Het belang van aandacht: zo verdien je het
Boekrecensie ‘Aandachtsmarketing’
Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: ‘Aandachtsmarketing’ van Klaas Weima, over aandacht als marketingmiddel: hoe het te krijgen, verdienen én in te zetten.
Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Welk soort marketing moet ik me voorstellen bij aandachtsmarketing? Misschien heb ik iets gemist, maar dit ben ik in alle marketingopleidingen nog niet tegen gekomen. Tijdens het lezen van het boek ‘Aandachtsmarketing’ merk ik vrij snel dat aandacht eigenlijk meer een marketingcommunicatie-topic is dan pure marketing. Zonder aandacht is communiceren nutteloos.
Aandachtstrekkers
Auteur Klaas Weima komt in het eerste gedeelte van het boek met een handige indeling hoe aandacht getrokken kan worden. Dit doet hij aan de hand van zes zogenaamde aandachtstrekkers; hulp, emotie, status, nieuw, inclusie en beloning. Deze worden uitvoerig beschreven (zie ook de blogreeks op Marketingfacts). Met behulp van voorbeelden wordt getoond hoe deze in de praktijk worden gebruikt. Het maakt me enthousiast over in ieder geval dit deel van het boek, want het geeft mooie handvaten voor contentmarketing, met name om ook relevant voor je doelgroep te blijven.
“Het leidt je door het hele proces van merkontwikkeling heen”
In het tweede gedeelte van het boek wordt de zogenaamde ‘Earned Attention Canvas’ geïntroduceerd, een model dat moet leiden tot merkontwikkeling en de daarbij behorende communicatie. Op zich een handige tool. In het boek wordt de tool stap voor stap uitgebreid uiteengezet. Prima materiaal als je aan het begin van een dergelijk proces staat en nog niet veel ervaring hebt met het opzetten van een merk. Het leidt je door het hele proces van merkontwikkeling heen. Voor de meer ervaren marketeer bevat het weinig nieuwe inzichten. Daarom was het eerste gedeelte van het boek voor mij waardevoller als aanknopingspunt voor online marketing, en dan met name voor het creëren en uitzetten van content.
Het boek is lekker vlot geschreven en leest, mede door veel interviews met marketeers, echt prettig weg. De theorie is ook duidelijk uiteengezet en voorzien van voldoende aansprekende voorbeelden. Voor de marketeer die voor de uitdaging staat om een merk op poten te zetten, is het een prima boek waaraan zij of hij zeker iets aan heeft.
Aandachtsmarketing
Auteur: Klaas Weima
EAN: 9789492528407
Uitgever: S2 uitgevers
Eerste druk: 2019
Trefwoorden: content, online, internetmarketing, branding, merkontwikkeling, marketingcommunicatie
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl