Het online platform dat FC Groningen sponsort

3 september 2018, 13:00

Voetbalclub FC Groningen speelt sinds september 2017 in shirtjes met daarop de merknaam Payt. Het Groningse bedrijf legt hier 1,2 miljoen voor op tafel. Doel: de naamsbekendheid vergroten. En dat lukt. Merijn Stapert, oprichter van het online debiteurenbeheer-platform: “Een mooi voorbeeld is een grote koper die eerst zei: jullie zijn maar met twintig man. Nu zeggen ze: kom maar langs.”

Payt mag dan inmiddels zijn uitgegroeid tot het grootste online debiteurenbeheer-platform van Nederland met twaalfduizend accounts, dat kunnen er nog veel meer worden. “Wij maken iets wat niet leuk is, leuk: debiteurenbeheer met een glimlach. Payt is een softwarebedrijf en wij helpen organisaties en bedrijven sneller facturen betaalt te krijgen. Dat doen we met behulp van slimme software”, aldus Merijn Stapert.

Payt bouwt voort op ‘Want my Money’ dat in 2012 werd overgenomen van Moneybird. Stapert zag kansen in een traditionele markt die met software anders te benaderen is: “In 2013 zijn een drietal succesvolle ondernemers ingestapt en hebben we met vijf man de schouders eronder gezet. We zijn begonnen met het automatiseren van het incassotraject, oftewel zonder tussenkomst van een incassobureau een onmiddellijke incasso starten. Dat hebben we verder doorontwikkeld tot een platform waarbij we bedrijven daadwerkelijk helpen met het sneller en eenvoudig betaald krijgen van een factuur, van de factuur tot aan de deurwaarder, en dat alles geautomatiseerd.”

Betaalgemak en communicatie

In het hele betalingsproces zijn twee dingen van groot belang: betaalgemak en communicatie. Payt maakt het bedrijven zo makkelijk mogelijk om te betalen, door alle mogelijke betaalopties aan te bieden. Maar het bedrijf voorziet ook in de communicatie. Wanneer een factuur niet klopt of er problemen zijn met de betaling, is het belangrijk dat het gesprek wordt aangegaan. Dat kan via de communicatieportal van Payt.

“We helpen al veel bedrijven, maar we gaan nog veel meer bedrijven helpen”

“Het opmaken van de factuur doen we niet, wel de verzending en de opvolging. Dus wij halen de data op, wij verzenden de factuur naar de klant en verrijken dat met een betaalknop. Op het moment dat de factuur niet binnen de gestelde termijn van veertien of dertig dagen betaald wordt, sturen we automatisch een herinnering. Dat is een volledig geautomatiseerd proces, maar het is wel belangrijk dat we de communicatie stroomlijnen. Je blijft het persoonlijk contact houden. De meest vriendelijke manier van debiteurenbeheer, is debiteurenbeheer zoals wij dat inrichten bij Payt. Je geeft je debiteur alle tools om te reageren of eenvoudig te betalen.”

De kern van Payt is ontzorgen. Misschien niet nodig wanneer je een paar rekeningen per maand verstuurd, maar essentieel wanneer het om veel facturen gaat. “Op het moment dat je de software goed inzet, zul je zien dat je eerder je geld hebt. Er is minder kans op wanbetaling en het voorziet in een enorme tijdsbesparing. In sommige bedrijven is 5 FTE bezig met debiteurenbeheer en wanneer je ons inzet, kan de helft naar huis. Op één platform is alles ter inzage: je ziet precies waar welke euro zich begeeft in je organisatie en dat is heel waardevol. Wij hebben zo’n twaalfduizend accounts waarvan er zo’n duizend debiteurenbeheer afnemen. En op dit moment gaan er miljarden over ons platform. Wij helpen veel bedrijven, maar we gaan nog veel meer bedrijven helpen. De ambitie is groot.”

Naar het buitenland

Payt wil nog dit jaar de vleugels uitslaan in België en het Verenigd Koninkrijk. Niet overhaast, maar stapje voor stapje: “Ik zeg altijd: de belangrijkste beslissingen als ondernemer zijn de beslissingen om iets niet te doen. Het is heel makkelijk om omzet te grijpen. Het is veel moeilijker om omzet te laten liggen, maar dat is vaak zo omdat je een liquiditeitsdruk hebt. We hebben heel rustig gebouwd, omdat we simpelweg de funding hadden vanuit onze zittende aandeelhouders. Daarmee hebben we heel erg gefocussed op de beste oplossingen en gebouwd aan een merknaam. Als we snel omzet hadden willen realiseren, dan hadden we makkelijk snel white labels in de markt gezet. Dat station is inmiddels gepasseerd. We bouwen aan de merknaam Payt.”

Shirtjes-strategie

De shirtsponsering van FC Groningen past in die strategie. “Dat is een beslissing die je niet zomaar neemt. Dan moet je dat geld, die 1,2 miljoen euro, ook hebben, want het moet wel netjes betaald worden en ook nog vooraf. Dus we hebben het goed voor elkaar, in die zin.”

De sponsoring lijkt inmiddels ook zijn vruchten af te werpen. “Een mooi voorbeeld is een grote koper die eerst zei: jullie zijn maar met twintig man. Nu zeggen ze: kom maar langs. Dus ergens gebeurt er iets, dankzij die sponsoring. Je hebt een bewezen oplossing, je hebt ambassadeurs, maar je wilt het ook aan de wereld kenbaar maken. We denken dat die sponsoring daarbij helpt. We krijgen geen vragen meer over de iso-certificering of beveiliging. Dat hebben we goed voor elkaar. Mensen nemen het aan, dat helpt bij het genereren van een klant portfolio. Je moet het merk wel laden. Dus meer doen dan alleen op dat shirt staan. Dat is ons best wel tegen gevallen en daar gaat ook veel geld en energie in zitten.”

“We moeten meer doen dan alleen op dat shirt staan”

Payt heeft naar eigen zeggen geen klagen: het platform staat, de klanten komen terug en groeien in aantal, het buitenland lonkt. Stapert durft zelfs al voorzichtig het woord exit in de mond te nemen. “Dat betekent niet dat ik daar nu mee bezig ben, want ik vind het veel te leuk om hier nog steeds aan te werken. Maar ik vind wel dat je scherp moet blijven op waar de markt zich naartoe beweegt. Je moet altijd kijken naar het momentum en het momentum grijpen. Ik heb te veel ondernemers gesproken die het niet op het juiste moment verzilverd hebben. Nogmaals: we zijn er absoluut niet mee bezig, maar ik sluit niet uit dat we nog mooie stappen gaan maken en misschien wel met partnerships, ook internationaal.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!