Gutschein-marketing, de nieuwste telg in de waardebonfamilie
De waardebonbranche stevent in razend tempo af op volwassenheid. De eerste waardebon werd geboren in 1887, bedacht door Coca-Cola en pas in 1932 werd de eerste waardebon in Groot-Brittannië verspreid. Na jaren van adolescentie schieten de nieuwe ‘waardebon’-initiatieven uit de grond. Denk aan een Groupon (sinds 2008), Dailydeal (2009) en Scoupy (2011). Inmiddels heeft Apple al standaard op de nieuwe iPhones een app om je waardebonnen en tickets in te verzamelen, genaamd Passbook. Nieuwste concept in de waardebon-familie is Affiliprint. Dit bedrijf is inmiddels een succes met hun Gutschein Marketing in Duitsland en recentelijk ook gestart in Nederland.
Print adverteren met de meetbaarheid van online
Een van de uitdagingen met adverteren in print was altijd dat je het resultaat moeilijk kon meten. Natuurlijk kun je een verband leggen tussen het verschijnen van een advertentie en het bezoek aan je website, of het aantal telefoontjes dat je krijgt, maar je weet nooit exact wat het resultaat is van je campagne. Online is dat anders, daar is vrijwel alles meetbaar, en kun je dan ook afrekenen op basis van cost per order, sale, lead, actie, duizend, click, etc.
Daar moet wat op gevonden worden, dachten twee Duitsers in 2010. Zij startten het bedrijf Affiliprint, waarmee ze vorig jaar bij onze oosterburen zo’n zestig miljoen waardebonnen hebben verspreid via pakketten van webshops. Drie weken geleden is het bedrijf officieel gelanceerd in Nederland.
Meetbaarheid van online
Het idee is simpel. Distributeurs – zoals webwinkels, maar ook tijdschriftuitgeverijen – kunnen een deel van hun logistieke kosten terugverdienen door hun klanten een waardebon van een adverteerder aan te bieden. Deze waardebonnen stoppen ze bij de pakketjes (of tijdschriften) die ze naar hun klanten sturen. Iedere bon leidt terug naar de distributeur door gebruik van unieke codes, die online bij de adverteerder worden ingewisseld. Via een online portal zijn real time statistieken te zien over het gebruik van de bonnen.
De distributeurs kunnen, net als affiliates op het web, aangeven welke campagnes ze willen promoten via hun logistieke netwerk. Zo voorkomen ze dat ze directe concurrenten promoten binnen hun klantenkring en kunnen ze een campagne selecteren die bij hun doelgroep past. Bijkomend voordeel voor distributeurs is dat ze door het effect van de waardebonnen te meten uitvinden wat aanslaat bij hun klanten en wat niet. Een soort marktonderzoek onder hun klanten. Uiteraard moet ook de adverteerder goedkeuring geven voor verspreiding via distributeur X. Op die manier heeft er altijd wederzijdse goedkeuring plaatsgevonden.
Online afrekenmodel
Het afrekenmodel is ook afgekeken van de manier waarop dat online wordt gedaan. In Nederland zal met name het CPM-afrekenmodel gelden, zodat de distributeurs feeling krijgen met de conversies en potentiële opbrengsten. In Duitsland wordt inmiddels vooral gewerkt op basis van cost per order.
Mede door de flinke overlap met de online affiliatebusiness, is het bedrijf een strategische samenwerking aangegaan met online affiliatemarketingnetwerk Daisycon. Vanuit het oogpunt dat de affiliatebranche breder kan worden ingezet voor adverteerders, wordt hiermee het online kanaal doorgetrokken naar offline. Hiermee verwachten ze voor hun klanten synergetische effecten te creëren, zowel cross-channel als cross-border.