Het Nationaal E-mail Onderzoek: inzicht in online communicatiegedrag onder Nederlanders

4 oktober 2013, 07:29

In Nederland is op het gebied van e-mailmarketing al een aantal onderzoeken en benchmarks uitgevoerd. Zo is daar de Nationale E-mail Benchmark uitgevoerd door de DDMA. Wat echter nog erg weinig onderzocht is tot nu toe, is het gebruik van online communicatiemiddelen door consumenten. E-mailmarketingbureau Blinker heeft in samenwerking met CG Selecties onderzoek gedaan naar dit gebruik. De resultaten van dit onderzoek zijn kortgeleden gepresenteerd. Het volledige onderzoek kan je op de site van Blinker downloaden. In dit artikel bespreek ik enkele opvallende onderdelen uit het onderzoek.

Opvallend #1: opstaan = e-mail checken

Ondanks de daverende groei van het gebruik van social media en Whatsapp de afgelopen jaren, blijft e-mail nummer 1 in de ochtend. Maar liefst 48 procent checkt z’n e-mail als eerste, met Whatsapp op de 2e plek (25 procent) en Facebook op de 3e plek (18 procent). Herken je jezelf in dit gedrag, dan hoor je bij die flinke groep mensen die met e-mail opstaat. Tip voor marketeers die hun boodschap in de ochtend brengen: gebruik grotere lettertypes en grotere buttons voor de CTA. Mensen zijn zo vroeg nog niet zo wakker, dus de hand-oogcoördinatie is nog slecht. Daarnaast hebben mensen mogelijk hun lenzen nog niet in of bril nog niet op bij het opstaan.

Opvallend #2: e-mail leeft al lang niet meer alleen op de desktop

Integendeel zelfs: 45 procent van alle e-mail wordt op een smartphone of tablet gelezen. OK, echt heel opvallend is dit misschien niet, maar toch: e-mail is al ruim 40 jaar aanwezig als communicatiemiddel en de eerste echte smartphones zijn pas 6 jaar op de markt. Maar door het smartphone- en tabletgebruik leest men nu e-mail overal en de hele dag door.

Voor marketeers betekent dit dat het verzendmoment steeds minder van belang wordt als het gaat om het ‘leesmoment’ door ontvangers. De e-maildruk (hoeveelheid e-mail die iemand ontvangt per periode) en de locatie waar men de e-mail leest wordt steeds belangrijker. Zie ook het volgende punt.

Opvallend #3: de e-maildruk ligt op 96 e-mails per week

Ontvang je zo’n 14 e-mails per dag in je privémail? Gefeliciteerd, je valt onder het gemiddelde van wat de Nederlander aan e-maildruk ondervindt. 14 e-mails per dag lijkt niet heel veel, maar mocht er een of twee dagen zijn waar je wat minder vaak je e-mail checkt (30 procent checkt meer dan 10 keer per dag zijn privémail), dan loopt de inbox gauw vol.

Uit professionele interesse vraag ik wel eens aan mensen hoeveel ongelezen e-mails ze in hun inbox hebben. De een zegt dan 400, de ander 2.000, weer een ander 3.300. Het is tot nu toe nog nooit nul of een paar geweest. Er komt gewoon steeds meer communicatie via e-mail binnen. Van socialmedia-notificaties tot digitale facturen en bestellingsbevestingen, van nieuwsbrieven tot persoonlijke mail: het is een langzaamaan flink druk aan het worden.

Voor de mensen die hier streng in zijn en hun inbox goed bijhouden: goed bezig! Een opgeruimde inbox is een blije inbox. Mocht je nog niet zo ver zijn: er is nog hoop, de e-mails gaan niet weg totdat je er iets mee doet.

Opvallend #4: 68 procent ontvangt reclame het liefst via e-mail

Dit resultaat vind ik opvallend omdat de inbox nog altijd een privédomein is: je e-mailadres is van jou en van niemand anders. Direct mail (20 procent), Facebook (6 procent) en telefonisch (0 procent!) moeten het echter afleggen tegen e-mail. Niemand wil telefonisch benaderd worden met marketingpraat. Betekent dit het einde voor telefonische telemarketing voor privé? We zullen het zien. Dit is natuurlijk wel goed nieuws voor marketeers die e-mail al serieus inzetten als marketingkanaal of van plan zijn om dit te doen. Je bent op de goede weg: de Nederlandse consument zit op je te wachten! Niet vergeten om relevant te zijn voor de interesse van die consument, anders gaat die vlieger niet op.

Opvallend #5: 28 procent checkt iedere dag z’n zakelijke e-mail tijdens de vakantie

Als laatste noem ik het resultaat over vakantie en zakelijke e-mail. Ben je op vakantie? Blijkbaar neemt ruim een kwart van jullie z’n werk iedere dag mee als het gaat om e-mail. Hoezo disconnecten van het werk? Misschien hebben mensen moeite het echt los te laten door gewenning van het e-mail checken, of zijn ze bang om belangrijke zaken te missen.

Een derde mogelijkheid is dat er steeds meer zelfstandige ondernemers zijn voor wie elke e-mail een opdracht kan betekenen. Dan kan je nog geen week of zelfs geen dag de boel laten versloffen. Een out-of-office zal er dan voor zorgen dat een opdrachtgever naar de volgende gaat: dag opdracht! De laatste jaren zijn werk en privé (ook door thuiswerken) steeds dichter met elkaar verweven, waardoor zakelijke e-mail checken op vakantie ook steeds normaler is geworden.

Nederlanders zijn fan van e-mail

Mocht het je ontgaan zijn of ben je direct naar deze conclusie gegaan zonder de rest te lezen: Nederlanders zijn nog steeds fan van e-mail, ondanks de opkomst van social media. Tijd voor de marketeer om flink (meer) te investeren in e-mailmarketing, mocht dat nog niet het geval zijn.

Als dat wel het geval is, dan wordt het tijd ervoor te zorgen dat al die e-mails er ook goed uit zien op een smartphone en tablet: anders zullen veel ontvangers teleurgesteld zijn en dat is een deukje in het bedrijfsimago.

De resultaten van het onderzoek zijn op de site van Blinker te downloaden.

Remy Bergsma
Marketeer bij Adformatie

Categorie
Tags

4 Reacties

    TeoSt

    И сюда запостил.


    14 mei 2014 om 22:53
    Margriet

    Ben benieuwd of er ook bekend is hoeveel procent van de Nederlanders, eventueel uitgesplitst naar leeftijd(scategorien) een emailadres heeft. Is dat bij jouw bekend?


    29 juli 2015 om 14:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!