Google wordt je online harde schijf
Greg Linden ontdekte de volgende passage in een powerpointfile van de op 2 maart gehouden Google Analyst Day.
[blockquote]Store 100% of User Data.
With infinite storage, we can house all user files, including: emails, web history, pictures, bookmarks, etc and make it accessible from anywhere (any device, any platform, etc). We already have efforts in this direction in terms of GDrive, GDS, Lighthouse, but all of them face bandwidth and storage constraints today. (…) This theme will help us make the client less important (thin client, thick server model) which suits our strength vis-a-vis Microsoft and is also of great value to the user. As we move toward the “Store 100%” reality, the online copy of your data will become your Golden Copy and your local-machine copy serves more like a cache.”
[/blockquote]
De bewuste tekst is inmiddels door Google verwijderd uit de online file.
“We deleted the slide notes because they were not intended for publication. We are constantly working on new ways to enhance our products and services for users, but have nothing to announce at this time.”, aldus Google woordvoerder Lynn Fox.
Het nieuws verspreidt zich razendsnel over blogs (wij doen braaf mee) en is inmiddels door de BBC opgepikt. Maar eerlijk gezegd vind ik deze ontwikkeling eigenlijk geheel in de lijn der verwachting richting een Google OS. Wel lekker als je straks gewoon je files overal ter beschikking hebt.
De vraag is of je je hele digitale hebben en houden toevertrouwd aan Google. Ik in ieder geval niet en zie liever een eigen harddisk in mijn meterkast die ik via mijn TV, Radio, Multimedia PC, notebook, PDA en mobiel kan benaderen.
Mja, ik sluit me aan bij de eerdere reacties dat ik dat soort dingen niet aan een ander ga uitbesteden. Heb ik nooit gedaan, ga ik ook voorlopig niet doen: ik kan vanaf overal op mijn thuisbakkie, storage genoeg, het kost me geen fluit (ook niet als in “uw spullen worden doorgespit om er maar zo passend mogelijke advertentiemeuk naast te zetten”), het is helemaal privacy-OK en als ik thuis lokaal zit te werken is het sneller dan welke netwerkstorage dan ook.
Want laten we wel zijn: dat wereldomspannende supersnelle draadloze nattedroomnetwerk is er nog lang niet; zelfs met een touwtje eraan vast betaal je voor een béétje bandbreedte al genoeg pegels. En die bandbreedte haalt het in de verste verte niet bij een lokale harddisk. Zelfs als die traag, want 2.5″ is.
Dat, en ik vertrouw Google niet meer, natuurlijk. =]
Ja, en dan vergeet ik erbij te melden dat ik Google JUIST niet meer vertrouw omdat dit al de zoveelste dienst is die “toevallig en per ongeluk” vooraf geleaked is, zodat bloggers en media alvast wat tamtam en gratis publiciteit konden verzorgen… Microsoft die Project Origami half loopt te ontkennen? Kom op, dat filmpje zit te goed in elkaar voor “een productstudie”.
De eerste keer is zo’n grapje leuk, maar op een gegeven moment wordt het een belediging voor je intelligentie. =]
Je ziet dat er meteen domeinregistraties plaatsvinden zoals gdrive.nl en gstore.nl
Even zonder te kijken naar het privacy-aspect: Wie denk er hier over zeg een jaar of 3 nog een richt-client te hebben? Dus een PC met Windows/Office etcetera er op? Ik denk dat dit een uitstervend fenomeen is en alles steeds meer richting thin-clients gaat waarop je altijd alles bij de hand hebt.
Dit omdat:
-de dekking van internet enorm sterk wordt
-de bandbreedte enorm toeneemt (volgens mij de enige reden die Google nog beperkt dit te doen)
-er vraag naar is: Vrijwel iederen wil tegenwoordig vanuit huis werken. MKB’ers schaffen massaal Windows SBS aan om zo altijd en overal toegang te hebben.
Wat zijn de mogelijkheden om hier zelf wat mee te gaan doen? Google heeft de capaciteit om dit groots aan te bieden (massa), waar zitten de niche’s voor de bestaande kleine MKB’ers?
Windows SBS? Een cross-over tussen een besturings-systeem en een TV-zender? Oh dear… =]
dit ouwe bericht vervuild het internet doordat het nog steeds online staat.
Dat heet internethistorie, ‘prutser’. Wat voegt jouw reactie daar precies aan toe?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!