Het jaar waarin Clubhouse even héél groot werd
Social update van januari 2022 over Meta, Instagram en een hoop opmerkelijk nieuws uit een bewogen jaar
Bijna dagelijks worden de verschillende sociale media-platformen verder vernieuwd. Om als marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van de afgelopen maand op een rij en geven we vijf opvallendheden van 2021 in social medialand.
Meta verkleint de opties voor campagnedoelstellingen
Inmiddels kan elke social media-adverteerder de doelstellingen van Facebook Advertising dromen, maar toch heeft Meta besloten om de doelstellingen te reduceren van elf opties naar zes opties. Dit doet het om de drempel nog lager te maken voor nieuwe adverteerders op het platform.
Hierboven zie je wat de oude opties waren en wat er vanaf volgend jaar getoond gaat worden. Uiteindelijk zal er niet enorm veel veranderen, want binnen de nieuwe doelstellingen kun je vaak kiezen tussen bepaalde richtpunten. Zo kan je bijvoorbeeld alsnog via een ‘sales’-campagne catalogusverkopen doen. Alleen moet je dit dan in de setup van de advertentieset en advertenties aangeven. Hieronder wordt nog eens aangegeven hoe de huidige doelstelling alsnog mogelijk zijn binnen de nieuwe opzet.
Helaas is de precieze livegang niet bekend en kun je dus in dit jaar elk moment verrast worden door de wijziging. Uiteindelijk zal blijken in hoeverre deze wijziging een direct effect heeft op lopende campagnes.
Embed Instagram accounts of post via Third-party websites
Instagram heeft weer een nieuwe manier gevonden om de profielen of berichten van gebruikers onder de aandacht te brengen. Via Third-party websites kan je een mini versie van je Instagram-profiel tonen op artikelen.
Dit zorgt ervoor dat bedrijven bijvoorbeeld iets extra’s kunnen geven aan een influencer waarmee ze samenwerken. Wanneer een blogartikel een x aantal sessies krijgt, kan dit ervoor zorgen dat de influencer klikken krijgt naar zijn Instagram-profiel en misschien wel meer volgers.
Helaas is deze optie alleen nog in Amerika te gebruiken en is er nog geen inschatting voor de lancering in Nederland. Het embedden van een Instagramprofiel geeft misschien wat minder waarde dan een video, maar het kan zeker een andere dimensie geven aan een bericht op je website.
Instagram geeft gebruiker opties voor de nieuwsfeed
Begin december werd bekend dat de good-old chronologische nieuwsfeed weer zal terugkeren op Instagram. Later in december gaf Instagram zelfs aan dat ze de keuze leggen bij de gebruiker wie het als eerste wil zien in de feed. In 2016 stapte Instagram over op een nieuwsfeed die door een algoritme werd gesorteerd.
Het is straks mogelijk om te kiezen tussen drie opties: startpagina, volgend of favorieten. Op de startpagina krijg je de feed te zien zoals hij nu is. Bij ‘volgend’ krijg je alleen de mensen die je echt volgt en bij ‘favorieten’ heb je zelf de macht om een groep favorieten te kiezen die je in de feed dan zal zien. Als iemand als favoriet wordt bestempeld, zal dit zichtbaar zijn door de rode ster.
Op dit moment is Instagram deze functie in Nederland aan het uitrollen en zal de chronologische feed begin 2022 beschikbaar zijn.
Opvallendheden social media 2021
Afgelopen jaar was het jaar dat veel techgiganten de gebruiker weer controle gaven over hun eigen data. Ook was het het jaar waarin Clubhouse even heel groot en bekend werd en al snel weer van het podium verdween. Ook de opmars van TikTok was het afgelopen jaar niet te missen. We zetten in dit laatste stuk van deze social update vijf opvallendheden van 2021 op een rij.
1. #Bitcoin wint van alle coronagerelateerde hashtags op Twitter
Waar in 2021 nog corona op elke social media platform het meest besproken onderwerp was, heeft dat dit jaar meer met investeren te maken. Op nummer één onder alle hashtags staat #Bitcoin, daaronder komen #nft en #crypto. Corona komt pas op 4 met #covid19.
2. Facebook gaat verder als Meta
Twee maanden geleden kondigde Mark Zuckerberg plotseling aan dat het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp de naam Meta zou gaan krijgen. De boodschap was ‘Meta’s focus will be to bring the metaverse to life and help people connect, find communities and grow businesses.’ Of is dit door de negatieve naam die Facebook in 2021 kreeg door klokkenluider Francis Haugen?
3. Instagram Reels concurreert nu echt met TikTok
2020 was het jaar waarin TikTok enorm aan de weg timmerde onder een jongere doelgroep, maar Instagram heeft in 2021 een passend antwoord gegeven met Reels. Ook voor adverteerders is het nu mogelijk om op Reels in te zetten. Het organische bereik op Reels is enorm en het is vrij eenvoudig om een videobericht voor Reels in te zetten.
4. Instagram verandert de ‘swipe up’ naar een link sticker
Het was voor veel organisaties en influencers een schok toen ze te horen kregen dat de swipe up zou gaan verdwijnen. De sticker met een link heeft het swipen naar een website vervangen. Waar het doorlinken naar een website eerst alleen voor gebruikers was met meer dan 10.000 volgers is dat nu voor elke gebruiker beschikbaar. Aan het begin was het even slikken, maar inmiddels weet niemand meer beter.
5. TikTok timmert aan de weg, ook advertising beschikbaar in Nederland
TikTok is en blijft een unieke plek waar cultuur begint en creativiteit geen grenzen kent. Het platform blijft groeien qua aantal gebruikers en ook kan je op TikTok gaan adverteren.