Dit is het geheim van Facebooks nieuwe algoritme

30 juni 2016, 11:00

Waar de content die personen zien ‘echt’ op gebaseerd is

Het grootste geheim en tegelijk het meest wonderbaarlijke mechanisme is toch wel het algoritme van Facebook. Als bedrijf en persoon wil je er graag invloed op hebben. Gisteren is Facebook naar buiten getreden met een aantal factoren waarop hun algoritme is gebaseerd.

Facebook’s newsfeed values

Facebook is gisteren naar buiten getreden met zijn ‘News Feed Values’. Hierin wordt beschreven waar het algoritme op gebaseerd is en welke factoren van invloed zijn op de content en de personen die je te zien krijgt in je tijdlijn. Facebook geeft aan dat de tijdlijn een combinatie is van vrienden en familie, informatieve posts en entertainment. Een kleine aanpassing die zij nu maken zorgt ervoor dat er meer updates van vrienden en familie boven in je tijdlijn staan. De rest volgt daaronder. De volgorde wordt gebaseerd op de acties van de persoon zelf.

De tijdlijn beïnvloeden doe je zo

Volgens Facebook beslissen gebruikers zelf wat zij zien in hun tijdlijn: Facebook rangschikt dit alleen. Hoe doen gebruikers dat? Op de volgende manieren kunnen personen hun voorkeuren laten blijken:

  • Berichten liken, delen of reageren op berichten
  • Optie als eerste weergeven inschakelen bij pagina’s en personen
  • Advertenties markeren als nuttig
  • Berichten rapporteren of verbergen
  • Pagina’s en personen ontvolgen
  • Advertenties verbergen

Daarnaast wordt ook bijgehouden hoelang een persoon naar een video kijkt en hoelang het duurt voordat een persoon weer terugkeert naar Facebook nadat diegene heeft doorgeklikt naar een artikel of website. Hoe langer je weg bent, hoe relevanter het wordt beschouwd.

Gevolgen voor bedrijven?

Als je de News Feed Values zo leest, is er niks nieuws aan deze voorwaarden. Alleen wordt er nu nog meer aandacht geschonken aan de updates van vrienden en familie. Dit heeft enkel gevolgen voor bedrijven die weinig interactie hebben met hun fans. Bedrijven die veel likes, reacties en shares hebben, merken weinig van deze kleine aanpassing.

Ik vermoed dat Facebook met deze openlijkheid begrip wil kweken vanuit het bedrijfsleven en wil laten zien dat de gebruiker de touwtjes in handen heeft. Facebook zegt bedrijven hiermee aan te willen moedigen om door te blijven gaan met het maken van relevante content.

“We encourage Pages to post things that their audience are likely to share with their friends.”

Daarnaast zal de bekendmaking te maken hebben met het feit dat Facebook er laatst van beschuldigd werd hun trendingtopics op politieke onderwerpen te sturen. Medewerkers zouden bepaalde politieke onderwerpen trending maken, zodat conservatief getint nieuws uit de trendingtopics verdween. Facebook ontkent dit. Met deze ‘values’ wil Facebook vermoedelijk laten zien dat ze de content van onder andere de trendingtopics niet zelf in de hand hebben.

Wat denken jullie?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Rianne

    Leuke blog! Staat een klein foutje in eerste alinea: zort i.p.v. zorgt.


    30 juni 2016 om 15:26
    thomasvanmanen

    @Rianne,

    Gefixt! Dank je Rianne.


    30 juni 2016 om 15:31
    Freerk

    Interessant! Op zich geen nieuws maar vooral een bevestiging van hetgeen waar we ons op kunnen focussen. Bedankt voor de blog 🙂


    4 juli 2016 om 13:27
    Linda

    Ja dat is vervelend, ik hoop maar dat we er zelf invloed op kunnen uitoefenen, wanneer we dit wensen.

    Ook in het bedrijvengedeelte bij ‘Paginaoverzicht’ is het een rommeltje, alles staat hier door elkaar en is niet te beinvloegen. Enorm irritant.


    5 juli 2016 om 22:19
    DannyOosterveer

    Ik had met “het geheim van het algoritme van Facebook” wel op iets meer gehoopt dan “als je de News Feed Values zo leest, is er niks nieuws aan deze voorwaarden” 🙂


    26 juli 2016 om 16:09
    Jan

    Wat ik denk? Nee, ik WEET dat je not even close bent met je conclusie/bewering. ‘In het echt’ is de beïnvloeding (en algoritmegebruik hiertoe) vele malen worse. (Ik studeer nieuwe media aan een universiteit).


    16 december 2017 om 21:06
    bramkoster

    @Jan: dat is een stoer statement, zeker van een student. Maar heb je er ook wat onderbouwing bij?


    17 december 2017 om 08:38
    alicekaal

    Hoi Jan,

    Ondertussen is deze blog alweer 1,5 jaar geleden. Er is alweer zoveel veranderd aan het algoritme. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je studie! Zou mooi zijn als je later ook blogs kunt schrijven om je kennis te delen, want zo te zien heb je daar behoefte aan 😉

    Fijne dag!


    18 december 2017 om 08:51
    Aloka Liefrink

    Zéér boeiend statement!


    17 februari 2018 om 12:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!