Het waarom achter groei bestedingen impressiekanalen zoals TikTok
‘Top van de funnel’-kanalen blijken meer bij te dragen aan groei dan gedacht
Het afgelopen kwartaal groeide het advertentiebudget dat Nederlandse bedrijven investeren in TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube het meest. Dat signaleert Billy Grace, een onafhankelijk platform voor het managen van online advertentiebestedingen. Deze impressiekanalen blijken zelfs belangrijker voor online marketing dan vaak gedacht.
Impressiekanalen steeds populairder
Het afgelopen kwartaal werd er 75 procent meer advertentiebudget besteed aan TikTok. YouTube ontving 32 procent meer budget, TikTok 31 procent en Facebook zo’n 15 procent. Opvallend is dat het afgelopen kwartaal het marktaandeel van conversiegerichte kanalen als SEA juist daalde.
Volgens het platform Billy Grace is TikTok een relatief nieuw advertentiekanaal, dus in dat opzicht is het niet verwonderlijk dat het populairder is bij adverteerders. Maar YouTube, Pinterest en Facebook bestaan al veel langer en groeien ook flink. Wat deze kanalen met elkaar gemeen hebben; het zijn allemaal zogenoemde impressiekanalen, in tegenstelling tot zoekwoord-advertenties, die zich meer richten op de conversie.
Branding gaat weer belangrijker worden
Veel organisaties hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in het einde van de funnel, waar de conversie plaatsvindt. Daardoor is er veel concurrentie rondom zoekwoord-advertenties, wat leidt tot stijgende kosten. Dat betekent dat wie meer investeert in het begin van de funnel, meer impact maakt. TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube stellen marketeers in staat om aan branding te werken en zijn dus niet voor niets zo populair.
Verwacht wordt dat deze ontwikkeling de komende tijd nog wel even doorzet. Wat voornamelik komt doordat de prijzen aan het einde van de funnel blijven stijgen. Branding gaat dus (opnieuw) belangrijker worden.
Dat digitale impressiekanalen meer bijdragen aan groei dan click-based platformen, zou goed nieuws kunnen zijn voor de ‘old school’ creatieve marketeer. Marketeers kunnen blijven focussen op het einde van de funnel, maar dat is een doodlopende weg. Voor awareness is één ding nodig: creatieve uitingen die aansluiten op de beloften van de business en de wensen van de consument. En daar zijn creatieve marketeers voor nodig. Ook in het tijdperk van AI zijn menselijke skills onmisbaar.
Zie het artikel over AI en menselijke creativiteit waar we dieper ingaan op de onmisbaarheid van menselijke skills.