Gratis search advertising tools: de 14 must-haves voor campagnemanagement

6 februari 2017, 14:00

Wil je sneller campagnes opbouwen, sneller zoekwoord varianten uitwerken en sneller inzichten in je advertentieteksten krijgen? Dit overzicht geeft jou een kijkje in de keuken van een search advertising-specialist met daarin veertien gratis tools die je kan gaan gebruiken om efficiënter te werk te gaan.

Campagnemanagementtools

Vrijwel dagelijks werken wij aan search campagnes van diverse accounts. Het werk varieert van kleine aanpassingen, zoals een enkele advertentietekst aanpassen, tot een geheel nieuwe campagnestructuur opbouwen volgens een scherp uitgedachte strategie. Wellicht voor vele lezers van dit artikel een open deur, maar een search advertising-consultant gebruikt in ieder geval de volgende drie gratis tools bij het managen van zijn searchcampagnes.

1. Google AdWords-editor

Toegegeven, de AdWords-editor is nogal een open deur als gratis zoekmachinemarketingtool. Toch komen wij er regelmatig achter dat deze tool nog niet altijd gebruikt wordt door adverteerders. Erg zonde, want de AdWords-editor is namelijk de ideale tool om campagnes te bouwen en om aanpassingen (op bulkbasis) te maken.

Ga je voor het eerst aan de slag met de AdWords editor? Dan is het handig om je eerst in te lezen in het AdWords-editor Help Center.

2. Bing Ads Editor

De gelijke van Google AdWords is Bing Ads. Ook Bing Ads heeft een eigen editor, ook deze tool is gratis en ook deze tool verdient dezelfde urgentie als de AdWords-editor. Dus werk je in Bing Ads, leer dan ook met deze tool te werken om eenvoudig campagnes op te bouwen en eenvoudig aanpassingen te maken aan bestaande campagnes.

Voor een verdiepingsslag is de Bing Ads Editor Helpdesk raadzaam om eens door te nemen.

3. Google Analytics

Google Analytics is dé tool die aan een website wordt gekoppeld om de data inzichtelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan het aantal sessies, tijd op site en afgeronde conversies. Ook deze gratis tool van Google is een must voor de search advertiser. Door deze data te koppelen aan de verschillende marketingkanalen kan het verkeer ook op dat niveau nauwkeurig worden gemonitord en worden afgerekend op effectiviteit.

Het vergt de nodige tijd en energie om een expert te worden in Google Analytics. De eerste stap die hierin gezet kan worden is het lezen en leren van de mogelijkheden. Vervolgens is het Analytics IQ-examen ideaal om je kennis te testen.

Zoekwoordtools

Zoekwoorden, zoekwoorden en zoekwoorden. Het werk van een search advertiser komt telkens uit op welke zoekwoorden horen bij de uitgestippelde strategie. Vervolgens mogen deze campagnes worden opgebouwd voorzien van deze specifieke zoekwoorden. Rondom het proces van zoekwoordanalyse en campagnes opbouwen zijn er meerdere gratis tools die hierin kunnen helpen.

1. Google zoekwoordplanner

De meest waardevolle tool is de Google Zoekwoordplanner. De voornaamste reden dat deze tool wordt gebruikt is om een indicatie te geven van het aantal zoekopdrachten per maand voor een set met zoekwoorden. Daarbij geeft het inzichten in de mate van aanwezigheid van concurrenten (score: laag / normaal / hoog) en wat het voorgesteld cost-per-click-bod is volgens Google. Tot slot geeft deze tool een suggestie van zoekwoorden die mogelijk op dezelfde intentie kunnen inspelen, denk bijvoorbeeld aan synoniemen.

2. Übersuggest

Tijdens een zoekwoordonderzoek gebruikt de search advertising-specialist verschillende tools om alle relevante zoekwoorden te vinden voor zijn strategie. Om per thema de juiste inzichten te genereren zijn er diverse gratis tools online te vinden. Übersuggest is hier een voorbeeld van. Bij het opgeven van een zoekwoord geeft deze tool gealfabetiseerd weer welke longtailvarianten hierop mogelijk zijn.

In dit geval kunnen relevante varianten worden meegenomen in de analyse. Irrelevant verkeer kan daarentegen direct worden genoteerd om toe te voegen als uitsluitingszoekwoord/negative. Andere tools met dezelfde werking zijn keywordtool.io en Yoast.com/suggest.

3. Keyword combiner

Een best practice in search advertising is om meer in te zetten op longtailzoekwoorden, aangezien hier een duidelijke intentie wordt weergegeven. Neem als voorbeeld ‘auto kopen’ ten opzichte van ‘luxe auto kopen’ of ‘goedkope auto kopen’. Dit loopt nogal uiteen. Porsche zal bijvoorbeeld niet snel budget spenderen aan het zoekwoord ‘goedkope auto kopen’.

In dit geval worden rondom generieke termen (‘auto kopen’) gezocht naar toevoegingen die wel op de juiste intentie inspelen (‘luxe’, ‘snelle’, et cetera.). De keyword combiner kan heel eenvoudig grote aantallen woorden combineren tot de gewenste longtailzoekwoorden.

4. AdWords Wrapper – Matchtype generator

In search zijn diverse matchtypes gewenst. Veelal worden de AdWords- en Bing Ads-campagnes op bulkbasis opgebouwd. Dit gaat doorgaans aan de hand van een uitgebreid Excel-document en bij een volledig overzicht wordt het in zijn totaal geüpload in de AdWords-editor. In het geval dat er voor meerdere zoekwoorden diverse matchtypes moeten worden opgezet is deze tool daar ideaal voor.

5. Mod. Broad generator

Een beknopte versie van de bovenstaande AdWords-wrapper is de Modified Broad-generator. Ook deze wordt veelal gebruikt als er in bulkbasis modified broad matches moeten worden gegenereerd. In dit geval laadt je een set zoekwoorden in en automatisch worden de plusjes voor ieder zoekwoord geplaatst.

6. Google Trends

Google Trends is een ideale tool om de seizoensgevoeligheid te achterhalen van zoekwoorden en thema’s. Dit kan enerzijds helpen bij het verkrijgen van inzichten op de populariteit van deze zoekwoorden. Anderzijds helpt deze tool in het maken van een budgetinschatting van maand tot maand.

Bovenstaand zien we als voorbeeld de interesse in ‘Walibi’. Hierin zien we dat Walibi een enorme piek heeft in oktober, hoogstwaarschijnlijk vanwege de Halloween fright nights. Daarbij ligt het zwaartepunt in de zomermaanden (juli en augustus), vanwege de landelijke zomervakantie. De search specialist weet dan ook dat de budgetten in deze maanden moet worden aangepast naar deze inzichten.

Advertentietools

Van het opbouwen tot en met het optimaliseren van advertenties, er zijn diverse facetten waar rekening mee moet worden gehouden om de data zo zuiver mogelijk te krijgen. Onderstaande tools staan dan ook voor die verschillende facetten waar de search advertiser aandacht aan moet geven.

1. UTM taggingsheet

Vanuit het oogpunt ‘meten = weten; weet een marketeer die diverse kanalen inzet als geen ander dat juiste UTM-tagging aan campagnes meegeven verplicht is om te achterhalen wat het resultaat is. Hierin zorg je dat de data gestructureerd binnenkomt, zodat je gedegen en heldere analyses kan maken in je Analytics-omgeving. Haal daarom uit deze sheet je voordeel.

Mocht je toch quick and dirty een UTM-tag willen genereren, dan is de UTM-generator van Raventools.com nog wel handig.

2. Karakters tellen

In search advertising kennen we veel beperkingen rondom het aantal karakters. Zo mag een headline in AdWords slechts dertig tekens bevatten en de beschrijvende tekst maximum tachtig tekens. Een eenvoudige tool om hier mee te spelen is de tool van charactercounttool.com. Hierin zit een tekstvak waarin heel overzichtelijk diverse variabelen worden opgeteld, zoals het aantal tekens en woorden.

3. Google – Advertentievoorbeeld en -diagnose

Mocht je als adverteerder de neiging hebben om zo nu en dan je advertenties op te zoeken, dan is de Advertentievoorbeeld en –diagnosetool een aanrader. Een enkele keer op Google je advertentie opzoeken kan weinig kwaad, maar wanneer een half bedrijf dit geregeld uitvoert genereer je veel loze vertoningen. Daarom is deze tool een uitkomst.

Anderzijds is deze tool heel handig als er gebruik wordt gemaakt van specifieke targeting op basis van locatie, taal of device (zie voorbeeld).

In bovenstaand geval kan je specifiek achterhalen of de advertentie er goed doorheen komt op Google bij een specifieke filtering.

4. Split-testcalculator

Zo gedreven als dat je als search advertiser bent, ga je altijd op zoek naar de perfecte advertentietekst. Een gedegen a/b-test helpt je daarmee verder. Zodra je vervolgens voldoende data hebt achterhaalt, is het tijd om te kijken of er een significant verschil is ontstaan tussen de twee advertentieteksten. Voor deze berekening heeft Dr. Pete een eenvoudige online tool ontwikkelt: de Split-testcalculator. Vul de data van de a/b-test in en je ziet eenvoudig of je een geldige winnaar hebt.

5. HTTP code status- & header-checker

Er is niets zo frustrerend als verkeer vanuit search advertising laten landen op een niet bestaande pagina (404-pagina). Dit komt nog wel eens voor wanneer de website onderhoudswerkzaamheden heeft gehad. Heb je het vermoeden dat er iets fout staat of wil je het simpelweg eens controleren (eventueel op bulkbasis), dan is de headerchecker hiervoor ideaal. Test in deze tool alle unieke url’s en deze tool toont eenvoudig aan of het een 200-, 301- of 404-pagina betreft.

Tot slot..

Werk jij met gratis searchtools die ik niet genoemd heb, maar wel enorm relevant zijn? Ik ben heel erg benieuwd welke dat zijn, dus laat dan vooral een reactie achter.

Tom Cornelisse
SEM Consultant bij Traffic Builders

Tom is een ervaren SEM-consultant bij Traffic Builders. Zijn ervaring ligt in diverse markten, zoals: Telecom, B2B en E-Commerce. Veel voldoening haalt hij uit het testen van de nieuwste online advertising toepassingen, om zo telkens de concurrentie een stapje voor te zijn.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!