Het geheim achter het enorme succes van Voetbalzone.nl op Facebook

6 mei 2014, 05:00

Wat kunnen andere uitgevers en merken hiervan leren?

Er is de laatste tijd veel te doen over het organische bereik van pagina’s op Facebook. Door recente veranderingen zien veel bedrijven dit bereik dalen en zijn ze steeds meer aangewezen op advertenties om het bereik te vergroten. Geheel tegen deze trend in is er een aantal merken dat zich hier aan weet te ontworstelen. Zijn zien juist het bereik en het aantal fans alleen maar toenemen. Een goed Nederlands voorbeeld hiervan is Voetbalzone.nl: niet alleen de grootste sportwebsite van Nederland, maar ook enorm succesvol op Facebook. Met dagelijkse duizenden likes en shares op hun berichten en verwijzend verkeer naar hun site. Hun advertentiebudget: exact nul euro.

Het ontstaan van Voetbalzone.nl

Om het geheim van Voetbalzone.nl op Facebook te achterhalen, heb ik een interview met oprichter Thijs Freriks. Vanuit zijn kantoor heeft hij uitzicht over de Amsterdamse Zuidas en de velden van AFC en vertelt hij over het ontstaan van Voetbalzone.nl en hun werkwijze voor Facebook. Thijs zette Voetbalzone.nl in 2001 op terwijl hij stage liep als systeembeheerder bij Arcadis. Tijdens die stage kwam hij erachter dat internetontwikkeling hem meer lag en begon hij Voetbalzone.nl.

Dit project groeide hard en in 2005 zegde hij zijn baan bij Arcadis op om zich fulltime bezig te houden met het doorontwikkelen van de site. Dat lukte goed, want anno 2014 heeft de site een redactie van 7 man en zijn ze uitgegroeid tot de grootste sportwebsite van Nederland met meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per maand. Dit wekte de interesse van het internationale mediaconglomeraat Perform Group, dat de site in 2013 overnam. Voeltbalzone.nl is op dit moment na NU.nl en MSN.nl de grootste Nederlandse uitgever op Facebook en heeft een van de meest interactieve pagina’s van Nederland. Thijs geeft me tijdens het interview inzage in de werkwijze en aanpak van Voetbalzone.nl op Facebook.

Voetbalzone.nl op Facebook: 163.000 fans

De pagina van Voetbalzone.nl bestaat sinds 2011, maar ze zijn pas sinds begin 2012 echt actief op Facebook. Ondertussen hebben ze ruim 163.000 fans en dagelijks genereren hun updates duizenden likes, shares en comments waardoor ze maandelijks honderdduizenden Facebook-gebruikers bereiken. Ter illustratie: onderstaande update kreeg bijna 20.000 likes en bereikte bovendien meer dan 1,2 miljoen (!!!) gebruikers.

Facebook zorgde ook voor veel meer verwijzend verkeer naar de website en werd zodoende een belangrijke verkeersbron. Om dit allemaal te bereiken, hoefde Voetbalzone.nl verrassend genoeg nooit te adverteren op Facebook. Ze gebruikten daarentegen het verkeer op hun eigen site door deze op diverse manieren te verwijzen naar de Facebook-pagina. Maar het echte geheim achter hun succes en groei is hun ijzersterke contentstrategie: deze zorgt naast de interactie met de huidige fans voor een groot viraal effect en continue aanwas van nieuwe fans.

Maar wat doen zij dan precies zo goed?

De redactie is verantwoordelijk, er is geen apart social mediateam

De grote kracht van Voetbalzone.nl is dat alle updates worden verzorgd door hun eigen redactie. Er is geen aparte verantwoordelijke voor de content op de socialmediakanalen. Er zijn wel richtlijnen opgesteld waaraan Facebook-content moet voldoen en men kijkt welke updates goed werken. Maar uiteindelijk bepalen de redactieleden zelf wat er geplaatst wordt. Iedere maand ontvangt elk redactielid een overzicht hoe goed diens updates hebben gepresteerd. Dit in termen van interactie (likes, comments en shares) en verkeer, waardoor ze steeds beter inzicht krijgen wat wel en niet werkt. Ze leren zo van zichzelf, maar ook van de andere redacteuren.

De redacteuren monitoren de gehele dag de stroom van binnenkomend nieuws van binnen- en buitenlandse bronnen en selecteren zelf wat geschikt is om op Facebook te plaatsen. Ook gebruiken ze de updates van andere pagina’s als inspiratie. Voetbalzone.nl plaatst om de 2 à 3 uur een nieuwe update op de pagina. De tijd die de redacteuren hieraan kwijt zijn, is heel beperkt, omdat het een integraal onderdeel is geworden van hun (reguliere) redactiewerk. Het selecteren, creëren en plaatsen van de updates kost daardoor slechts enkele minuten extra werk. En doordat ze goed monitoren wat wel en niet werkt (en zich daardoor als het ware zelf opleiden), worden ze hier ook steeds beter in.

Waar bestaat de content van Voetbalzone.nl op Facebook uit?

Zoals gezegd werken de redacteuren met centraal opgestelde richtlijnen, maar zijn ze vrij om daarbinnen zelf keuzes te maken. Als je de content van Voetbalzone.nl analyseert zie je dat deze uit de volgende succesvolle thema’s bestaat:

Actualiteit/Breaking News

Zeker niet alle artikelen worden doorgeplaatst via Facebook, de redactie maakt hieruit een selectie. De echte ‘breaking nieuwtjes’ worden wel altijd op Facebook geplaatst.

Humor

Humor werkt, zeker op Facebook. Zo simpel is dat en Voetbalzone.nl weet dit.

Nostalgie

Het voorbeeld van de update hierboven scoort zo goed, omdat het voor ieder jongentje dat vroeger op straat voetbalde direct een gevoel van herkenning oplevert. Voetbalzone.nl doet dit vaker en plaatst vaker een update die nostalgie opwekt.

Opmerkelijk nieuws

Video’s en foto’s van acties, opmerkelijk nieuws en doelpunten die je gezien móet hebben.

Supporter van de dag

Mannelijke voetballiefhebbers waarderen mooie vrouwen. De supporter van de dag is dan ook een zeer populair onderdeel.

Dagelijkse fotospecials

Dagelijks publiceert Voetbalzone.nl een fotospecial op hun site. Deze kondigen ze aan op hun Facebook-pagina. Deze updates genereren minder interactie in de vorm van likes en shares, maar wel bijzonder veel verkeer naar hun site.

Taal van de doelgroep

Wat daarnaast opvalt, is dat updates in de taal van de doelgroep geschreven zijn. Ze schuwen termen als LOL, WTF , gru-we-lijk en Eindbazen zeker niet. Iets wat logischerwijs zeer goed gewaardeerd wordt door de fans.

Een goede mix tussen links, video’s en foto’s

Wat opvalt, is dat ze een goede mix hebben van content die leidt naar hun eigen site en content die vooral bedoeld is om interactie op Facebook te genereren. Veel uitgevers maken de fout alleen links naar de website te plaatsen, iets dat ten koste gaat van de interactie en het bereik van de Facebookpagina.

Voetbalzone.nl heeft social DNA

Voetbalzone.nl bewijst dat het heel goed mogelijk is om zonder te adverteren enorm goede resultaten te behalen op Facebook. Hun geheim:

  • Geen apart social mediateam, redacteuren van de site zijn ook verantwoordelijk voor de content op Facebook. Hierdoor is Facebook geïntegreerd in hun dagelijkse werkzaamheden.
  • De redacteuren ontvangen geregeld feedback over wat wel en niet scoort op Facebook waardoor ze leren en steeds beter worden.
  • Een heldere en duidelijke contentstrategie gebaseerd op verschillende thema’s, geschreven in de taal van de doelgroep en een goede mix tussen links, foto’s en video’s.

Hiermee is Voetbalzone.nl een uitstekende voorbeeld van een organisatie met ‘social DNA’ (zoals EdgeRankchecker het noemt). Hierdoor behalen ze betere resultaten op Facebook dan merken die dit niet hebben. Social DNA lijkt onontbeerlijk voor organisaties die vandaag de dag succesvol willen zijn op Facebook en social media.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Lars Maat

    Maar wat is hun verdienmodel dan? Als ze er met 7 man fulltime aan werken moet er toch een verdienmodel zijn?


    6 mei 2014 om 05:44
    Joey

    @ Lars,

    Wat dacht je van alle advertenties?


    6 mei 2014 om 07:00
    NP

    Als je kijkt op de website zie ik direct een aantal advertenties wat zeker geld oplevert met 2 miljoen bezoekers per dag.

    Daarnaast zullen ze op de Facebook pagina ook vast af en toe iets van reclame posten…?


    6 mei 2014 om 07:10
    Peter Veldwijk

    Het staat ook op hun Facebook-pagina: http://www.voetbalzone.nl was in 2013 met 205 miljoen bezoeken, 33 miljoen unieke bezoekers en 1,15 miljard pageviews weer de meest bezochte voetbalwebsite van NL

    Ik kijk een paar keer dag op hun website en de app mag er ook zijn.


    6 mei 2014 om 07:11
    Sem

    Voetbalzone is inderdaad succesvol. Maar de content is bijna allemaal weggeplukt van anderen. Morgenochtend staan alle relevante quotes uit de Voetbal International van die dag al op hun website terwijl het tijdschrift bij mij nog niet eens op mijn deurmat ligt.

    Hetzelfde op de diverse social media kanalen. Wanneer bijvoorbeeld @TSbible iets post, staat 5 minuten later dezelfde post vertaald in het Nederlands op de pagina van voetbalzone. Maar verwijzingen of retweets voor deze leuke content gebruiken ze niet bij voetbalzone.

    Daarnaast plaatsen ze tegenwoordig geen youtube video’s en vines meer direct op Facebook, maar op hun website. Wat zeer gebruiksonvriendelijk is.

    Het geheim achter het succes is denk ik meer om een website te hebben waarop je al het nieuws verzamelt van andere website, maar dat het nog net niet tegen content stelen aan zit.


    6 mei 2014 om 07:22
    Mark

    Jullie vergeten wel te vermelden dat de redactie alle posts verwijdert die minder dan een bepaald aantal likes opleveren.


    6 mei 2014 om 07:24
    Jpr

    Ik kijk er allang niet meer op omdat ze zoals zojuist genoemd inderdaad alle content stelen, er is vrijwel geen OC. Ook is het een beetje een voetbalsite voor het gepeupel dat het leuk vindt om elkaar uit te schelden onder foto’s, er is weinig interessants aan de reacties (maar dat is tegenwoordig bij iedere pagina zo aangezien de reacties bij andere pagina’s bestaan uit het taggen van vrienden ipv het linkje doorsturen).


    6 mei 2014 om 08:05
    Victor

    “….zegde hij zijn baan op…”


    6 mei 2014 om 17:08
    Bart en Jurjen

    @Sem, Mark en Jpr: bedankt voor julie aanvullende informatie. Die gebruikerservaring maakt het beeld completer.

    @Peter:

    Dank je voor het delen van deze case. Ik zou graag nog wat meer achtergrondinformatie hebben waar we van kunnen leren.

    Bijvoorbeeld: hoe is de community in de loop van de tijd gegroeid? Hoe hebben grote evenementen als toernooien bijgedragen aan het succes en welke inspanning was daar vanuit community management voor nodig? Hoe actief zoekt de redactie zelf de interactie met de fan op? En hoe zit het met de concurrentie van andere community’s? En journalisten/redacteuren hebben in onze ervaring een heel ander DNA dan social savvy community managers. Met het leerffect van de statstieken alleen ben je er niet.

    Hopelijk kun jij of Thijs hier nog wat licht op schijnen?


    14 mei 2014 om 10:40
    Peter Minkjan

    Bart en Jurjen,

    die informatie kan ik je niet geven puur omdat ik die niet bezit. Alleen Voetbalzone heeft die informatie.

    Groeten,

    Peter


    14 mei 2014 om 11:12
    Marilu

    “Words are ev1Y8thing.&#y22e;rou are so right.I am back to editing my 377 pages of words and it feels good. I am also immersed in a happy headache I’ve imagined for years and realizing now. My 3 words this year? Now We LiveNow- do it now, later is over-rated and uncertainWe- wrap myself up in we, usLive- fully aware of the life I am living, living it allSpot on post.


    12 juli 2016 om 01:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!