Google’s marketingtool, onderzoek gemeentelijke sites & 5 tips voor meer inzicht uit webanalyse data

6 november 2012, 13:04

Nieuws van webanalisten (deel: 133)

Dankzij de blog van Avinash Kaushik kwam ik in aanraking met een nieuwe tool van Google: de consumer barometer. Een heel handige tool waarmee je het zoek– en koopgedrag van jouw doelgroep in kaart kan brengen. Hoe werkt deze tool?

Begin september ging het grootste onderzoek naar gemeentelijke websites dat ooit in Nederland is gehouden van start: het GBBO, de gedragsanalyse en benchmark van burgers op overheidssites.

Big data is hét enige gespreksonderwerp tegenwoordig, dus het web analyse team komt ineens in de schijnwerpers komt te staan. Er wordt dan ook wel meer verwacht dan alleen mooie grafieken en high-level gespreksonderwerpen. Hoe kan je de stap maken van simpelweg cijfertjes klokken uit webanalyse tot waardevolle inzichten? 5 manieren om meer inzicht te halen uit webanalyse data.

Google’s eigen marktonderzoekstool

Dankzij de blog van Avinash Kaushik kwam ik in aanraking met een nieuwe tool van Google: de consumer barometer. Een heel handige tool waarmee je het zoek– en koopgedrag van jouw doelgroep in kaart kan brengen. Hoe werkt deze tool?

Deze tool kun je goed gebruiken om je eigen markt/doelgroep in kaart te brengen. Je wilt bijvoorbeeld weten hoe jouw gebruikers zoeken voordat zij een aankoop doen. Voorbeeld: hoe zoekt een consument naar een autoverzekering? Vervolgens wil je natuurlijk weten welke online kanalen worden gebruikt in het zoekproces van de consument; ook deze cijfers kun je achterhalen met deze tool. Zien hoe verschillende kanalen elkaar ondersteunen? Begrijpen hoe de zoekmachines worden gebruikt door consumenten? Dit alles nog eens segmenteren?

Gerard Rathenau schreef voor Webanalisten.nl meer over zijn impressies van Google’s eigen marktonderzoekstool.

Het grootste onderzoek naar gemeentelijke websites ooit

Begin september ging het grootste onderzoek naar gemeentelijke websites dat ooit in Nederland is gehouden van start: het GBBO, de gedragsanalyse en benchmark van burgers op overheidssites. De eerste op te leveren data bevat conclusies uit vermoedelijk 10 miljoen geanalyseerde bezoeken en 43 miljoen bekeken pagina’s; omgerekend is dat een sessie die 31,5 jaar duurt. De belangstelling van gemeenten is dan ook groot.

Over de dienstverlening van de overheid heeft iedereen wel een mening. Buiten de traditionele dienstverlening is er de afgelopen jaren veel gesproken over de digitale dienstverlening of e-overheid. Dat het een interessant onderwerp is blijkt uit de vele onderzoeken naar het functioneren van overheidswebsites.

Lees meer over Het grootste onderzoek naar gemeentelijke websites ooit op Webanalisten.nl

5 manieren om meer inzicht te halen uit webanalyse data

Voor grote organisaties is het niet ongewoon om meer dan een gigabyte aan ruwe web analyse data te genereren, een getal dat voor mediabedrijven makkelijk verdrievoudigt kan worden. Big Data lijkt het enige gespreksonderwerp tegenwoordig, dus de hoge heren zijn meer dan ooit geïnteresseerd in geïntegreerde analytics, waarbij het web analyse team ineens in de schijnwerpers komt te staan. Er wordt dan ook wel meer verwacht dan alleen mooie grafieken en high-level gespreksonderwerpen.

Om informatie te halen uit de web analyse softtware zou minder dan 10% van het werk moeten zijn, waar je dan een overweldigende 90% van de tijd overhoudt om hier inzichten uit te halen die je organisatie kan gebruiken om verandering teweeg te brengen.

Hoe kan je de stap dan maken van simpelweg cijfertjes klokken tot waardevolle inzichten? 5 manieren om meer inzicht te halen uit webanalyse data:

  1. Vergelijk trends, niet alleen verschillen

  2. Analyseer de significantie van je data voor je conclusies trekt

  3. Delf dieper met segmentatie

  4. Vind de correlatie tussen trends en impact op je business

  5. Maak inzichten werkbaar

Lees meer over deze 5 manieren om meer inzicht te halen uit webanalyse data op Webanalisten.nl

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!