Heimwee naar vrieskou? Dan ben je winterfit

Holland & Barrett geeft klanten tips om de winter fit door te komen. Ter ondersteuning van de wintercampagne hebben ze een commercial laten maken die de aanstekelijke energie overbrengt van als eerste het ijs op gaan.

24 januari 2024, 14:45 1973 x gelezen

Credits

Bureau: N=5
Creatie: Alex Herwig, Mike Kleijnen
Strategie: Sophie Diepstraten
Account: Monique Bergers, Puck de Mol van Otterloo
Productie: Anna Bosscher
Regisseur: Nick Harmsen
DOP: Daan Bukman
Productiemaatschappij: Since ‘88
Producer: Daan Dagevos
Media: Match My Brand
Verantwoordelijk bij Holland & Barrett: Christa de Wal, Danique Kuiper

Doelstelling

Een roep aan heel Nederland om juist in de winter in actie te komen.

Uitwerking

Uit het persbericht: De campagne is een vervolg op de eerdere zomer- en herfstcampagnes waarin de kracht die de natuur op mensen heeft, centraal staat. In de TVC zien we drie schaatsers die de ijskou trotseren om als eerste het ijs op te gaan. Met als resultaat een aanstekelijke energie. En dat is precies wat H&B haar klanten wil meegeven. Want in de winter zijn mensen vaak geneigd om zich terug te trekken. Onder een dekentje met een kop warme chocolademelk. Maar juist in de koude wintermaanden naar buiten gaan doet ontzettend goed. Holland & Barrett ziet dat klanten steeds meer bezig zijn om juist ook in de winter fit te blijven. Holland & Barrett maakt in haar wintercampagne gebruik van de gezondheidsdoelen van klanten, met als doel hen zo het laatste zetje te geven om de kracht van de natuur te ervaren.

Christa de Wal, Head of Marketing Benelux bij Holland & Barrett: “Bij Holland & Barrett hebben we de missie om iedereen de kracht van de natuur te laten ervaren. Door gebruik te maken van wat de natuur ons biedt, kan je fit de winter door. Zo zijn we ook al een aantal jaren sponsor van de KNSB en partner van natuurijs. Zij weten als geen ander hoe je de kracht van de natuur in je voordeel kan gebruiken.”

Mike Kleijnen, creatief N=5: “Je zag het vorige week toen de vrieskou werd aangekondigd: Nederland lijdt chronisch aan ijskoorts. Hoewel we in de winter het liefst binnen zitten, staan we met vrieskou te popelen om naar buiten te gaan. De natuur in. Het ijs op en met traanogen van de kou schaatsen. Dat kinderlijke enthousiasme geeft alleen de natuur je.”

Oordeel

Ik had geen idee wat Holland & Barrett voor merk is. Dus ik dacht in eerste instantie dat het ging om een kledingmerk dat de collectie warme winterkleding wilde aanprijzen. Toen ik ging zoeken online, bleek dat er overal in het hele land winkels gevestigd zijn van Holland & Barret. In totaal zelfs 1.300 winkels in 16 landen. En ze verkopen dus vitamines, supplementen en andere gezondheid- en verzorgingsproducten. Met deze kennis is het logisch om te bedenken wat de boodschap van de commercial is: met de juiste natuurlijke producten en mindset ga je zonder zorgen in de winter het ijs op.

De aanpak van de commercial doet me denken aan Hornbach. Stoer, mannelijk, ruig en eerlijk. Niet alleen qua visuele aanpak, maar ook qua communicatieboodschap. Net als bij Hornbach wordt er namelijk geen enkel product gepromoot. Je ziet geen aanbiedingen voorbij komen. Het is puur en alleen branding. Met het rotsvaste vertrouwen dat de doelgroep wel weet wat Holland & Barrett bedoelt en waarvoor zij naar de winkel komen.

Kortom, deze commercial lijkt een beetje nietszeggend, maar door de emoties die hij oproept (het gevoel van eindelijk weer het ijs op kunnen) en doordat de doelgroep heel goed weet wat de afzender hiermee bedoelt, staat er alsnog een passende campagne. Wel een heel specifieke, maar die keuze is bewust gemaakt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!