Het recept voor LinkedIn-succes: creëer het badbruisbaleffect

8 november 2019, 07:00

Bijna alle organisaties hebben een bedrijfspagina op LinkedIn. Hartstikke mooi, want het is een mooie basis om waardevolle content te delen, maar voor de meeste bedrijven stopt het daar ook. Dat is ontzettend jammer én onnodig, want wil je als bedrijf echt impact maken, dan kun je niet zonder badbruisbaleffect.

LinkedIn is een platform van mensen. Het algoritme vindt die menselijke interactie dan ook erg belangrijk. Dat betekent dat het algoritme positief reageert op menselijk contact van mensen. Het gevolg: een bedrijfspagina wordt minder gewaardeerd en heeft een minder groot bereik.

“Een bedrijfspagina wordt minder gewaardeerd en krijgt een minder groot bereik”

Is dat een probleem? Als je alleen die bedrijfspagina aanmaakt, dan wel. Maar er is een oplossing. Je medewerkers en collega’s. Zij zijn vaak wel actief op LinkedIn, gaan waardevolle contacten aan en omdat dit mensen zijn, is hun bereik vele malen hoger (zeker samen) dan van de bedrijfspagina. Wil je dus echt iets bereiken met je bedrijf op LinkedIn, dan is het zaak om van jouw collega’s merkambassadeurs te maken. Dat zorgt voor meer interactie, een grotere geloofwaardigheid en meer bereik.

De ondergang van het logo

Aan informatie hebben we anno 2019 geen gebrek. Naar schatting worden we gemiddeld tussen de vijftienhonderd en vijfduizend keer per dag geconfronteerd met reclame-uitingen en logo’s. Gelukkig komen niet al die logo’s bewust bij ons binnen. We zien ze wel, maar ons brein helpt ons te selecteren en dat betekent dat veel logo’s onze hersenen niet eens bereiken, omdat ze worden aangemerkt als ‘reclame’. Dat geldt ook voor logo’s en bedrijven op LinkedIn. Scrollen we daardoorheen, dan ‘kiest’ je brein ook en geeft het de voorkeur aan een menselijke connectie.

Creëer merkambassadeurs

Van je collega’s merkambassadeurs maken, dat klinkt nog best lastig, maar in de praktijk zijn er een aantal dingen die je als bedrijf kan doen.

  1. Betrek medewerkers en collega’s bij je socialmedia-inzet. Heb je als organisatie informatie die je wilt delen? Deel die ook (met een deelaanbeveling) met de medewerkers. Zo weten zij precies wat het nieuws is dat ze kunnen delen. Dit werkt natuurlijk ook andersom. Heeft een medewerker een waardevol idee voor een bericht, deel dit ook via de bedrijfspagina.
  2. Zorg ervoor dat medewerkers en collega’s zelf een professioneel LinkedIn-profiel hebben. Medewerkers bepalen een deel van de uitstraling van je bedrijf en hun professionaliteit draagt bij aan een professioneel beeld van je bedrijf. Tijd dus om collega’s te helpen hun LinkedIn-profielen een upgrade te geven, bijvoorbeeld door een in-company workshop of een (online) training. Win-win!
  3. Motiveer en inspireer medewerkers en collega’s tot profilering van zichzelf en de organisatie. Enthousiaste en getalenteerde medewerkers die geloven in het bedrijf waar ze voor werken, kunnen impact maken op LinkedIn. Door hen te blijven motiveren en inspireren, voelen zij een trots die ze ook online kunnen delen met hun netwerk. Een goudmijn voor het bedrijf en een mooie manier voor medewerkers om aan hun eigen netwerk te laten zien waar ze iedere dag mee bezig zijn.

Het resultaat: hét badbruisbaleffect

Voor bedrijven is het interessant om medewerkers als ambassadeurs in te zetten op LinkedIn. Deze ambassadeurs kunnen zorgen voor wat ik het ‘badbruisbaleffect’ noem.

“Dat wil je dus: het badbruisbaleffect”

Stel je eens voor. Je hebt een bad met water en een knikker. Je laat de knikker in het bad vallen en wat gebeurt er? De knikker valt naar de bodem en blijft daar liggen of rolt nog wat naar rechts of links. Verder niks. Zie de knikker als de content die wordt gedeeld vanuit de bedrijfspagina op LinkedIn. Je plaatst het, maar het sorteert een klein effect. Vervolgens laat je geen knikker vallen, maar een badbruisbal. De bruisbal zorg voor een verspreiding in het bad. Dit is vergelijkbaar met het effect dat de content van je collega’s bereikt. Een hoog en organisch bereik met zo’n 30 procent meer engagement dan wanneer je via de bedrijfspagina communiceert. Dat wil je dus: het badbruisbaleffect.

Laat collega’s creëren, niet kopiëren

Maar willen je medewerkers en collega’s dat ook? Voor collega’s is het interessant om organisatiecontent te delen, omdat ze zo hun autoriteit op hun vakgebied kunnen vergroten. Ze hebben de kans om kennis te delen en nieuwe klanten aan te trekken.

In de praktijk zie ik tijdens mijn LinkedIn-trainingen vaak dat medewerkers een berichtje krijgen vanuit marketing met het verzoek een bericht van de bedrijfspagina te delen. Dat werkt niet. Hiermee motiveer je immers niet om ook zélf posts op LinkedIn te schrijven. Niet kopiëren dus, maar creëren. Wellicht heb je collega’s die het leuk vinden om te bloggen of te vloggen. Bied ondersteuning aan in de vorm van bijvoorbeeld een blogtraining, of bied aan de blogs vanuit marketing of communicatie te redigeren. Laat je collega’s een eigen draai geven aan een boodschap, dat is geloofwaardiger dan zomaar wat berichten te delen vanuit een bedrijfspagina.

“Laat je collega’s een eigen draai geven aan een boodschap”

Tip: start met een basisgroep aan ambassadeurs

Kijk eens in jouw organisatie of je kunt starten met een groep ambassadeurs, het liefst vanuit elke afdeling één of meerdere medewerkers. Vraag wat zij nodig hebben om zichzelf beter te profileren en om de organisatie uit te dragen. En faciliteer ze: met cursussen, vertrouwen en vrijheid. Alleen dan wordt het leuk en zorgt het voor dat belangrijke bruisbaleffect. Veel succes!

Marjolein Bongers
Eigenaar House of Social Media | LinkedIn Keynote Spreker | LinkedIn Trainer | Beïnvloedingsdeskundige bij House of Social Media

Marjolein Bongers is sinds 2011 oprichter van House of Social Media (www.houseofsocialmedia.nl) en is een veelgevraagde en zeer bevlogen LinkedIn trainer. Ze is auteur van de bestseller LinkedIn Power. Ze helpt bedrijven & professionals om meer resultaat te halen uit LinkedIn via strategieën, trainingen en lezingen. Marjolein is tevens beïnvloedingspsycholoog en geeft lezingen en trainingen op welke manier je beïnvloedingspsychologie kunt inzetten via LinkedIn. Marjolein is officieel ambassadeur van LinkedIn Benelux en heeft de afgelopen acht jaar gewerkt voor zowel MKB bedrijven als voor RTL Z, Porsche, MARS Nederland, Schiphol Group, The Walt Disney Company, Raad van State en Radboud University. Daarnaast is Marjolein gastdocente voor diverse Hogescholen en Universiteiten en is ze als key-note spreker exclusief te boeken bij Quality Bookings. Specialties: LinkedIn, Employer Branding, Social Selling, Online Personal Branding, Beïnvloedingspsychologie

Categorie
Tags

4 Reacties

    Erwin Wolff

    Bedankt voor je artikel Marjolein. Absoluut mee eens dat het inzetten van medewerkers een must is, alleen dit maakt het wel lastiger om het totale effect van post(s) te meten. Hoe kijk je hier tegenaan?

    groeten,


    8 november 2019 om 08:48
    Marjolein Bongers

    Hi Erwin, er zijn wel bepaalde tools voor. Mocht je het handmatig willen meten dan zou je kunnen vragen aan de medewerkers om een vaste hashtag te gebruiken (denk aan bedrijfsnaam of werkenbij[bedrijfsnaam]. Door de hashtag te checken op LinkedIn krijg je dan een mooi overzicht van alle content van de medewerkers.


    9 november 2019 om 09:50
    Stefan

    Hi Marjolein,

    Ik heb een eenmanszaak en wil wel iets met mijn bedrijfspagina doen. Kan het wel effect hebben als ik hier regelmatig leuke content op deel, of blijft dit een knikker die ik in bad gooi?

    Gr, Stefan


    11 november 2019 om 13:24
    Marjolein Bongers

    Hi Stefan,

    Zeker kan het effect hebben indien je hier regelmatig leuke content op deelt. Mijn advies is om naast je company page óók je persoonlijk profiel in te zetten. Hier krijg je vaker een hoger bereik en meer interactie op je berichten. Via je company page kun je natuurlijk ook advertising via LinkedIn inzetten. Veel succes!


    11 november 2019 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!