Het grote jaaroverzicht 2017
Een overzicht van al het moois en interessants in de media in 2017
Net als vorig jaar, kunnen we terugkijken op een bewogen afgelopen 12 maanden. Ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden wij dat nieuws voor je bij en vatten we het voor je samen in dit mediajaaroverzicht. En dan blijkt dat er ook genoeg mooie en interessante dingen zijn om op terug te kijken.
Januari
- Instagram Stories behaalt 150 miljoen gebruikers per dag. Een goed moment om het bereik, impressies en reacties van de business-accounts inzichtelijk te maken.
- Blendle lanceert het premium-abonnement. Je betaalt niet meer per artikel, maar krijgt dagelijks een persoonlijke selectie van de beste artikelen die wordt samengesteld op basis van een profiel.
- Contentmarketeers hebben het elke januari op de contentkalender staan, alleen de hoeveelste maandag is het ook alweer Blue Monday? Hier in ieder geval een overzicht van de leukste tweets en inhakers.
- Vrijdag 20 januari was het zover: Obama vertrok uit het Witte Huis en maakte plaats voor Trump. Met weemoed denken we terug aan Obama’s presidentschap – en niet alleen vanwege zijn social media skills. Toch kan ook jij daar nog wat van leren!
- Een goed verhaal kan waardevol zijn voor het creëren van een succesvolle campagne, met stijgingen in de conversie tot meer dan 50 procent.
- Programmatic vond eerder dit jaar al zijn weg naar nieuwe kanalen. Zo maakte Philips bekend dat ze televisies gaan voorzien van programmatic-videoreclames en Clear Channel maakt het mogelijk om programmatic in te kopen voor outdoorreclame.
- Voor het geval je nog steeds twijfelt: 5 redenen om aan de slag te gaan met influencer marketing.
- Ook bijna een jaar geleden werden we al gewaarschuwd voor het fenomeen: fake news is overal.
Februari
- Bedrijven nemen de rol van uitgever op zich. Zoals Albert Heijn, dat startte met Appie Today, een interactieve online zender. Hoofdredacteur Monique Bergers licht het initiatief toe.
- Wij weten als geen ander dat influencer marketing werkt. Dat blijkt ook uit onderzoek: de koopintentie en perceptie van luxe en waarde stijgen door het inzetten van vloggers.
- Natuurlijk werd weer met argusogen uitgekeken naar de Super Bowl, vooral vanwege de reclames die alle prijsrecords breken. Er zaten echte pareltjes tussen: neem bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van Budweiser en onderstaande Coen Brothers-commercial voor Mercedes.
- En wat hebben avocado’s en de Super Bowl met elkaar te maken? Het heeft in ieder geval betrekking op 100.000 ambassadeurs.
- Goede column van Teun van de Keuken die aanzet tot denken, over gratis pitches. En lees vooral ook deze reactie van de ‘gedupeerde’, Jasper van Zandbeek.
- Ben je een influencer of beheer je de sociale kanalen van je bedrijf? Check vooral even dit social media cheat sheet.
- Neem op een van de komende koude avonden eens lekker de tijd om te lezen over de oorsprong van onze eeuwige ‘wens’ om geliket te worden.
- Hoe prominent mogen labels en merken eigenlijk aanwezig zijn in native advertising? Dit onderzoek bevat de antwoorden.
- Stories hier, Stories daar. In korte tijd kopieerde Facebook de van Snapchat geja… uh, goed afgekeken functionaliteit naar Facebook zelf, Instagram én WhatsApp. Dat laatste leek toen nog een briljante zet.
- Fuck bereik. Het gaat om impact. Duidelijker kan het toch niet?
- Het einde van unskippable content is nabij. Dus als je geen interesse hebt, sla dit item dan gerust over.
Maart
- In maart waren de Tweede Kamer-verkiezingen. Maar hoe presteerden de politieke partijen eigenlijk op basis van hun website?
- In aanloop naar die verkiezeningen zette Binnenlandse Zaken Facebook in om jongeren te bereiken. En jongeren uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten moesten de Nederlandse jongeren motiveren met het ‘Don’t Fuck Up’-project.
- Zou het kunnen dat adverteerders, mediabureaus en de creatieve industrie al een paar jaar leven in een wereld vol alternative facts? Wat moeten we wel en vooral niet geloven?
- Adidas geeft een signaal af: het zet vol in op online en stopt met televisiereclame.
- Online video is populairder dan ooit, vooral onder jongeren. Maar wat maakt een video succesvol?
- De HEMA pakte dit jaar groots uit met Pasen en strikt de gehele familie Paashaas voor hun campagne. De meningen waren echter nogal verdeeld.
- De meeste marketeers ervaren het aan den lijve: de rol en functie van marketing wordt steeds complexer.
- De ‘brand safety’-discussie leefde maand op: merken vonden dat Google niet genoeg garantie biedt voor het niet vertonen van hun advertenties naast aanstootgevende content. Dit zorgde ervoor dat adverteerders hun advertenties op YouTube terugtrokken en creëerde ruimte voor andere partijen om hierop in te spelen.
- In 2017 overstijgen de reclame-uitgaven op internet voor het eerst die op televisie. Dat zag mediaspecialist Zenith al aankomen.
April
- Waar was jij toen je die Pepsi-commercial met Kendall Jenner zag? Pepsi zat in ieder geval m’n z’n kop in het zand toen het de reclame uitbracht en moest deze dan ook snel terugtrekken.
- Alhoewel… was dat eigenlijk wel nodig? Het merendeel van de Amerikaanse bevolking vond de Pepsi-campagne namelijk niet eens zo slecht.
- YouTube werd strenger: videomakers kunnen pas geld verdienen met hun video’s als zij meer de 10.000 views bereiken.
- Onder de noemer #DoWhatYouCant bracht Samsung onderstaande fraaie minimovie ‘Ostrich‘ uit.
- Grote publishers duiken in de wereld van showbusiness met online-videoseries.
- Facebook heeft iets goed te maken met adverteerders: het platform zorgt voor nieuwe features die de transparantie moeten vergroten.
- Liefde maakt alles goed! De Franse supermarkt Intermarché zet het fijne gevoel ervan op een slimme manier in om gezond eten onder de aandacht te brengen.
- Instagram en Snapchat, ze zijn aan elkaar gewaagd. Welke app is het meest geschikt voor jouw content, doelgroep en advertenties?
- Facebook-ceo Mark Zuckerberg introduceerde tijdens de F8-conferentie 5 nieuwe ontwikkelingen op Facebook, waaronder het nieuwe Camera Effects Platform.
- Wie had dat gedacht? De populaire ‘satisfying video’s‘ zijn een gat in de markt. Niet bekend met deze video’s? Bekijk dan onderstaande video voor een impressie van deze rustgevende trend.
— Satisfying Videos (@ocdvids) April 9, 2017
- Het luxe merk Balenciaga bracht een tas op de markt die wel heel veel weg heeft van de typische, blauwe IKEA-tas. IKEA bedacht een ludieke inhaak-campagne in antwoord op die designertas.
- Heineken gaat met de opzet van haar ‘Worlds Apart’-experiment tegen de anti-politiegeweldbetoging campagne van Pepsi in. Nailed it!
Mei
- Een inkijk in de toekomst: wat kan AI betekenen voor verschillende functieprofielen in online media?
- Na adidas ziet ook bol.com de kracht van tv-advertenties afnemen en hevelt daarom tv-budget over naar online advertising.
- Ook interessant: dit zijn de next steps op het gebied van retargeting gebaseerd op jouw eigen social visuals!
- Wat vindt de consument belangrijk, wat verwachten zij van merken die zich online begeven en wanneer moeten we inspelen op hun behoeften? Nu dus!
- Contentmarketing, hoe kijkt de wetenschap daar eigenlijk tegenaan? Professor Ed Peelen legt het uit.
Juni
- Dat online steeds meer invloed heeft op consumenten, mag duidelijk zijn. Steeds meer onderzoeken laten zien hoe.
- Google en Apple gaan strikter kijken naar outstream video, met name autoplay. Quote: “Publishers like the format because it brings in high dollar amounts,” he said. “And advertisers like it. But here’s the rub. Consumers don’t like it.“
- Een interessante vraag voor uitgevers: welke bezoekers willen betalen en waarvoor?
- Het Commissariaat voor de Media, dat tot op heden weinig met online te maken heeft gehad, beweegt zich toch in die richting.
- KLM haak perfect in en claimt het “geslaagd-zijn” moment. Hier de review van de casevideo.
- Met een prijs tussen de twee- en drieduizend dollar per stuk begon bitcoin serieuze vormen aan te nemen. Maar hoe werkt het eigenlijk? Ach ja, hadden we destijds maar geïnvesteerd, want inmiddels staan ze zo’n 6 keer hoger. Nee wacht, 8 keer. Oh, nu weer 5 keer…
- Zodra je dat hebt gelezen, begrijp je wellicht ook waarom ING pilots wil doen met de cryptocurrency.
Juli
- Leuk dat internet, maar het maakt ons wel kwetsbaar. Want één geslaagde cyberaanvallen en Nederland ligt plat. Helaas zijn veel bedrijven nog niet op de hoogte van deze gevaren. Het filmpje is de moeite waard!
- Het jaar was nog maar halverwege toen OneSpot 2017 uitriep tot “The Year of Personalized Content“.
- Snapchat is niet van plan om mee te werken als het gaat om het tonen van het aantal volgers.
- Er is veel kritiek op onze smartphoneverslaving. Maar hoe ziet een wereld zonder apps eruit? Apple liet dat zien in deze video.
- Wat zijn de favoriete merken van millennials? Adweek deelt een lijst met de merken die zich het meeste hebben ontwikkeld onder deze doelgroep en een lijst met de huidige toppers.
- Om aan te tonen wat zij kunnen bijdragen aan de verkoop van producten, is een aantal uitgevers begonnen met het testen van de Facebook Shop. Of beter gezegd: met shoppable posts.
- De groei van het aantal gebruikers van Facebook is minder dan verwacht. Daarentegen verslaat Facebook Google met hun omzet van vorig kwartaal.
- Soundcloud moest 173 werknemers ontslaan. Een goed moment voor een ludieke wervingscampagne én pr-stunt van WeTransfer: zij kregen tienduizend dollar voor een overstap naar dat bedrijf.
Augustus
- Eerder dit jaar besloten adidas en bol.com meer te investeren in online. P&G gaat juist de andere kant op: het besluit 100 miljoen dollar minder uit te geven aan online advertising. En Unilever volgt. Al blijken dat meer tests om te achterhalen hoe belangrijk het is om campagnes op de juiste sites en wijze weer te geven.
- En misschien blijven marketeers gewoon te lang hangen in een marketingstrategie en blijft de groei van omzet daarom achter. De nieuwe marketingrealiteit vraagt om een frisse blik.
- In de week na de Gay Pride wist de jongen in deze animatiefilm niet alleen het hart van zijn grote liefde te veroveren, maar ook dat van het hele internet.
- Facebook start een nieuwe videoplatform, Watch.
- Storytelling als commerciële strategie? Think again! Vodafone legt uit dat een merk de doelgroep pas echt bereikt als ze een maatschappelijk doel nastreven naast het verkopen van hun product.
- De kleden van IKEA zijn multifunctioneel: zo worden ze gebruikt in Game of Thrones, waarin ze de winter bestrijden met de warme Skold-kleedjes van IKEA van 39,95 euro per stuk, en in een eigen ASMR-video, waarin het kleed wordt gebruikt als aaimiddel. (Niet meegekregen wat ASMR is? Autonomous sensory meridian response natuurlijk!)
- Happy birthday, hashtag! #celebrations #niettestoppen #10jaar
- Instagram ging de strijd aan met Snapchat door de Stories-functionaliteit te kopiëren. Maar Snapchat strijd terug door hun sterren te omarmen.
- Het aandeel van autoplay-video blijft groeien. Google besluit daarom ook mee te doen.
- Oh, en in deze decembermaand is dit wellicht extra fijn om te horen: weg met de healthy lifestyle, wordt een pro-snacker met deze kleding van FEBO.
September
- KLM heeft als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een zakelijk account op WhatsApp. Gemeenten zijn daarentegen binnenkort waarschijnlijk niet meer op WhatsApp te vinden en moeten overstappen op een ander communicatiemiddel.
- Hudson’s Bay is geopend. Maar wat maakt dit warenhuis anders dan de Bijenkorf en V&D?
- Commerciële dierenvriend Freek Vonk verkoopt zijn moeder nog als het moet. Dat levert dan wel een leuke reclame op.
- De opkomst van programmatic advertising zet zich voort en heeft nu ook de good old televisiereclame bereikt.
- Apple lanceerde de iPhone 8 én iPhone X. De meeste aandacht ging natuurlijk uit naar alle nieuwswaardigheden, maar het was tegelijkertijd een mooi moment om eens terug te kijken.
- Eigen nieuws: RTL Nederland heeft voor 60 procent een meerderheidsbelang genomen in Adfactor. Dit kan toch alleen maar mooie activiteiten met zich mee brengen?
- Na de NS met haar genderneutrale toiletten, stopt HEMA met genderspecifieke kinderkleding.
Oktober
- De schietpartij in Las Vegas is vreselijk, maar leidt ook tot mooie initiatieven. YouTube-ster Casey Neistat start een fundraising en haalt binnen 48 uur 250.000 dollar op. De reactie van YouTube is alleen een beetje jammer: het vindt de video niet geschikt voor adverteerders en trekt de inkomsten terug.
literally a video about charity.. where i state all Adsense is going to that charity.. youtube says NOT SUITABLE FOR ADVERTISERS pic.twitter.com/PBvHFNNuGy
— Casey Neistat (@CaseyNeistat) October 5, 2017
- Voetballers inzetten voor influencer marketing? Houd dan wel even rekening met deze spelregels.
- Noem je Kakhiel en Rumag, dan denk je meteen aan hilarische socialmediaberichten. Maar waarom zijn deze platformen zo succesvol?
- De misser van de maand kwam voor rekening van Dove.
- Nieuwe cryptomunten schieten als paddenstoelen uit de grond. Er is nu zelfs een cryptomunt voor de adverteerdersmarkt.
- Ontzettend gaaf initiatief van ABN AMRO, een online kaaswinkel via livestreaming. Check hier hoe deze winkel 5 dagen lang de wereld in werd gestreamd.
- Opvallend en creatief! McDonald’s maakt reclames zonder eten.
- Zorg en Zekerheid pakt millennial-problemen aan met Six Minute Stories.
- Hornbach, de bouwmarkt, breekt met clichés in de nieuwe commercial, want vrouwen houden ook van klussen.
- Rumoer in de uitgeverswereld, want Facebook test met een gesplitste tijdlijn – vooralsnog in slechts een klein aantal landen. De verwachting is dat het betaald pushen van berichten nog belangrijker wordt.
November
- Wereldwijd vallen de cijfers in de advertentiewereld tegen. Sir Martin Sorell, ceo van WPP, moet voor de tweede keer dit jaar zijn groeiprognose bijstellen, dit keer naar nul procent.
- Merken proberen steeds meer in te spelen op de jongere generatie. Zo ook Transavia, dat een YouTube-kanaal heeft opgericht waarbij bekende YouTubers ‘generatie Z’ aanspreken met een inspirerende webserie.
- De social code: YouTube wordt gelanceerd. Deze is opgesteld door en voor YouTubers, in samenwerking met het Commissariaat voor de Media, MCN’s en agencies. En het lijkt het begin van iets groters.
- Vertical video maakt plaats voor vierkante video. Maar waarom is dit formaat eigenlijk beter?
- Sinterklaas is nog in het land en de kerstcommercials draaien al op volle toeren. Apple en WeFashion maken er een feestje van!
- Als videokanaal was het natuurlijk wachten op deze ontwikkeling: ook YouTube waagt zich aan de Stories. Leuke ontwikkeling om in te gaten te houden! De functie, die op dit moment getest wordt, gaat op YouTube ‘Reels‘ heten.
- Leuk weetje, heb jij al gehoord over de nieuwe stroming van marketeers? Dit is dé marketeer van 2018: de feel good-marketeer. Die werkt niet voor producten of diensten die een relatie hebben met gokken, verpakt zijn in plastic, sigaretten, bio- of olie-industrie, porno, wapens en transport.
December
- Albert Heijn ontving de Loden Leeuw 2017 voor de ‘Buik Billen Bonus’-commercial met ‘personal trainer‘ Davy Eduard King. De supermarktketen treurde niet en komt terug met een nieuwe Davy-video mét een vette knipoog – én een oproep om de Davy-kalender voor 2018 te bestellen, waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat.
- Stel aan 25 Nederlandse ceo’s in de mediabranche de vraag ‘waar zet jij volgend jaar je geld op in?’ en je hebt de vijf belangrijkste ontwikkelgebieden in media voor 2018. Net als vorig jaar staat ook nu content op nummer 1.
- De supermarkten pakken weer uit met de kerstcommercials. Zowel Albert Heijn als Plus gaan voor een emotionele invulling over eenzaamheid versus samen de kerst vieren.
- De voorspellingen voor 2018 van GroupM laten zien dat de mondiale reclamemarkt komend jaar zal groeien met 4,3 procent, waarbij de meeste groei wordt gerealiseerd in digitale kanalen. Facebook en Google domineren hierbij, want samen ontvangen zij meer dan 84 procent van alle online uitgaven aan internetreclame.