Het verschil tussen digitale transformatie en digitale marketingstrategie #spon
Inleiding In een snel veranderende, digitale wereld worstelt iedere organisatie met grote economische, maatschappelijke en klantgerichte vraagstukken. Organisaties zijn op zoek naar een strategie om de mogelijkheden die ‘digital’ biedt optimaal in te zetten. Sommigen willen aan de slag met een digitale marketingstrategie. Anderen willen zich geheel digitaal transformeren, maar wat zijn nu de verschillen en de overeenkomsten van deze twee termen?
Body Digitale transformatie
Digitale transformatie betekent het benutten van de mogelijkheden die digitale technologieën bieden. Organisaties kunnen digitale technologieën zoals blockchain, internet of things en big data inzetten om interne processen te verbeteren of de relatie met externe stakeholders te optimaliseren. Sommigen transformeren radicaler waarbij systemen, processen, mensen en technologie fundamenteel worden gedigitaliseerd voor een hele onderneming of onderdeel. Bekend voorbeeld is Netflix, dat transformeerde van een bedrijf dat DVD’s per post verstuurde naar een moderne organisatie die online content streamt op abonnementsbasis.
“Digital can reshape every aspect of the modern enterprise” – McKinsey
Digitale marketingstrategie
Een digitale marketingstrategie gaat over de inzet van onlinemarketingkanalen om de gewenste marketingdoelstellingen te behalen. Van belang hierbij is dat het zo georganiseerd wordt dat de kanalen elkaar versterken.
Door de snelle ontwikkelingen binnen de onlinemarketingkanalen is het belangrijk dat organisaties hier duidelijke keuzes in maken. Geen enkele organisatie kan het zich permitteren kanalen halfslachtig in te zetten. Veel startups en ook gevestigde e-commerce bedrijven maken hele scherpe keuzes. Als zij een digital marketingkanaal inzetten doen zij dit met focus op meten, leren en testen. Zij investeren dan ook veel in kennisontwikkeling op dit gebied.
Digital marketing wordt vaak met name tactisch ingezet. Binnen veel organisaties stemmen interne en externe specialisten hun activiteiten niet goed op elkaar af. Hierdoor wordt er niet alleen veel geld verspild maar kunnen ook klantbeleving en merk geschaad worden. Het is cruciaal dat online marketingactiviteiten vanuit een goed doordachte digitale marketingstrategie uitgevoerd worden.
Digitale marketing is onderdeel van digitale transformatie
Digitale marketingstrategie is een onderdeel van digitale transformatie. De meeste organisaties zijn eerder actief met digitale marketing dan met digitalisering van andere bedrijfsactiviteiten. Dit komt om dat klanten in hun customer journey intensief gebruikmaken van digitale kanalen. Organisaties die in contact willen komen met klanten of een betere customer experience willen neerzetten, worden gedwongen digitale marketing in te zetten.
Het verbeteren van interne processen, ontwikkelen van nieuwe business modellen of digitale samenwerking met andere stakeholders is vaak complexer. Digital marketing kan onderdeel zijn van een integrale digitale transformatie. In dat geval spreken we van een top-down benadering. In veel gevallen is het juist andersom. Digitale transformatie begint dan bij marketing en beïnvloedt via een digital business strategie de rest van de organisatie. We hebben het dan over een bottom-up strategie. Marketeers hebben kans door een goede digital marketingstrategie niet alleen online marketingactiviteiten goed te organiseren, maar ook een cruciale bijdrage te leveren aan de digitale transformatie van de hele organisatie.
Zonder kennis geen succes
Er is nog geen enkele organisatie in geslaagd om zonder de juiste kennis in huis succesvol digitaal te transformeren. Het uitbesteden van digitale marketing of digitale transformatie is dus geen optie. Digitale marketing en digitale transformatie kunnen pas optimaal worden ingezet als een organisatie continu investeert in het opbouwen van eigen (inhouse) kennis en kunde. Alleen dan is het mogelijk de organisatie succesvol te manoeuvreren naar nieuwe digitale tijden.
Meer weten?
Zelf op strategisch niveau aan de slag met digitale marketing? Til in 12 dagdelen je strategische digital marketingkennis naar een hoger niveau met de post-masteropleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap.
Of wil jij in 13 dagdelen je verbreden en verdiepen in het digitale domein? Leidt jouw organisatie door de digitale transformatie heen met de post-master opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap.
Over Beeckestijn Business School
Beeckestijn Business School is hét opleidingsinstituut voor online marketing, online communicatie & customer management en combineert strategie, theorie en praktijkkennis in kortdurende, praktische opleidingen op verschillende niveaus. Naast het geven van opleidingen op post-HBO en postdoctoraal niveau, biedt Beeckestijn Business School ook korte opleidingen die verdieping bieden binnen een vakgebied, op maat gemaakte incompany trajecten, e-learning & het Digital Marketing traineeship.