Google Website Optimizer update

6 september 2007, 03:24

De Google Website Optimizer waarmee al multi-variatie testen gedaan konden worden is nu uitgebreid met een wizard om eenvoudigere A/B testen te doen.

Voorheen was het mogelijk om al meerdere variabelen tegelijkertijd te testen. Er kon bijvoorbeeld in een test geëxperimenteerd worden welke combinaties van factoren een Adwords landingpage de beste conversie naar een lead geeft. Met 3 verschillende plaatjes, twee titles en een korte en lange body tekst met rode of blauwe achtergrond kleur kwam er dan uit welke combinatie de hoogste conversie winst oplevert t.o.v. de oorspronkelijke pagina. Voorwaarde voor zo’n multi-variatie test is voldoende traffic. Er moeten immers minimaal x aantal bezoekers op de bladzijde landen om een zekere voorspelling te kunnen doen. Google zelf geeft aan dat de multi-variate test niet werkt als u minder dan 1000 bezoekers per week op deze pagina verwacht. Althans een betrouwbare meting duurt dan zo veel langer dat ook de tijd weer een factor wordt en de gehele test onbetrouwbaarder.

Vandaar dus de eenvoudiger A/B test mogelijkheid. Ook de opzet is eenvoudiger. Twee extra testpagina’s aanmaken met eigen URls, een javascriptje in de oorspronkelijke en de twee test paginas hangen, de conversiepagina aangeven en meten maar.

Naast deze nieuwe feature zijn er ook extra handleidingen geschreven voor het meten van een bepaalde tijd als conversie en Fractional versus Full Factorial analysis. De tijd als conversie in stellen spreekt voor zich. Soms is geen actei vereist maar een kijktijd om een conversie te halen zoals een video kijken. Het stuk over fractional en factural analyse moet ik nog eens nalezen want deze tekst is erg slaapverwekkend.

Al met al een aardige uitbreiding die Website Optimizer ook geschikt maakt voor sites met minder verkeer die wel aan testing willen doen. ik denk zelf dat de A/B testen voor B-B sites erg geschikt zijn.

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie
Tags

3 Reacties

    martinm

    @All

    Weet iemand hier hoe je een conversiepagina op kan geven als deze niet direct te benaderen is?

    Zijn veel websites die om logische redenen (security ed) deze pagina niet direct oproepbaar willen hebben. Echter gaat WebOptim btje over zijn nek dan 🙂


    6 september 2007 om 06:17
    André Scholten

    @Martin: dat snap ik even niet? Je wilt gaan testen met een pagina die achter een login hangt ofzo?


    6 september 2007 om 09:02
    martinm

    nee de bevestigingspagina loopt via een script en is gewoon niet direct aan te roepen (ivm sessie en secure).

    Als je naar de bedanktpagina gaat in je webbrowser zonder de voorgaande pagina’s te hebben bezocht wordt je om die reden geredirect naar het begin.


    6 september 2007 om 09:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!