden, klik je ergens op, dan wordt het zichtbaar.

    JavaScript redirects zijn in veel gevallen erg handig en nuttig toe te passen, maar worden vaak misbruikt om de zoekmachines wat anders te laten zien dan de gebruiken.

    Zowel hidden tekst als JavaScript redirects zijn dus geen spam, ze worden er alleen vaak voor misbruikt.

    Ik denk inderdaad dat dit hele proces Google veel tijd kost, maar zo creëren ze wel en bewustzijn bij de webmaster community dat Google niet zomaar alles pikt. Verder leggen ze meteen uit wat de regels van het spelletje precies zijn, hoe je je site weer schoon kunt maken en hoe je vervolgens weer binnen redelijke tijd opgenomen kunt worden.

    Hiermee gaan ze in tegen het steeds vaker gehoorde ‘Google is te machtig’ verhaal. Google heeft regels, daar heb je je aan te houden, dat is heel simpel. Maar nu bieden ze webmasters meer info over wat ze kunnen doen om het wel netjes te doen, en hoe ze daar z.s.m. profijt van kunnen hebben. Wellicht heeft dit op langere termijn tot gevolg dat er minder gespamd wordt.


    16 september 2005 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!