Heeft Apple geleerd van de IKEA’s parodie ‘The Bookbook’?

16 september 2014, 13:30

Bekijk alle introductievideo’s van Apple achter elkaar en je ziet hoe sterk Apple vasthoudt aan het hetzelfde format. Dit heeft flink wat parodieën opgeleverd op YouTube. Een recente is van IKEA, die de nieuwe catalogus op ‘the Apple way’ presenteert. De Zweden laten maar weer eens zien dat zo’n parodie flink wat exposure op kan leveren. Humor doet het nu eenmaal goed op YouTube. Met de introductie van de iPhone6 en Apple Watch staan er weer nieuwe introductievideo’s op te proppen. Heeft Apple geleerd van IKEA’s Bookbook?

Introducing the iPad Air

Inmiddels is het gesneden koek. Lanceert Apple een nieuw product, dan volgt al snel de introductievideo. De ster van deze video’s is Jony Ive, senior vice president design bij Apple. Met zijn karaktervolle stem legt hij, samen met andere Apple-seniors, de kijker uit hoe revolutionaire het product is. De introductievideo’s van Apple zijn heel herkenbaar, iedere video heeft dezelfde stijl en opbouw. Het is zo erg hetzelfde dat het voor velen als een trucje gaat aanvoelen. En daar kan je wat mee. Precies, een leuke parodie maken!

Introducing the IKEA Bookbook

Dat is ook wat IKEA gedacht moet hebben tijdens de brainstormsessies voor de campagne van de nieuwe catalogus. Met hun online video ‘Experience the power of the Bookbook’ nemen ze Apple op de hak en presenteren ze de catalogus als een revolutie in consumenten elektronica. Hoe ze dat hebben gedaan? Simpel, ze hebben gewoon heel goed naar Apple gekeken.

Net als Apple opent IKEA de video met een ‘corporate hotshot’. Jürgen Eghammer, ‘chief design güru’ introduceert de revolutie:

“You know, once in a while, something comes along that changes the way we live.”

Na de opening legt Jürgen Eghammer uit waarom The Bookbook zo’n revolutie is door de bijzonder specificaties te presenteren. Het leuke hieraan vind ik dat IKEA de catalogus benadert alsof het een iPad is, maar wel aan de kenmerken van een normaal magazine vasthoudt. Dit levert leuke specificaties op. Met deze opening hebben ze ‘the Apple way’ al lekker te pakken. Apple claimt tenslotte altijd dat hun apparaten zo innovatief zijn dat het je leven verandert.

  • No cables and the battery life is eternal [00:27]
  • An interface that can expand from 7,5 inches to 15 inches [00:37]
  • Navigation with tactile technology [00:43]
  • No lag. Each page loads instantaneously [01:10]

Met deze copywriting projecteert IKEA het innovatiegevoel van Apple op de catalogus. En dat zonder het flauw te maken.

Als je denkt dat het slechts een leuke parodie is, dan heb je het mis. Op een heel natuurlijke manier heeft IKEA hun boodschap in de online video verwerkt. En dat hebben ze slim gedaan. Ze benaderen de boodschap alsof het ook specificaties van de Bookbook zijn en houden vast aan hun copywriting. Kijk maar:

  • De catalogus zit boordevol interieur inspiratie:

“Content comes pre-installed via 328 high definition pages of inspiring home furnishing ideas” [00:48]

  • De catalogus is gratis:

“At IKEA we think technology this live enhancing should be in the hands of everyone, so the 2015 catalogue is free” [01:57]

  • De catalogus vind je in de brievenbus of in een IKEA-winkel:

“You can download one from your mailbox. If it is not there, try refreshing the next day. Or you can upload yourself to the Ikea store and find one there.” [02:08]

Introducing Apple smartwatch en iPhone 6

Vorige week presenteerde Apple haar nieuwste kindjes: de iPhone 6 en de Apple smartwatch. En natuurlijk horen daar weer introductievideo’s bij. Ik was erg nieuwsgierig of Apple weer zo hardnekkig aan hun format zou vasthouden of dat ze het nu net even anders doen. Heeft Apple geleerd van alle parodieën op YouTube, zoals die van IKEA?

In de eerste seconde van de nieuwe introductievideo’s zien we gelijk verschil. We horen niets nieuws, want de herkenbare stem van Jony Ive verzorgt weer de opening. Maar we zien hem niet. Sterker nog: in beide video’s zien we de Apple-seniors niet in beeld. Nu zijn de video’s volledig opgebouwd uit productbeelden.

Opvallend bij de smartwatch vind ik dat het compleet bestaat uit een ‘floating product’. Apple gebruikt geen beelden van het product in de natuurlijk omgeving: om de pols van een gebruiker. En dat terwijl Apple hun smartwatch als het ‘persoonlijkste apparaat van Apple’ bestempelen. Dat is jammer. Bij de introductie van de iPhone 6 hebben ze dat wel gedaan en dat werkt goed. Een ‘floating product’ wordt gebruikt om technische innovaties te presenteren en scènes waarin de iPhone 6 daadwerkelijk gebruikt wordt, laten zien wat de impact van die innovaties is.

Heeft Apple geleerd van IKEA?

Ik vind van niet. Het voornaamste verschil is dat het hogere management van Apple niet meer in beeld komen. Maar zij doen nog wel steeds de presentatie en dat doen ze met dezelfde tone-of-voice. Ook qua stijl en opbouw is er weinig veranderd. Wat mij wel opvalt, is dat Apple iets genuanceerder is en nu niet zo sterk claimt weer met een revolutie te komen. Misschien was dat ook niet terecht geweest, aangezien het gaat om een 6e versie van de iPhone en een smartwatch waarvan de concurrentie al een tweede generatie introduceert. Vind jij dat Apple geleerd heeft?

Aan de andere kant kan je de vraag stellen: móet Apple dan leren van IKEA’s parodie? Tja, ik denk niet dat het goed is als mensen het gevoel krijgen dat je een trucje aan het uitvoeren bent. Het aantal parodieën op internet is wel een signaal dat mensen dat zo voelen. Aan de aandere kant scoren de Apple-video’s wel miljoenen views op YouTube en krijgen ze altijd veel meer likes dan dislikes. Ook videotechnisch zien de Apple-video’s er altijd erg mooi uit en ze kijken ondanks de lengte wel lekker weg.

Koen van der Donk
Specialist Online Video Marketing bij Playforward

Samen met zijn tweelingbroer speelde hij als tiener in de bekende Kameleon films. Film maken heeft hem daarna niet meer los gelaten. Na zijn studie Bedrijfskunde met Cum laude af te ronden, startten hij samen met zijn broer in 2010 het bedrijf Playforward: specialist in online video. Recent lanceren ze hun tweede bedrijf Animators: specialist in creatieve animaties. Koen ondersteunt opdrachtgevers na oplevering van hun video of animatie met succesvolle online publicatie op website en social media.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Joost

    Geleert??

    Apple leert niet van IKEA. Apple vaart een eigen koers en andere bedrijven leren vooral van Apple.


    16 september 2014 om 15:13
    koen@playforward.nl

    Hoi Joost,

    Absoluut waar dat Apple een voorloper is op vele gebieden.

    Maar om nu te zeggen dat Apple niets meer kan leren… Ik denk dat succesvolle bedrijven een steile leercurve hebben en juist daarom zo succesvol zijn.


    17 september 2014 om 06:45
    bramkoster

    @Joost: oeps, wij hadden even niet goed genoeg ‘geleert’. Aangepast!


    17 september 2014 om 07:49
    Red Feet

    tag-tile ?

    Volgens mij wordt er “tactile” gezegd (=tastbaar / door aanraking)


    18 september 2014 om 09:02
    koen@playforward.nl

    Hi Red Feet,

    Ik zie het inderdaad, dat moet tactile zijn. We gaan het aanpassen.

    Bedankt voor je feedback!


    18 september 2014 om 09:14
    sanneroeling

    @Red Feet @Koen Aangepast!


    18 september 2014 om 09:21
    GreenArtworks

    De meeste video’s doen het helaas niet meer. Wel leuk artikel!


    21 februari 2018 om 21:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!