Groningen kent een hoge gunfactor – Top Names-special

21 juli 2014, 09:00

Innovatieve ondernemers uit het hoge Noorden aan het woord bij Fast Moving Targets

Negen Groningse innovatieve bedrijven schoven aan bij Top Names, tijd om de balans op te maken. Hoe staat het ervoor met het ondernemingsklimaat in de Noorderlijke stad? Jarno Duursma van de Social Media Club Groningen is enthousiast: “De sfeer is heel positief, heel professioneel en we zien een hoge gunfactor. Groningen is een beetje een eiland en je zoekt mekaar toch op. Het is een beetje een community van mensen die van elkaar goed snappen wat ze doen.” Toch is er verbetering mogelijk.

“Blik naar buiten, niet te veel lullen en heel hard poetsen”, zo vat Rutger van Zuidam, van onder meer Senanga en EAZE, het ondernemersklimaat in Groningen samen. Hij kan het bovendien vergelijken met Amsterdam, waar hij ook langer heeft gewerkt. “Groningen is een community waar veel mensen elkaar kennen en er dus weinig ruimte is voor cowboys of mensen die dingen met veel poeha beloven en vervolgens niet kunnen waarmaken. Dat zie je in de Randstad soms nog wel”, aldus Duursma.

“Wij zijn bescheiden, soms té“, vult Tjitte Folkertsma van de Noorderlijke Online Ondernemers aan. In Groningen zal niet snel iemand een honderdenmiljoenenbedrijf opzetten. Daar heb je dan misschien toch wat van de Amsterdamse poeha voor nodig. “Wil je een grote internationale partij worden, dan moet je dat van de daken schreeuwen. Dat ligt niet in de aard van Groningers.”

“Je kan helemaal kapot”

Aan de andere kan geldt voor zowel bedrijven in Amsterdam als in Groningen dat ze het moeten hebben van heel Nederland en de wereld daar buiten. Wat dat betreft is opereren vanuit het Noorden ook goed mogelijk. “Je kunt hier heel goed een onderneming vestigen: de kennis is hier dankzij de Hanze Hogeschool en de Universiteit van Groningen aanwezig en de vestigingskosten zijn niet heel hoog, er is goedkope huisvesting voor je personeel en meubels twitter je ook zo bij elkaar.”

“Je kunt hier voor een appel en een ei een startup beginnen en verder is hier alles aanwezig om je verder te helpen. Iedereen is bereid om te kijken hoe ze je verder kunnen helpen. Ik heb wel het idee dat er een heel positief klimaat heerst.” Het wordt pas lastiger wanneer je de startup fase voorbij bent. “Heel veel mensen gaan hier toch weg omdat ze denken dat het hier niet te vinden is”.

Meer poeha, meer geloof in eigen kunnen en de potentie van Groningen en meer ondersteuning door overheidsinstanties, dat zijn samengevat de punten die beter kunnen. Maar al met al is het drietal Gronings ondernemers aan tafel het toch roerend eens. “We hebben hier gas onder de grond, maar ook kennis is een bron en vlak de creativiteit niet uit. Daar ben ik trots op: Vera, stad van de underground. Noorderslag, Noorderzon, Eurosonic. Dat zie je terug in het ondernemersklimaat: het bruist.”

Bovendien, relativeert Folkerstma: “We missen in heel Nederland de million dollar companies. We missen in ieder geval dat iemand het aandurft.” En voor wie nu nog nog twijfelt over de hanzestad: Het is in ieder geval de stad met de meeste café’s en de langste openingstijden. “Je kan helemaal kapot, echt”.

Alle afleveringen

Download het FMT Magazine voor iPad of bekijk de HTML5-special met alle alle afleveringen van de Groningen special van Top Names, of maak zelf een keuze:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!