Het socialmediagebruik van jongeren: SnapChat is hot, Twitter not

3 februari 2014, 05:59

Meer dan de helft van de jongeren die Twitter vorig jaar het belangrijkst vonden, vindt dit jaar Facebook het belangrijkste platform

Ik krijg altijd erg veel vragen naar het socialmediagebruik van jongeren, maar helaas kan ik die vraag niet altijd beantwoorden. Dubbel jammer, want jongeren zijn erg interessant, omdat zij vaak voorop lopen. Daarom is het erg waardevol dat Newcom Research & Consultancy het Social Media Onderzoek Jongeren 2014 (n=1.116 jongeren van 15 tot en met 19 jaar) heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en Snapchat de meest gebruikte social media zijn. Wat opvalt, is dat maar liefst 22 procent van de jongeren is afgehaakt van Twitter.

Bijna alle jongeren maken in enige mate gebruik van social media. Zij gebruiken vaak meerdere platformen naast elkaar.

Leeftijdscategorie Penetratie gebruik social media Gemiddeld aantal platformen
15-jarigen 96% 5
16-jarigen 98% 5
17-jarigen 98% 5
18-jarigen 99% 5
19-jarigen 99% 4

Vrijwel alle jongeren gebruiken Facebook

Facebook wordt door vrijwel iedereen gebruikt (ongeacht het opleidingsniveau): van de 993.000 Nederlanders van 15 tot en met 19 jaar gebruiken er 930.000 Facbeook, waarvan 745.000 dagelijks.

Het gebruik van Twitter en LinkedIn is wel afhankelijk van het opleidingsniveau, beide netwerken worden meer gebruikt door hoger opgeleiden. De LinkedIn-penetratie loopt ver achter op die van de gemiddelde Nederlander. Het aantal dagelijkse gebruikers op het totaal aantal gebruikers is veruit het laagst voor LinkedIn.

LinkedIn wordt wel steeds meer gebruikt naarmate men ouder wordt, Twittergebruik daalt sterk als de leeftijd stijgt.

Opmars nieuwe platformen

De socialmedia-apps Instagram en SnapChat zijn erg populair: zo’n 0,4 miljoen jongeren maken er gebruiken. Die penetratiecijfers zijn veel hoger dan onder de gemiddelde Nederlander. Het aantal 15-19-jarigen dat Foursquare gebruikt, ligt een stuk lager, maar het dagelijks gebruik ervan ligt wel erg hoog. Onder hoger opgeleide jongeren zijn enigszins meer mensen die nieuwe social media niet gebruiken (maar het wel kennen) dan bij lager opgeleiden.

Instagram en Snapchat worden iets minder populair na 17de levensjaar, de populariteit van Pinterest neemt daarna juist toe.

Jongeren haken voornamelijk af van Twitter

Kijken we naar de afhakers, dan zien we dat 22 procent van de jongeren Twitter wel heeft gebruikt, maar dat nu niet meer doet. In dezelfde grafiek zien we tevens dat er maar weinig jongeren afhaken van Facebook.

De belangrijkste redenen om te stoppen met het gebruik van Twitter zijn:

  1. “Het kost me te veel tijd” (53 procent);
  2. “Het biedt me geen ontspanning” (42 procent);
  3. “Er zitten te veel mensen op waar ik niks meer heb” (23 procent);
  4. “Het levert me te weinig op” (18 procent);
  5. “Ik voel me er niet meer thuis” (17 procent).

Belang van Facebook neemt toe met leeftijd

In vorige grafieken zagen we al dat naarmate men ouder is, men meer en vaker gebruikmaakt van Facebook. Hoe ouder men is, hoe meer belang er wordt gehecht aan Facebook, terwijl het belang van Twitter juist dan afneemt.

Meer dan de helft van de jongeren die vorig jaar Twitter het belangrijkst vond, vindt nu Facebook het belangrijkste platform.

Jongeren overtuigd gebruikers

Onder jongeren bevinden zich relatief veel overtuigd gebruikers. Zij hebben veel vertrouwen in social media en driekwart denkt dat social media een steeds grotere rol gaan spelen de komende jaren. Toch is 1 op de 10 jongeren sceptisch: van hen heeft een op de vijf het sterke vermoeden dat gegevens worden doorverkocht. Hieronder zie je het Social Media Landscape Model voor specifiek de jongeren en voor alle Nederlanders.

Over het onderzoek

Aan dit landelijk onderzoek hebben 1.116 Nederlanders van 15 tot en met 19 jaar meegewerkt. Het onderzoek is in januari 2014 online afgenomen. Je kunt het rapport hier downloaden:

Download het rapport

Afbeelding: SCA Svenska Cellulosa Aktiebolaget (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jeroen voor ’t Hekke

    Bedankt voor het delen van dit leuke artikel. Snap alleen niet helemaal waarom Foursquare staat onder “Opmars nieuwe platformen”


    4 februari 2014 om 12:33
    HAMIDLEHH

    SABI IK KOM HIER IK ZIJN JIJ SNAP NIET IK GANGSTA


    26 oktober 2015 om 12:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!