Hoe word je een allround marketingmasterchef?
Hét Marketing Kookboek: Niet vernieuwend, toch een fijne leidraad. Een doeboek, niet voor de doorgewinterde marketeer.
Hoe word je een allround marketingmasterchef? Een groep van zes ervaren marketeers die voor mooie merken en organisaties werken of gewerkt hebben, schreven een doeboek om je op weg te helpen. En het moet gezegd: vernieuwend is het niet en toch is in het woud van alle marketingliteratuur een boek met elf basisrecepten een fijne leidraad.
Dat de auteurs het merkkompas als een basisrecept beschouwen is best bijzonder. Niet dat ze het onderwerp overslaan, hoor. Nee, het merkkompas, de merkwaarden en klantbeloftes worden wel behandeld. Dat ze dit niet als hoofdgerecht betitelen heeft vermoedelijk meer te maken met het concept dat dit een gegeven is voor de organisatie waarin je werkt. Het ‘restaurant’ als het ware. Daarmee wellicht ook aangevend dat het boek minder geschikt is voor start-ups.
Loyale klanten en smeuïge superpromotors
Het ‘menu’ van het boek bestaat uit voorgerechten: merkimago en marketingplan. Gevolgd door de hoofdgerechten: proposities, campagnes, klantcontactstrategie, CRM en customer journey. Aan deze bekende thema’s zijn grappige woorden toegevoegd, zoals Krokante klantcontactstrategie en Hapklare CRM. Het is tenslotte wel een kookboek. De lekkerste nagerechten zijn loyale klanten en smeuïge superpromotors. Het einde van het boek gaat over privacy, oftewel Private dining. En zo is dit boek een heerlijke receptuur voor de totaalaanpak die marketing is. De koninginnen putten uit eigen kookervaringen en schreven een boek dat je uit de kast pakt als je een praktische opdracht op je neemt en even het recept ervan kwijt bent.
Wat wel opvalt is dat deze koninginnen vooral ervaring opdoen in grotere organisaties. Om in hun termen te blijven, daar waar de keukenbrigade bestaat uit een multidisciplinair projectteam, heb je het niet over een snackbar. Om een databasemarketeer, marktonderzoeker, productmarketeer, IT-developer, pricing expert, creatieve designer, salesteam en klantenservice te herbergen is een grote keuken nodig. Terwijl dit boek juist ook heel geschikt is voor de selfmade storyteller, social media specialist of content marketeer die zich zonder marketingopleiding nu weleens in marketingmodellen wil verdiepen. Daarvoor is het een fijn receptenboek met vergeten groenten.
Niet voor de doorgewinterde marketeer
De doorgewinterde marketeer of beter, Masterchef, leest niets nieuws. Het is bestaande theorie, die al veel en vaak verteld is in veel marketingliteratuur. Verwacht dus geen innovatie, maar wel helder geschreven herhaling. Het is een doeboek met praktische tips op een mooie manier vormgegeven. Net als in de haute cuisine het geval is; met goede ingrediënten is less more!
Auteur: Marketing Queens
ISBN: 9789493282094
Uitgever: S2 Uitgevers
Trefwoorden: basisrecepten, merkpositionering, campagnes, propositie, customer journey, CRM, communicatie, klantcontactstrategie
Recensent: Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer