Handboek Internetresearch

28 juli 2004, 05:15

Handboek InternetresearchEen paar maanden geleden kreeg ik een e-mail van Arjan Dasselaar over een artikel dat hij had geschreven in het NRC. Tussen neus en lippen door vroeg hij me of ik zijn nieuwe boek getiteld Handboek Internetresearch wilde promoten. Dit weekend viel het pakketje met boek op de deurmat en belofte maakt schuld, bij deze dus een review van absoluut een interessant naslagwerk voor iedereen die internet als informatiebron gebruikt (of wil gebruiken).

In het boek komen de volgende onderwerpen aan de orde:

1. Basis van zoekstrategie

In het eerste hoofdstuk gaat Arjan in op de hard- en software die je als internetgebruiker nodig hebt. Want zoals Herman Finkers ooit zong: wie een stier wil castreren, moet over een scherp mes beschikken. Oftewel, goed gereedschap is het halve werk!

2. Zoekmachines en internetgidsen

In het tweede hoofdstuk aandacht voor het verschil tussen zoekmachines en internetgidsen, hoe beide gebruikt kunnen worden en wat de belangrijkste kenmerken zijn van goede zoekmachines en internetgidsen.

3. Google

Arjan besteed terecht een heel hoofdstuk aan Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Naast de basismogelijkheden van Google wordt nader ingegaan op de geavanceerde zoekmogelijkheden. Vooral de beschrijving van het zoeken op documenttypen en het gebruik daarvan voor het vinden van ‘verborgen’ documenten is absoluut de moeite waard. Ik kende deze zoekfunctie wel maar moet eerlijk bekennen dat ik hem onvoldoende gebruik(te).

4. Overige zoekmachines

In het vierde hoofdstuk worden de voors en tegens van enkele andere Nederlandse en buitenlandse zoekmachines beschreven. Verder aandacht voor metazoekmachines (zoals Dogpile, Inxquick, Vivisimo, Kartoo) en gespecialiseerde zoekmachines (zoals Beaucoup, Allsearchengines, Pandia en SearchEngineGuide). Tot slot worden in dit hoofdstuk een aantal websites besproken die informatie en nieuws over zoekmachines bieden zoals SearchEngineWatch en Voelspriet.

5. Internetgidsen en het diepe web

In dit hoofdstuk wordt het verschil tussen goede en slechte internetgidsen toegelicht en wordt nader ingegaan op het diepe web en waarom zoekmachines er geen vat op hebben.

6. Lui zoeken

In het zesde hoofdstuk gaat Arjan in op het lui zoeken, door Henk van Ess (Voelspriet) ook wel slim zoeken genoemd. Naast het lui zoeken via Google worden expertdiensten en (automatsche) alertservices besproken.

7. De structuur van internet

Na een korte geschiedenis van het internet wordt nader ingegaan op de infrastructuur van internet. Aan bod komen begrippen zoals IP, DNS en URL.

8. Bronverificatie

In dit hoofdstuk wort het nut van bronauthenticatie toegelicht aan de hand van een aantal historische blunders (o.a. de misser van Webwereld door te berichten over het stoppen van Geenstijl na mishandeling logger) en nepsites die zijn opgezet om bezoekers te misleiden. Er worden verschillende tools aangereikt waarmee de authenticiteit van een website (of email) kan worden achterhaald. Naast WHOIS en grelateerde WHOIS-diensten wordt de werking en nut van traceroutes en reverse DNS-scans toegelicht.

9. Personen, deskundigen en bedrijven zoeken

In hoofdstuk negen een opsomming van websites waarmee adresgegevens (en/of emailgegevens) van personen, deskundigen en bedrijven kunnen worden achterhaalt.

10. Nieuws vergaren met RSS

In dit hoofdstuk wordt het fenomeen RSS beschreven. Daarbij wordt niet alleen uitgelegd wat RSS is maar wordt ook aangegeven hoe RSS kan worden gebruikt bij research, welke (soorten) websites RSS aanbieden en welke software nodig is om gebruik te kunnen maken van RSS.

11. Usenet

Moet eerlijk zeggen dat ik er al jaren geen gebuik meer van maak maar het bestaat nog steeds Usenet. In dit hoofdstuk een uitleg wat Usenet is en welke toepassingen van Usenet van nut kunnen zijn bij internetresearch.

12. E-mail als informatiebron

In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op mailinglijsten (electronische nieuwsbrieven), het nut van mailinglijsten en hoe je relevante mailinglijsten kunt vinden. Door de toenemende hoeveelheid spam (ongewenste email) zijn de tips om e-mail(headers) nader te analayseren zeker de moeite waard.

13. Chatdiensten en social networks

In het laatste hoofdstuk worden chatdiensten, IRC (Internet Relay Chat) en social networks besproken.

Bijlagen

In de bijlagen maar liefst 23 pagina’s met nuttige researchwebsites (deels ook in het boek besproken). Begrijp uiteraard niet waarom MarketingFacts niet is opgenomen maar dat zal wel komen in een volgende editie 🙂

Tot slot

Al met al een compleet boek met veel nuttige tips en links voor iedereen die internet als informatiebron gebruikt. Ik denk daarbij met name aan journalisten, redacties en studenten. Maar ook (marketing)consultants zullen het boek goed kunnen gebruiken in onderzoek. Voor de doorgewinterde internetter is het boek wellicht iets te ‘licht’ maar ik moet bekennen dat ik blij ben om het in de kast te hebben staan!

Het boek kan voor ? 27,90 worden besteld via Van Duuren Media.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!