Het doel van je webwinkel
Afgelopen week heb ik voor Nederland Verdient Online op de week van de ondernemer gestaan. Op deze beurs heb ik erg veel ondernemers gesproken die een webwinkel willen starten. Deze ondernemers willen inspelen op de online kansen. Echter, wil een ondernemer online slagen, dan is het van belang dat hij of zij goed nadenkt over het doel van de online onderneming. Wanneer je een duidelijk doel voor ogen hebt, zul je handelen naar gelang het doel en zal de webwinkel sneller het gewenste rendement opleveren. In deze blogpost zet ik drie doelen van een webwinkel uiteen: extra kanaal, prijsvechter en nicheproduct.
Online kansen
De online consumentenbestedingen zijn afgelopen jaar gestegen zijn naar 9 miljard euro. Een groei van 9 procent ten opzichte van 2010. Verder blijkt uit recent onderzoek van McKinsey dat internet een belangrijke rol speelt om een onderneming te laten groeien. Ondernemers die gebruikmaken van het internet blijken zelfs gemiddeld twee keer sneller te groeien dan ondernemers die hier niet gebruik van maken. Veel ondernemers spelen hier op in door een webwinkel te starten. Maar wat is het doel van je webwinkel?
Doel 1: Extra kanaal
Een eerste mogelijke doel is dat de webwinkel functioneert als een extra kanaal. Met dit doel zorg je ervoor dat de diepte en het breedte van het assortiment zowel on- als offline zichtbaar is voor een brede doelgroep. De webwinkel is representatief (visitekaartje) voor de (offline) winkel. Naast het werven van nieuwe klanten met een online winkel zorgt een webwinkel met dit doel ervoor dat er ook klantbinding plaats kan vinden. Een online onderneming speelt in op de crosschannel-koper. Om het extra kanaal te promoten kan gebruik worden gemaakt van de bestaande (offline) winkel. Zo kan de webwinkel via mobiel in de winkel worden geraadpleegd wanneer bijvoorbeeld een jurkje niet in de juiste maat in het rek hangt maar wel op de webwinkel beschikbaar is. Houdt er rekening mee dat een brede webwinkel lastiger vindbaar is in de “gratis” zoekresultaten van Google.
Een voorbeeld van een ‘traditionele’ onderneming die een extra kanaal is gestart is vulpennen.nl.
Doel 2: Prijsvechter
Naast een extra kanaal kan de webwinkel functioneren als een prijsvechter. Je biedt goedkopere prijzen aan dan een “traditionele” winkel. Webwinkels die functioneren als prijsvechters hebben vaak een goedkoper karakter en zijn vaak te vinden in de vergelijkingsites, zoals beslist.nl en Google Shopping. De webwinkelier zorgt ervoor dat er continu lage prijzen worden aangeboden voor de producten waar consumenten gericht naar op zoek zijn.
Doel 3: Niche webwinkel
Om goed te scoren in de natuurlijke (organische) zoekresultaten van zoekmachines kiezen steeds meer ondernemers er voor om een niche webwinkel te starten. Deze webwinkels zijn gestart vanuit de mogelijkheid om goed vindbaar te worden in de natuurlijke zoekresultaten van een webwinkel. Voor (offline) winkels kan dit ook een mogelijkheid zijn. Immers zij hebben al de achterkant van een potentiele webwinkel (leveranciers, fulfilment en logistiek) beschikbaar. Door een type product uit het assortiment te kiezen en deze op een webwinkel te plaatsen kan deze webwinkel goed vindbaar worden in Google. Echter, de webwinkel zal dan niet functioneren als een visitekaartje voor de (offline) winkel.
Voorbeeld van een niche webwinkel: luiertas winkel
Waarom is het doel van een webwinkel belangrijk?
Het is belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben wanneer je een webwinkel start. Dit zorgt ervoor dat je de verwachtingen, zoals aantal bezoekers en verkopen op de juiste wijze managed. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je de juiste marketing kanalen gaat inzetten die van belang zijn om het gewenste rendement uit de webwinkel te halen.
Credits afbeelding: GIANTsqurl (cc)