Helft marketeers haalt te weinig ROI door zuinige mediabesteding
Te zuinig en daardoor minder ROI? Auw. Er zijn meer take-outs uit het Nielsen 2022 ROI-report. Aanbevelingen zijn er ook.
Het ROI-rapport van Nielsen (juli 2022) biedt inzichten en aanbevelingen voor adverteerders, bureaus en uitgevers om het rendement op media-investeringen te vergroten. Volgens het rapport besteedt ongeveer de helft van de marketeers niet genoeg aan een kanaal om een maximale ROI te behalen.
Nielsen’s “50-50-50 Gap” stelt dat terwijl er “in 50% van de mediaplannen met een mediaan van 50% te weinig wordt geïnvesteerd, de ROI met 50% kan worden verbeterd door het ideale budget in te zetten”. Naast budgettering levert het ROI-rapport van Nielsen inzichten en aanbevelingen om een hogere ROI te realiseren op meerdere marketinggebieden.
Bron: Nielsen ROI Rapport 2022.
Aanbevelingen
1. Zet in op full-funnel marketing
Merken moeten, stellen de onderzoekers, een evenwichtige strategie nastreven voor zowel initiatieven in de upper als in de lower funnel. Nielsen meldt dat het toevoegen van upper funnel marketinginvesteringen aan bestaande onder- en midfunnel marketing initiatieven een groei in totale ROI oplevert van tussen de 13 en 70%.
2. Investeren in opkomende media
Het is moeilijk voor merken om grote bedragen uit te geven zonder bewijs dat investeringen in nieuwe of opkomende media renderen. “Maar kleine bedragen uitgeven kan het moeilijk maken om te zien of deze media uberhaupt effect hebben.” Nielsen ontdekte dat podcast-advertenties, influencer-marketing en branded content meer dan 70% kunnen opleveren wat betreft geholpen naamsbekendheid en dat de ROI van influencermarketing vergelijkbaar is met de ROI van reguliere media.
3. Groeistrategie voor advertentieverkoop
Uitgevers concurreren niet alleen met de concurrentie in het eigen kanaal, maar ook met andere kanalen. Het vergelijken van kanaal-ROI’s kan helpen bij het bepalen van je prijsstrategie. Het ROI-rapport onthulde verder dat social media 1,7x de ROI van tv opleveren, maar dat sociale media minder dan een derde bedragen van de tv-advertentiebudgetten.
4. Doelgroepmeting
In de VS is slechts 63% van de advertenties op desktops en mobiele apparaten gericht op leeftijd en geslacht. Meer dan een derde van de advertentie-uitgaven missen dus hun doel. Om kansen te benutten en de impact te vergroten, schrijft Nielsen, “moeten adverteerders prioriteit geven aan meetoplossingen die alle platforms en apparaten dekken, met realtime inzichten.”
Over het rapport
“Het ROI-rapport van Nielsen 2022 dient als een gids voor merken, bureaus en uitgevers. In een tijd waarin er meer kanalen dan ooit zijn om het gewenste publiek te bereiken, is het van cruciaal belang dat inzichten over ROI haalbaar en gemakkelijk te begrijpen zijn”, zegt Imran Hirani , Vice- voorzitter President, Media & Adverteerders Analytics van Nielsen. “Merken kunnen het zich niet veroorloven om waardevolle advertenties aan de verkeerde doelgroepen te verspillen.”
Meer weten? Download het rapport dan hier (na registratie). Handig (misschien): er is een onderverdeling gemaakt voor adverteerders, bureaus en uitgevers.