Het geheim van contentcreatie

16 februari 2016, 12:00

Nee. Dit wordt geen blog met vijf tips om betere teksten te schrijven of een opsomming van de laatste trends en weetjes op het gebied van contentcreatie. Google erop los en volg de juiste Twitteraccounts als je daar nu naar op zoek bent. Er is genoeg en je vindt genoeg. Ik sla dit keer zo’n top vijf over en ontrafel het geheim van contentcreatie. Of toch niet?!

Contentcreatie moeilijk?

Ik merk dat we soms op zoek zijn naar ‘het geheim’. Soms zijn we bang dat iets niet aanslaat of weten we niet meer hoe of waar te beginnen. Om contentcreatie wat makkelijker te maken kun je natuurlijk een contentstrategie en contentmarketingplan maken. Maar daarmee heb je nog niet die ene video gemaakt die viraal gaat. Of een Facebook-bericht dat de gewenste interactie oproept. Wat zorgt er nou echt voor dat je kwalitatieve en relevante content maakt? Wat is het geheim van content die authentiek en van toegevoegde waarde is?

Doel, doelgroep en verwachting

“We moeten iets doen met storytelling”, “We moeten iets doen met SnapChat”, maar is dat waar je publiek op zit te wachten? Als je content realiseert voor organisaties moet je flexibel zijn. Dan moet je weten wat de laatste ontwikkelingen zijn en nieuwe technieken kunnen toepassen.

Toch slaan we vaak de basis over die zo essentieel is voor pakkende content. Wie of wat is de doelgroep en welke verwachtingen hebben je lezers en kijkers? Welke boodschap en welk doel heeft elke campagne en elke contentuiting? Content creëren “omdat je er iets mee moet” is niet de meest effectieve strategie. Het gaat er niet om dát je wat creëert, maar juist om wát je creëert.

Breng je doelgroep niet in verwarring

Neem het merk Audi, dat het belangrijkste doel van het eigen Instagram-account uit het oog verloor toen het de nieuwe A3 sedan wilde promoten via dat kanaal. Ze hadden een creatief idee, maar dat bracht hun doelgroep helaas in verwarring. Zoals uit volgend screenshot blijkt verwachtte de doelgroep zeker niet de hipsters van de #paidmydues-campagne te zien:

Op je bek gaan

Bij contentmarketing- en creatie draait het om doen, vallen en weer opstaan. Je gaat op je bek en krabbelt weer op. Zelfs de grootste merken met een marketingbrein en communicatieteam achter zich. Juist door fouten te maken, leer je je doelgroep het beste kennen, zoals Audi heeft gedaan.

Fouten maken is niet het enige dat bij contentcreatie komt kijken. Ook lef en durf nemen een belangrijke plaats in. Een voorbeeld dat dit illustreert is eind augustus 2015, toen Burger King op een originele manier een vredesoffer bracht aan McDonald’s in de vorm van de McWhopper.

“Burger King sluit vrede met McDonald’s”

Burger King toonde lef toen het bedrijf in de New York Times en Chicago Tribune rivaal McDonald’s opriep tot vrede. Het betrof een campagne gekoppeld aan de Internationale Dag van de Vrede op 21 september 2015. Het idee was om gezamenlijk een burger te creëren en deze op de Internationale Dag van de Vrede aan te bieden: de McWhopper. Mensen hoefden er niet voor te betalen, maar zouden worden gevraagd op een tray te schrijven met wie ze vrede willen sluiten met de hashtag #settlethebeef.

Burger King heeft er natuurlijk veel aanvullende content voor ontwikkeld, waaronder deze video

De reactie van McDonald’s die daarop volgde zou je ook als lef kunnen bestempelen, want de CEO van de burgergigant wees het aanbod af. Hij reageerde koeltjes en op trotse wijze, wat op Social Media niet door iedereen werd gewaardeerd:

Het laat zich raden dat er op sociale media veel rumoer rondom de actie van Burger King (en de reactie van McDonald’s) ontstond. Een aantal andere hamburgerketens haakten er slim op in. Een gedurfde zet van Burger King!

Laat je niet gek maken

Ik hoop dat contentcreatie voor jou geen doel op zich is. Laat je niet gek maken en ondersneeuwen door vaktermen en trends. Sommige ontwikkelingen zijn heel waardevol en vernieuwend, maar uiteindelijk draait het om de meerwaarde die je de lezers of kijkers biedt.

Hoe je alles noemt en plant, maar ook welke modellen en strategieën je inzet, is volledig aan jou. Elke contentmarketeer trekt z’n eigen plan. Als je maar nooit de focus op de eerder genoemde meerwaarde uit het oog verliest. Daar ontkom je bij contentcreatie niet aan, hoe ingewikkeld je het ook vindt of maakt.

Zonder passie, geen kwalitatieve content

Het geheim van het creëren van kwalitatieve content bestaat niet. Waar het op neer komt is passie voor je vak. Wat het een stukje makkelijker maakt is een contentmarketingplan gekoppeld aan een strategie. Laat dit alleen nooit ten koste gaan van je creativiteit en spontaniteit.

Wat je nog meer helpt is om vooraf aan de creatie altijd de doelgroep (publiek), de verwachting, boodschap en doel voor die specifieke uiting uiteen te zetten. Juist ook bij de ongeplande ad hoc-berichten.

En verder? Een flinke dosis lef: niet bang zijn om fouten te maken of onderuit te gaan. Geen geheimen of hogere wetenschap dus, maar een hart onder de riem!

Marloes Karman
Senior contentmarketeer bij Adwise Internetmarketing

Marloes Karman is senior contentmarketeer bij Adwise Internetmarketing. Ze houdt zich bezig met online content in de breedste zin van het woord. Marloes is niet alleen copywriter, maar geeft ook advies over Social Media-content en de inhoud van websites. Denk aan websitestructuur, contentmarketingstrategieën en -plannen. Marloes geeft regelmatig trainingen in copywriting, blog- en contentmarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!