Wat is het geheim achter het succes van Swapfiets?

Hoe een leenfiets met blauwe band de traditionele fietsenmarkt op z’n kop zet

Wat is het geheim achter het succes van Swapfiets?

Van Leeuwarden tot Antwerpen: het stikt plotseling van de fietsen met een felblauwe voorband. Het is geen nieuwe hipsterhype, maar het werk van Swapfiets, dat voor 15 euro per maand fietsen least en onderhoudt. In één jaar tijd ging het bedrijf van 150 naar 50.000 klanten en opende 26 dependances in steden in Nederland, België en Duitsland. Hoe wordt deze krankzinnige groei in goede banen geleid? Remy Ludo Gieling in gesprek met Dirk de Bruijn, oprichter van Swapfiets.

Dirk de Bruijn en zijn twee studievrienden van de TU Delft zagen in 2014 een student op een gammele fiets voorbij komen en vonden: dat kan beter. Het idee voor een abonnementsmodel voor fietsen was geboren.

Abonnementsfiets

"Bij een eigen fiets ben je altijd zelf eindverantwoordelijk voor het probleem dat je ermee krijgt. Je hebt een fiets om te kunnen fietsen, en dat is precies wat wij aanbieden via een maandelijks opzegbaar abonnement van 15 euro. Het is de enige fiets waar je altijd op kan rekenen. Is de fiets kapot, bijvoorbeeld met een lekke band, dan repareren we op de dag zelf – bij een kleine reparatie – ter plekke, of je krijgt een nieuwe fiets mee. Als de fiets gestolen is, betaal je een klein eigen risico van 40 euro, doen we samen aangifte en heb je dezelfde dag meteen weer een nieuwe", aldus de Bruijn.

"Ons concept biedt de enige fiets waar je altijd op kan rekenen"

"We zijn begonnen met studenten als doelgroep. We studeerden nog en kwamen op het idee van Swapfiets, omdat we er zelf behoefte aan hadden. We projecteerden die eigen behoefte op een grote groep studenten en hebben het idee waar nodig bijgesteld. Daarna volgde een golfbeweging van mensen die ook geïnteresseerd waren in Swapfiets en zijn we inmiddels beschikbaar voor iedereen die wil fietsen in de stad."

Blauwe band als eyecatcher

"Zo’n harde groei overkomt je natuurlijk niet zomaar. We zijn vanaf het begin elke dag hard aan het werk om aan hetzelfde doel te trekken. We merkten in 2016 dat we harder groeiden dan we hadden verwacht. Vanaf dat moment hebben we de lat steeds hoog gelegd, om onszelf te blijven uitdagen. We wilden zo snel mogelijk naar verschillende steden groeien."

Vanwaar de blauwe band? "De roots liggen in Delft, dus zijn we voor Delfts Blauw gegaan. Uit nood hebben we gekozen voor alleen een blauwe voorband, doordat het te intensief en duur bleek om beide banden blauw te houden. Achteraf bleek dit een goede marketingstrategie", aldus de Bruijn.

Complexe logistiek

"We zijn erg lokaal georganiseerd met lokale warehouses met voorraadfietsen en fietsenmakers. En in de stad proberen we overal fysieke winkellocaties neer te zetten, zodat de klant zelf langs kan komen om direct een kapotte fiets in te wisselen voor een nieuwe."

"Voor elke klant moeten we capaciteit hebben om lokaal te kunnen bedienen"

"De klant kan ook een afspraak maken. Dan komt er een klein autootje met een paar fietsen op het dak naar een afgesproken plek in de stad. Dit autootje pendelt steeds tussen loods en winkel met kapotte en gerepareerde fietsen. Het is een complexe operatie. Voor elke klant moeten we de capaciteit hebben om lokaal te kunnen bedienen. Dus we zijn erg lokaal-logistiek-intensief."

 


Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.