Grootste crowdfunding in de gamegeschiedenis: Star Citizen
Tijdens mijn dagstage bij Odyssey vertelde Rutger van Zuidam hoe games hem hebben geinspireerd om te komen tot het huidige Odyssey Momentum en dat deze een manier bieden om collectief nieuwe verhaallijnen voor de toekomst te verkennen. Als voorbeeld verwees hij naar Star Citizen van Robert Space Industries, een indrukwekkende 3D-game waarin de spelers met elkaar samen de verhaallijn vormgeven en binnenkort zou worden gelanceerd.
Het is een mooi voorbeeld van hoe we van instituties naar communities kunnen gaan waarin de waarde die de leden met elkaar creëren, in handen blijft van het collectief. Nu, een paar maanden na mijn dagje stage bij Rutger was ik wel benieuwd waar Star Citizen staat en of ze de beloftes die ze al sinds 2012 maken ook hebben kunnen waarmaken. Een korte update!
Star Citizen is een crowdfunded game die in 2012 iets meer dan 2,1 miljoen dollar binnenhaalde op Kickstarter. Het inzamelen van geld hield bij deze game echter niet op en Cloud Imperium Games (CIG), de studio achter Robert Space Industries heeft inmiddels bijna 450 miljoen dollar (door ruim 3,6 miljoen spelers) binnengehaald voor het spel.
Het voert te ver om alle details van Star Citizen te beschrijven, maar in de game kunnen spelers hun eigen ruimteschepen aanpassen en daarmee vervolgens de ruimte en planeten verkennen. Laten we de creatie voor het gemak een space sim noemen, waarin space combat, mining en trading, en first-person shooter-elementen elkaar ontmoeten in een Massively Multiplayer Online of MMO-universum. Al deze elementen spelen zich af in het melkwegstelsel van de 30ste eeuw, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor het United Empire of Earth (UEE).
Overigens weet Tweakers te melden dat er nog steeds veel kritiek is op de ontwikkeling van de game. Die kritiek is er al vanaf de start in 2012 toen de lancering telkens werd uitgesteld. Op dit moment gaat CIG de roadmap van Star Citizen beperken omdat de ‘meest gepassioneerde spelers’ van Star Citizen de functies op de roadmap als ‘beloftes’ zagen, en daarna kritiek uitten als ze werden uitgesteld.
Begin dit jaar deelde CIG een vijfjarenplan van Star Citizen met MCV-magazine. Het bedrijf bouwt onder meer een nieuwe grote studio in Manchester die in mei 2022 moet openen. Over vijf jaar moet het team van de studio in die periode onder andere groeien van 400 naar 1000 medewerkers. Tegen 2026 moet het bedrijf ook werken aan sequels voor singleplayergame Squadron 42 en met Star Citizen ‘een zeer grote mmorpg’ beheren.
Voor wie de duizelingwekkende cijfers achter Star Citizen wil blijven volgen, een fan houdt deze allemaal bij via Google Sheets!