Help! Mijn mobiele zoekverkeer verdwijnt

19 december 2012, 13:10

Hoe met de iOS 6 update zoekverkeer van Google lijkt te verdwijnen

Wie zijn Google Analytics goed in de gaten houdt, en dan specifieke de cijfers over het mobiele bezoek, maakt zich mogelijke grote zorgen over het dalende verkeer vanuit google.com. Om je enigszins gerust te stellen: je bent niet de enige. Afgelopen tijd zag ook ik bij Marketingfacts het mobiele zoekverkeer enorm dalen. Het probleem blijkt te liggen aan de Apple update naar iOS 6, in combinatie met Google.

Toen ik op zoek ging naar de oorzaak kwam ik op deze blog van Econsultancy. In de blog wordt beschreven dat het probleem ligt bij Apple dat sinds de iOS 6 update al de zoekopdrachten uit de Safari browser uitvoert via de beveiligde (HTTPS) versie van Google Search.

Dit resulteert in een zoekverkeer dat niet als zodanig wordt bestempeld, maar in plaats daarvan foutief het label 'direct verkeer' krijgt. Om de schaal van het probleem aan te tonen heeft Dan Barker een gratis Google Analytics Dashboard beschikbaar gemaakt wat je eenvoudig op je eigen website kunt toepasen.

Als ik Dan's dashboard loslaat op Marketingfacts krijg ik een met Econsultancy vergelijkbaar beeld. Kijkend naar het directe- en zoekverkeer zien we dat 52,6% van het verkeer van iOS 5.x vanuit Google kwam. Bij iOS 6 bezoekers ligt deze verhouding compleet anders: van hen lijkt slechts 84% van Google te komen.

Deze verhoudingen zijn vergelijkbaar met Econsultancy. Daar zakte het aandeel Google van 51,3% naar 13,5%.

Hoe zit dit nu precies?

De belangrijkste reden dat Apple zoekverkeer via HTTPS laat lopen is vanwege privacyredenen. Natuurlijk is dit een goede zaak, maar de statistieken zijn binnen Google Adwords wél volledig te gebruiken. De nadelen zijn dus vooral voor de analytics pakketten.

Apple is overigens niet de eerste die op beveiligde verbindingen overschakelt. Meer dan een jaar geleden kondigde Google SSL Search al aan, waarna het in maart bekend maakte SSL Search wereldwijd standaard te maken voor ingelogde gebruikers. In juni dit jaar schakelde Mozilla met de release van Firefox 14 over op Google SSL Search, en afgelopen week maakte Google zelf bekend dat in Chrome vanaf heden alle zoekopdrachten via SSL zullen worden uitgevoerd. Uit onderzoek van Optify blijkte eind november dat 39% van de zoekopdrachten versleuteld is.

De crux van het hele verhaal is dat SSL niet per definitie zorgt voor verlies van alle referrer data. Van desktop SSL zoekverkeer kun je ook niet in Analytics ook niet zien waarop zij gezocht hebben, maar Analytics markeert het wel degelijk als Google verkeer. Er is dus meer aan de hand.

Mobiel vs. desktop

Wat blijkt nu? Google SSL Search werkt niet hetzelfde voor mobiele browsers als voor normale webbrowsers, zo stelde Search Engine Land vast. De mobiele versie verstuurt in tegenstelling tot de normale versie helemaal geen referral informatie door. Geen zoekwoorden, maar dus ook geen bronvermelding. Hierdoor wordt verkeer vanuit Google in de 'direct verkeer' prullenbak gegooid.

Maar waarom dit onderscheid? SEL vroeg het na bij Google, die stelt dat het een snelheidsissue is:

If you go to google.com on most mobile web browsers today, you don’t get SSL. Currently there’s significantly more latency for SSL connections on mobile devices that we believe creates a poor user experience, so we’re looking into the best way to make HTTPS connections faster on mobile devices. That’s why we don’t yet show personal results on mobile, either. For now, SSL Search on desktop continues to be a leader for offering more secure searches, which other major search engines don’t offer in any form.

For the web browser on iOS 6 with SSL on by default, our web servers don’t yet take that fact into account. We’re investigating different options to address this issue.

Google zelf was niet op de hoogte of in ieder geval voorbereid op de keuze van Apple om mobiel zoekverkeer via SSL te laten lopen. Om weer zicht te krijgen op mobiel zoekverkeer van iOS 6 gebruikers zit er waarschijnlijk dus niks anders op dan te wachten tot Google met een fix komt.

Afbeelding: Kevin Dooley (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tom Heitbrink

    Daar zakte het aandeel Google van 51,3% naar 86,5%.

    Dalen naar een hoger percentage ?

    Daarnaast vreemde opmerking dat het aan Apple zou liggen, terwijl de verdere analyse aantoont dat google de gegevens die het via mobile ssl ontvangt, anders behandeld.


    22 december 2012 om 14:06
    DannyOosterveer

    Hi Tom,

    Dankje voor je reactie. Was een tikfout, ik bedoelde 13,5%, heb het net in de tekst aangepast.

    Het is maar net hoe je het ziet. Technisch ligt het wel bij Google, maar het is ook wel duidelijk dat Google zelf aangeeft voor mobiel nog geen SSL te gebruiken (het kan wel, maar niet aanbevolen).


    22 december 2012 om 18:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!