Gouden Speen voor Predictor

20 januari 2004, 06:10

Gouden Speen voor Predictor De inhaakcommercial ‘Wij wisten het eerder dan Willem-Alexander’ van Predictor is bekroond met een Gouden Speen. De dag na de bekendmaking van de koninklijke zwangerschap werd deze door het bureau Van Walbeek Etcetera gemaakte commercial op televisie vertoond.

In de categorie dm/sp was er een eervolle vermelding voor de sp-actie van Nutricia voor het merk Olvarit. Bij aankoop van potjes babyvoeding kon men oranje ‘koninklijke slofjes’ krijgen.

In de categorie print was er ten slotte een eervolle vermelding voor de ‘Dat wordt afkicken’-advertentie van Kuhne/Gurkentopf augurken.

Er werden 20 inhaakactiviteiten ingestuurd, hetgeen neerkomt op bijna een kwart van alle inhaakactiviteiten die door de Draft Baby Maxima Monitor zijn gesignaleerd (85). Daarmee lag het aantal fors onder dat van de Gouden Kroon (65), maar op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld inhaakacties op eenmalige actualiteit als de Elfstedentocht.

De jury was teleurgesteld over het creatieve niveau van de inzendingen en sprak van gemiste kansen bij een toch relatief unieke gebeurtenis waarvoor men ruim de tijd heeft gehad. Teleurstellend was ook dat het inhaken eigenlijk vooral gebeurde door redelijk voorspelbare merken als Zwitsal, Pampers, Predictor, Olvarit, e.d. Echte verrassingen waren er nauwelijks (ook niet bij de niet ingezonden gesignaleerde inhakers). Daarnaast viel op dat de kwaliteit van de afwerking veel te wensen over liet.

De jury beloonde met De Gouden Speen voor Predictor vooral de kracht van de eenvoud en het feit dat deze commercial al direct op de avond na de aankondiging van de zwangerschap werd uitgezonden. De inzending is een perfect bewijs dat ook op een heel eenvoudige, low-cost manier op TV kan worden gereageerd op actuele gebeurtenissen en mag daardoor een plekje krijgen in de eregalerij.

Alhoewel er in print veel is ingehaakt troffen ze daar toch de meeste gemiste kansen aan. Zowel qua idee als qua creatieve uitwerking. De enige inzending die spontaan de handen op elkaar kreeg en de lachers op z’n hand, was die van Gurkentopf augurken.

De Gouden Speen is de vakprijs voor de beste commerci?le inhaakactiviteit rond de geboorte van het kind van prins Willem-Alexander en prinses M?xima en werd mogelijk gemaakt door HMG/IP, De Telegraaf, Adformatie, Incentive, WebAds Interactive Advertising, Leads AM, IDTV Events & Promotions, Cliff Barrow en Donkey/Promotional Coaching.

Zie verder:

http://www.peterstrating.nl/GoudenSpeen.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!