Het belang van Facebook voor de uitgeefindustrie

25 april 2014, 07:29

Hoe Facebook met FB Newswire en wijzigingen in EdgeRank sterk inzet op nieuws

Ondanks het inmiddels door velen verafschuwde EdgeRank, waardoor het organisch bereik tot in de diepste krochten van de Facebook-servers is gedaald, blijft Facebook ontzettend belangrijk voor uitgevers. Sterker nog: als publisher profiteer je juist van deze veranderingen aan het algoritme. Updates met nieuws(waarde) krijgen voorrang in de newsfeed, omdat ze actueel zijn en dus relevanter voor de fanbase van Facebook. Het belang van Facebook is evident. De Correspondent merkt dat ook: de helft van de bezoekers komt via Facebook. Ze stellen dan ook dat “voor elke website die wil groeien, Facebook onmisbaar is”. Dat heeft ook te maken met het gisteren aangekondige FB Newswire, het nieuwe nieuwsplatform van Facebook in samenwerking met Storyful.

The agency will use an algorithm to find popular and breaking news stories on Facebook in categories like sports, entertainment, tech and politics. Storyful will then follow up on these stories using human verification from its journalism team before surfacing that content on FB Newswire.

(Bron: Mashable)

De wijzigingen van de afgelen maanden bleken al een koerswijziging van Facebook. In augustus 2013 werd het mogelijk om posts te embedden in websites en ook de trending topics (nog niet beschikbaar in Nederland) zijn gevolgen hiervan. Als klap op de vuurpijl lanceerde Facebok Paper, dé nieuwsapp van Facebook. Ook de recente aanname van Liz Heron, voormalig journalist van de Wall Street Journal, is een teken aan de wand. Nieuws krijgt dus voorrang. Ook dit is goed te zien in de analyse van EdgeRankChecker:

Facebook geeft zelf in haar News Feed FYI van eind december aan:

People use Facebook to share and connect, including staying current on the latest news, whether it’s about their favorite celebrity or what’s happening in the world. We’ve noticed that people enjoy seeing articles on Facebook, and so we’re now paying closer attention to what makes for high quality content, and how often articles are clicked on from News Feed on mobile. What this means is that you may start to notice links to articles a little more often (particularly on mobile).

Uit onderzoek van Shareaholic onder meer dan 300.000 websites blijkt ook dat Facebook de nummer 1 verkeersbron is:

Bouw – bereik – betrek

Voor Marketingfacts heeft Facebook een groot aandeel in het verkeer naar het platform. Sterker nog: het is na Google en direct verkeer de 3e verkeersbron. Zo’n 14 procent van het bezoek hebben we aan het plaatsen van links te danken.

Uiteraard is dit niet van de ene op de andere dag gekomen. We zijn een aantal jaar geleden begonnen met het bouwen van een fanbase (waarbij we onlangs de 40.000 zijn gepasseerd). Het geintje waarbij Marketingfacts als platform was overgestapt naar Facebook heeft in februari 2012 een leuke boost opgleverd. Belangrijker is echter dat we toen Facebook écht serieus in zijn gaan zetten: het plaatsen van de juiste content op de juiste tijd.

Het blijft regelmatig herijken wat onze fans leuk en niet leuk vinden, maar gelukkig weten ze ons overigens ook te vinden: de inbox stroomt dagelijks over met inhakers en linktips. De dagelijkse struggle blijft: wanneer zit de fan te wachten op een link of inhaker? En welke blogposts komen vervolgens in aanmerking. Dit maken we overigens meetbaar met Google UTM-links. Hierdoor is goed te meten hoeveel effect een update heeft. Nogmaals: we zien een duidelijke stijging in organisch bereik van links.

ABC News

Een ander voorbeeld is ABC News – dat binnen 12 maanden van 1 naar 3 miljoen fans ging. Ze zien Facebook niet zozeer als marketingplatform, maar als kanaal waar ze fans informeren en helpen de wereld en toekomst anders te bekijken:

We’ve focused not only on posting stories that we know are highly shareable, but also on finding more social angles for the news that people need to know. We’ve always viewed Facebook and social media not as marketing platforms, but as editorial channels to inform and empower users to change the world and their future. And I think the response to that is showing in growth across our accounts.

Het is duidelijk dat verhalen die afgestemd zijn op de doelgroep helpen om het bereik van Facebook te vergroten. En uiteraard helpt het om de content zo te plaatsen, dat het opvalt en past bij het profiel van je fans. Techcrunch schreef hier een goed artikel over: ‘The Filtered Feed Problem‘.

Zet Facebook in als nieuwskanaal

Het dumpen van links werkt niet, het regelmatig duiden van content op het platform in de vorm van een link met korte analyse werkt wel. Bij Marketingfacts werken we de komende tijd aan het optimaliseren van de links op Facebook, zodat het verkeer vanuit Facebook op peil blijft met de groeiende bezoekersaantallen van Marketingfacts. Tip: plaats links als échte links, zoals Facebook ‘voorschrijft‘. Met alle wijzigingen van de afgelopen maanden scoor je hier het beste bereik mee.

Aljo Hartgers
Eigenaar van De Podcasters | Contentstrateeg | Docent HAN | Eigenaar bij De Podcasters

Eigenaar van Full Service podcastproductiebedrijf De Podcasters in Arnhem. We maken podcasts van Concept tot oor van de luisteraar.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!