Het internet zoekt jou
Verse Week van Koot: Het internet zoals we dat kennen is verdwenen. De implicatie voor de toekomst is dat alles informatie is.
Amy Webb en het Tech Trend Rapport. Komt Web3 weer boven het maaiveld? Handige ChatGPT apps. Briljante Barbie campagne. Substack Notes een kopie van Twitter? En… een wandelband voor op kantoor.
1. Amy Webb
Mary Meeker was “de koningin van het Internet”. Ieder jaar publiceerde zij het Internet Trend Report (de afgelopen 20 jaar ook vaak opgepakt hier op Marketingfacts). En de hele wereld keek uit naar dat moment want dan was je weer even helemaal bij. Tot 2019. Toen was het voorbij. Ze was al gestopt met haar baan bij Kleiner Perkins, een venture capital firma, om haar eigen bedrijf te beginnen onder de naam Bond. Maar er was opeens wel een gat. Gelukkig is er weer iemand opgestaan die misschien op termijn het stokje van Mary Meeker kan overnemen. Amy Lynn Webb.
Een Amerikaanse Futurist. En met zo’n achternaam kan het toch bijna niet verkeerd gaan. Tijdens de afgelopen SXSW presenteerde zij het Emerging Tech Trends Report. Die hele presentatie is terug te kijken via video. Daarnaast zijn ook alle sheets van het rapport te bekijken. Dat kan je doen via deze dropbox link. Niet alleen vind je heel veel informatie over de grote trends (AI, Web3, Metaverse enz) maar ook tips en aanwijzingen waarmee je rekening moet houden. Mocht je geen tijd hebben voor het Trend rapport onthoudt dan deze twee trends:
#1: Het internet zoals we dat kennen is verdwenen. De implicatie voor de toekomst is dat alles informatie is. In de jaren negentig zag de samenleving het internet als een wereldwijd netwerk van computers en elektronische apparaten die de verspreiding van digitale informatie mogelijk maakten. Vervolgens ontstonden uit basiswebpagina’s sociale sites. Daar werd informatie over informatie, of metadata, een waardevol bezit. Nu hebben we dus nieuwe vormen van inhoud, in sommige gevallen alleen gemaakt door algoritmen. De conclusie: in plaats dat wij op internet zoeken, zoekt internet jou.”
#2 Een tweede trend: het tijdperk van ondersteunende computers is aangebroken. De implicatie van deze trend is “je zult nooit meer alleen denken”, zei Webb. Denk bijvoorbeeld aan rekenmachines. Die maakten het eenvoudiger om wiskundige berekeningen te maken. “We beschouwen ze niet eens meer als hulpmiddelen.” Op dezelfde manier zal generatieve AI de mensheid veel nuttige hulpmiddelen bieden. Binnenkort zullen we – of we het nu leuk vinden of niet – op deze systemen vertrouwen voor school, voor werk, voor bestuur en dat maakt me bang. Niet omdat ze niet goed werken, maar omdat ze juist heel goed werken.”
2. The State of Crypto (en Web3)
En aangezien we door Amy weer worden herinnerd aan iets dat vorig jaar alle aandacht kreeg is wellicht ook het volgende rapport wel een aanrader. Afgelopen dinsdag bracht a16z crypto zijn jaarlijkse State of Crypto Report uit. En wat blijkt; het staat boordevol optimistische insights over Web3. Want ondanks de negatieve vibes, groeide belangrijke KPI’s zoals consumenteninteresse, ontwikkelaarsactiviteit en start-ups. Het rapport is door zijn vormgeving enorm toegankelijk. Je kan er lekker doorheen scrollen en de belangrijkste zaken even laten bezinken. Voor a16z zijn dat overigens:
- Web3 is meer dan een financiële beweging, het is een evolutie van het internet.
- Blockchains zijn meer dan grootboeken, het zijn computers.
- Crypto is niet alleen een nieuw financieel systeem, het is een nieuw computerplatform.
3. 5 briljante ChatGPT apps
En na het uitstapje naar de wereld van Web3 en Crypto kunnen we natuurlijk niet achterblijven om ook nog iets te zeggen over de toepassingen van Generatieve AI. De ene na de andere toepassing plopt omhoog en het is bijna onmogelijk om er nog een beetje zicht op te houden. Dus houden we het lekker eenvoudig, simpel en toegankelijk. Zo ook dit bericht uit BGR. Want het gebruiken van de mogelijkheden van ChatGPT op je mobiel is minstens zo belangrijk als via de website van OpenAI.
We bespraken al eerder de app van POE. Maar er zijn er natuurlijk nog wel een paar die interessant genoeg zijn om te onderzoeken. Dus in dit verhaal is er aandacht voor: Perplexity. Los van de gratis toegang tot de techniek van ChatGPT is dit de app met het meest gebruiksvriendelijke interface. De andere Apps zijn: AI Chat, dat zegt waarschijnlijk al genoeg, Chat with Ask AI, heeft ook geen nadere toelichting nodig en Genie, de oudste van het setje. De laatste is ChatOn van ontwikkelaar AIBY. Een door ChatGPT aangedreven iOS-app die de afgelopen dagen de hitlijsten heeft beklommen. Een van de voordelen zijn de prompts die het biedt, onderverdeeld in onderwerpen. In plaats van te beginnen met een leeg canvas, kun je direct aan een specifieke taak beginnen.
4. Fin
Klantenservice is volgens mij één van die bedrijfsprocessen waar AI een stormachtige toekomst gaat beleven. Neem bijvoorbeeld het bedrijf Intercom dat Customer Support levert aan meer dan 25.000 bedrijven in de wereld. Die hebben begin 2023 “Fin” geïntroduceerd. Een baanbrekende AI-bot die nauwkeurig en onmiddellijk vragen van klanten beantwoordt, waardoor het ondersteuningsvolume en de wachttijden worden verkort. Fin is in staat om volledige ondersteuningsgesprekken uit te voeren. Kijk maar eens naar deze interactieve demo. En mocht je geïnteresseerd zijn in wat meer achtergrondinformatie dan is hier de video van de introductie van Fin.
5. Midjourney guide
Midjourney een generatieve beeld AI bereikbaar via een openbare server op Discord. Het programma is in staat om afbeeldingen te maken op basis van jouw tekst. Maar hoe werkt het nu echt? Hoe begin je? Er zijn denk ik zelfs mensen die nog nooit een Discordserver hebben geprobeerd. Dus zijn gidsen altijd handig. Vooral als ze in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Midjourney nu precies werkt en wat je allemaal moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Dus gebruik deze Midjourney v4-v5 Guide en je bent weer helemaal bij.
6. Barbie
De laatste blogpost van Rex Woodbury heeft als onderwerp “viraliteit”. In de huidige “ik wil ook een beetje aandacht” wereld is het vrij lastig om “op-te-vallen”. Viraliteit kan dan een effectief middel zijn. Er zijn volgens Rex twee vormen van viraliteit. De eerste is de intrinsieke viraliteit. Het is min of meer ingebouwd in het product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan de manier van betalen in een Uber taxi. Een gebeurtenis waar de gebruikers zelf zorgen voor de viraliteit.
De tweede vorm is dat je zelf iets moet bedenken en dat moet “boosten”. Dat lijkt makkelijker dan het is omdat je niet de eerste zult zijn die in plaats van een overdonderend succes een teleurstellend resultaat haalt. Toch zijn sommige dingen wel voorspelbaar. Neem bijvoorbeeld het enorme succes van de introductiecampagne van de nieuwe film Barbie die op 21 juli in première gaat. De Barbie-film, met Margot Robbie als Barbie en Ryan Gosling als Ken, lanceerde een briljante campagne waarbij iedereen op de website zijn eigen versie van de filmposter maken. Uiteraard identiek aan die van de filmsterren.
#7 Substack (twitter?) Notes
In deze weekupdates hebben we vaak gesproken over de Creator Economy. Het idee dat makers niet langer hun werk verspreiden via de grote platformen maar zelf hun publiek aan zich binden door een vergoeding te vragen (abonnement) voor hun werk. Of dat nu een blog, een muziekstuk, een video of een kunstwerk is. Een software platform dat deze trend faciliteerde was Substack. Een nieuwsbrieftool voor het schrijven van een blog. Een eenvoudige editor, direct een SEO-ranking en veel verspreiding via e-mails. Inmiddels heeft Substack meer dan 20 miljoen maandelijks actieve abonnees en zijn er 2 miljoen betaalde abonnementen voor schrijvers op Substack. Mede omdat er een aantal “grote namen” hun verhalen verspreiden via Substack. Maar dan opeens komt vorige week de aankondiging dat Substack “Notes” gaat introduceren.
Kleine berichten van schrijvers die voor iedereen zichtbaar zijn ook al ben je geen abonnee of volger. Zie het als een kopie van Twitter. Inmiddels zijn we anderhalve week en een ruzie met Twitter verder. Gedurende enkele dagen was het onmogelijk om via Twitter verhalen te delen die ook maar ergens met Substack te maken hadden. Dus het promoten van je eigen blog, geschreven op Substack, via Twitter werd geblokkeerd. Inmiddels heeft Musk de boel weer op groen gezet en wordt Substack weer toegelaten. Maar misschien geeft dit ook wel een beetje de essentie aan van Substack Notes. Het idee om kleine stukjes tekst te delen via een eigen berichten service in een platform waar al 20 miljoen mensen aanwezig zijn is niet zo verkeerd. TikTok heeft bewezen dat korte stukjes content genoeg zijn om mensen te inspireren. Als je dat idee vertaald naar de wereld van geschreven tekst kom je dus uit bij Substack Notes. Een interessante ontwikkeling en voor jullie allemaal nu een mooie en makkelijke manier om iets mee te nemen van de rijke contentwereld van Substack.
8. IAB en The Evolving World of Retail Media
In 2022 genereerde Amazon bijna 38 miljard dollar aan advertentie-inkomsten. Inmiddels begint het een van de belangrijkste concurrenten te worden van het duopolie van Google en Facebook. Maar waar Google en Facebook fungeren als bereiksplatform is Amazon een retailer die zijn publiek in de aanbieding heeft. Vergelijk het voor het gemak als een digitale versie van de Allerhande. Het is dus niet zo vreemd om de conclusie te trekken dat omzetten in dit segment jaar over jaar groeien. Dit segment noemen we Retail Media. En natuurlijk gaat dat verder dan alleen een website of een clubblad. Het IAB Europe is bezig er een mooie explainer serie van te maken. De eerste twee (#1 en #2) afleveringen zijn inmiddels te bekijken.
9. Design notes Wikipedia
Een prachtig inkijkje in de wereld van Wikipedia. De website van Wikipedia staat op plaats 7 van de meest bezochte websites ter wereld. Maandelijks komen er 4,8 miljard bezoekers. De Nederlandstalige Wikipedia bevat meer dan twee miljoen artikelen die dagelijks worden aangevuld en verbeterd door meer 1200 vrijwillige bewerkers. En dan moet het design van de website worden aangepast. Hoe dan? Een site in 318 talen, een team van 12 personen en overal over de wereld vrijwilligers die natuurlijk allemaal een mening hebben.
Hoe organiseer je dat op een manier dat iedereen betrokken blijft?
Alex Hollender heeft zijn reis over het traject van dit redesign opgeschreven. En het leest bijna als een spannend boek. Vol learnings die we misschien zelf nog wel eens kunnen gebruiken. Want eigenlijk is het een mooi voorbeeld van een participatieproject. Overigens is het nieuwe design in januari van dit jaar “live” gegaan. Dat had ik dan weer even gemist.
10. De Kantoor Wandelkamer
Een nieuwe innovatie uit Nederland. Een kantoorkamerbrede loopband. Lekker met z’n 8-en vergaderen terwijl we aan het stappen zijn. Ik ben absoluut voor nieuwe initiatieven maar deze lijkt mij een beetje vergezocht. Daarnaast kan een brein volgens mij maar een beperkt aantal taken tegelijkertijd uitvoeren. Dus lopen en oppassen dat je er niet afvalt combineren met slimme dingen zeggen kan best wel eens lastig worden.
Tot over twee weken!